Rockstarmom&SuperIngrid Skrevet 8. juni 2008 #1 Skrevet 8. juni 2008 Har dere tenkt å sende dem på skole tidligere? Jeg vet om ganske mange som begynte på skole ett år tidligere en normalt pga stor språk og tallforståelse i ung alder. Dette er bare noe jeg lurer på.
Raych Skrevet 15. juni 2008 #2 Skrevet 15. juni 2008 Vi har ei jente som er flink med bokstaver, språkforståelse, logikk og tall/mengde forståelse, men vi har ikke tenkt tanken egentlig på at vi kan sende henne på skolen et år tidligere. Da ville hun eventuelt akkurat ha fylt 5 når hun hadde startet. Hun blir 4 nå i sommer. Ser at hun har masse venner på samme alder, og da ville jo ikke de ha begynt i samme klasse som henne. Selv om hun har en del venner som er eldre. Vanskelig avgjørelse egentlig... Min mor og far hadde samme dilemma med meg, men de valgte å ikke la meg begynne tidligere. Noe de angret på senere ettersom jeg syntes skolen var fryktelig kjedelig de første 3-4 årene på grunn av at jeg lå en del foran de andre. Det endte med at jeg ikke orket å engasjere meg noe særlig i skolen før på videregående igjen. Vi får se etter hvert hva vi kommer til å gjøre for jenta vår. Kanskje vi må begynne å undersøke litt?
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 21. juni 2008 #3 Skrevet 21. juni 2008 Nei.. Jeg kjedet meg på skolen som barn fordi jeg kunne fra før alt vi skulle lære de første årene. Jeg var 7 år da jeg startet på skolen. Gutten min er 3,5 år og dyktig på bokstaver og tall og lærer fort. Han skal begynne på skolen når han er 5,5 år. Ser ikke poenget med å begynne tidligere enn det!? Det går vel ikke an heller?
Undrende85 Skrevet 23. juni 2008 #4 Skrevet 23. juni 2008 Jeg var såkalt begavet da jeg var liten, kunne lese og skrive veldig tidlig. men da var vi jo 7 da vi begynte på skolen, nå er det 6, og for mange bare litt over 5. Å sende dem på skolen før det blir litt bortkastet syns jeg, i og med at de blir kjørt hardt nok til å være så små når de først begynner der. Stesønnen min var visst "litt treg" da han nå bare kunne bokstaver og lese enkle 3-bokstavers ord etter halvgått førsteklasse... De beste kunne allerede lese da, og hadde ikke kunnet det på forhånd. Idag er det mye de skal lære når de begynner, så utfordringsnivået idag er litt annerledes og begynner tidligere enn da vi selv gikk på skolen.
Gjest julestjerneblinkestjerne Skrevet 12. desember 2008 #5 Skrevet 12. desember 2008 Dette er ofte en sak opp til ppt og skolen, ikke foreldrene alene, selv. ppt anbefaler ikke uten videre at noen barn begynner ett år tidligere på skolen, p.g.a den sosiale biten - hvor barnet fort kan føle seg annerledes osv. ved å være ett år yngre. Her skilles også på barn som kan mye (grunnet mye stimulans) og barn som generelt er mer begavet/intelligente. Første gruppe vil ofte jevne seg ut i forhold til sine jevngamle over tid. Sistnevnte gruppe er barn som alltid vil ligge foran sine jevngamle og som ofte føler seg annerledes enn jevngamle allerede fra de var veldig små. For denne gruppen kan det ha noe for seg å begynne ett år tidligere, eller evt. hoppe over et år, for å komme sammen med barn som opererer på et litt høyere nivå, mer likt dem selv. For denne gruppen har argumentet til ppt mindre å si.... Ellers kan nevnes at man har krav på tilpasning både to klassetrinn opp og to klassetrinn ned, når det gjelder pensum for hvert år. For de fleste barn (som ved skolestart har lært en del) er dette tilstrekkelig tilrettelegging. Spesielt begavede barn behøver gjerne litt mer tilrettelegging...
digger Skrevet 12. desember 2008 #6 Skrevet 12. desember 2008 Synes det er anderledes enn tidligere siden de er så unge når de begynner, så svaret må bli nei:)
2 fine små Skrevet 14. desember 2008 #7 Skrevet 14. desember 2008 Jeg snakket da jeg var 9 mnd (skryter mor da, men er visst noe i det) og skrev med formskrift og sammenhengende da jeg var fire og var god -ofte best - i alt til jeg var ca 18 år og er født rundt påsketider, jeg kunne lett gått et år over, det hadde nok gjort meg mer skoleglad, ikke bare oppgaveglad, som jeg var. Ble utrolig mye dempet på skolen, man løftet fram gjennomsnittselevene og de eneste som fikk ekstra undervisning, var de som skikkelig slet. Datteren min viser også tendenser, uten at jeg aner om hun er spesielt begavet, og hun er født på våren, så hun starter til vanlig tid og vil være 6 og en sommer når den tid kommer, noe som er helt passe synes jeg. Men vi har drevet med tall og bokstaver siden hun var to da, på hennes oppfordring, hun maser om alt i den retning og utviklingen er rasende for tiden, så vi observerer. Hun har også innlysende absolutt gehør og synger rent og helt gjennom en melodi/sang etter å bare ha hørt den en gang, noe hun alltid har gjort. Jeg er veldig enige med dere som sier at det sosiale er utrolig viktig. Jeg mener bestemt at det å føle tilhøringhet, ha venner og gjøre ting som bare er gøy er utrolig viktig, spesielt for barn som er, eller muligens er, begavede utover det som regnes som gjennomsnittsbegavet. (huff, håper egentlig ikke det er noe ord som heter det, usj.....)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå