Gå til innhold

Hva burde jeg gjøre?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er egnentlig ferdig utdannet nå i vår, men har meldt meg opp til et nytt årsstudium for å få støtte fra lånekassa. Dersom jeg tar permisjon fra dette så har jo ikke pappan krav på noen form for søtte.

Men hva om jeg ikke tar permisjon, men lar løpet kjøre - uten å ta eksamener? Da vil vel pappan få krav på permisjon (kanskje hele?), mens jeg da får stryk i alle fag, noe som ikke får konsekvenser for meg siden jeg ikke skal gå på skolen mer ...

Eller lar ikke dette seg gjennomføre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du skriver ikke om pappen er student også. eller om han er i jobb. det vil lønne seg at det er den med minst inntekt som tar ut permisjonen. hvis du tar ut permisjonen som student får du jo "gratis" penger fra lånekassen, siden permisjonspengene blir betalt ut som stipend, og ikke lån. det stilles ingen krav til å senere fullføre fagene du meldte deg på, du kan ta permisjonen fra studiet kun har meldt deg opp i for å få penger fra lånekassa, og deretter avslutte etter permisjonen. hvis du melder deg opp til fag uten å ta permisjon, og stryker i alle fag vil stipendet ditt falle bort. du vil dermed sitte med mer lån du ville gjort i en normal studiesituasjon. dessuten vil du få økt utbetaling fra lånekassen. normal utbetaling i måneden ville være på 6200, i permisjonen blir den på over 9000, avhengig av fars inntekt. du har også rett på engangstøtte fra nav på over 30 000 kr. har du deltidsjobb har du krav på en månedtlig støtte fra de også. så i de fleste tilfeller vil det lønne seg mest at du tar ut permisjonen. både jeg og barnefar er studenter med deltidsjobb. siden han skal begynne på masterstudie til høsten blir det så jeg tar permisjonen. det føltes også mest naturlig for meg. vet ikke om du ble klokere nå jeg men :)

Skrevet

ser det ble litt rotete dette, men spør opp igjen hvis det ble uklart :)

Skrevet