Gå til innhold

Hva burde jeg gjøre?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er egnentlig ferdig utdannet nå i vår, men har meldt meg opp til et nytt årsstudium for å få støtte fra lånekassa. Dersom jeg tar permisjon fra dette så har jo ikke pappan krav på noen form for søtte.

Men hva om jeg ikke tar permisjon, men lar løpet kjøre - uten å ta eksamener? Da vil vel pappan få krav på permisjon (kanskje hele?), mens jeg da får stryk i alle fag, noe som ikke får konsekvenser for meg siden jeg ikke skal gå på skolen mer ...

Eller lar ikke dette seg gjennomføre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du skriver ikke om pappen er student også. eller om han er i jobb. det vil lønne seg at det er den med minst inntekt som tar ut permisjonen. hvis du tar ut permisjonen som student får du jo "gratis" penger fra lånekassen, siden permisjonspengene blir betalt ut som stipend, og ikke lån. det stilles ingen krav til å senere fullføre fagene du meldte deg på, du kan ta permisjonen fra studiet kun har meldt deg opp i for å få penger fra lånekassa, og deretter avslutte etter permisjonen. hvis du melder deg opp til fag uten å ta permisjon, og stryker i alle fag vil stipendet ditt falle bort. du vil dermed sitte med mer lån du ville gjort i en normal studiesituasjon. dessuten vil du få økt utbetaling fra lånekassen. normal utbetaling i måneden ville være på 6200, i permisjonen blir den på over 9000, avhengig av fars inntekt. du har også rett på engangstøtte fra nav på over 30 000 kr. har du deltidsjobb har du krav på en månedtlig støtte fra de også. så i de fleste tilfeller vil det lønne seg mest at du tar ut permisjonen. både jeg og barnefar er studenter med deltidsjobb. siden han skal begynne på masterstudie til høsten blir det så jeg tar permisjonen. det føltes også mest naturlig for meg. vet ikke om du ble klokere nå jeg men :)

Skrevet

ser det ble litt rotete dette, men spør opp igjen hvis det ble uklart :)

Skrevet

Du trenger ikke ta permisjon fra studiene for å ha rett på fødselstipend fra lånekassen.

Du har rett på fødselstipend dersom du har vært student med rett på støtte siste 6mnd.

Så hun trenger altså ikke ta permisjon fra studiene for å få stipend i 42 uker.

Fødselstipend kan heller ikke bli omgjort til lån. Har du først fått stipend så har du fått stipend. Derfor vil ikke lånet ditt kunne øke uansett om du har permisjon, eller stryker på eksamen.

MEN. Å ta et år som dette, å stryke på alle eksamner vil gi deg en forsinkelse på et år. Og vil gi deg problemer senere dersom du finner ut du vil studere mer og søke om støtte fra lånekassen. Så jeg ville iallefall møtt på eksamen og i det minste satset på E'er.

Det er rett som gutt i magen_85 sier, at isteden for 6200 per mnd får du opptill 9000 per mnd som fødselstipend. (men da får du heller ikke de kjempe utbetalingene på 17000 i august og januar)

Engangstønaden får du selv om far tar ut 29 uker permisjon.

Så for studenter uten særlig inntekt lønner det seg å:

- fortsette å stå som aktiv student, og få fødselstipend fra lånekassen

- få engangstønad

- far kan ta ut permisjon som utgjør totalt 29 uker. MEN det må taes ut som gradertuttak.

Les mer om det som tromsøstudent har skrevet i innlegge som heter Smutthullet.

Skrevet

Det er helt riktig som tiger82 sier, bortsett fra at du ikke blir forsinket et år. Året med fødselstipend teller ikke som et av de 8 årene du kan få lån og stipend og det er heller ikke noen krav til å stå på eksamenene. Men det lønner seg å gjøre en liten innsats så du kanksje står på eksamenene uansett, pga NAV.

Skrevet

Betyr det at man kan få støtte i 9 år dersom man har fått barn i studietiden (eller 10 år om man har fått 2 barn) og tatt ut fødsestipend? Eller er det bare at dersom du stryker på feks 60 stp så teller ikke det som 1 år forsinkelse?

Det tar seg også godt ut på CV'en at man har studert og fått passe bra karakterer når man har hatt fødselspermisjon.

Skrevet

Tror du fint kan få støtte i 9 eller 10 år, hvis du får barn. De årene med fødselspenger blir som bonusår. Det står i hvert fall på sidene til lånekassen at det ikke teller som et av de 8 årene, så regner med det er sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...