Hva skjer'a?♂ Skrevet 8. juni 2008 #1 Skrevet 8. juni 2008 Synes det er en skikkelig nedsettende og kjip betegnelse. Helt tydelig ikke en profesjon. Har flere venninner som er førskolelærere og de sier det er det værste de vet, foreldre som sier tante til eller om dem. Jeg reagerer negativt på folk som bruker begrepet.Hva mener du?
Dunder Skrevet 8. juni 2008 #2 Skrevet 8. juni 2008 Enig. Det er som å kalle rengjørinspersonalet for vaskekjerringer.
du og jeg og vi to Skrevet 8. juni 2008 #3 Skrevet 8. juni 2008 Det har jeg aldri tenkt over egentlig, men så har jeg ikke barn i barnehage ennå. Tror ikke jeg ville kalle dem for barnehagetanter og onkler nei, når mini begynner i barnehagen, det faller seg ikke naturlig. Men at det skulle være nedsettende har jeg ikke tenkt på. Men når du sier det...
Gjest -<<- Skrevet 8. juni 2008 #4 Skrevet 8. juni 2008 Det er frekt å insistere på at noen er tanter i egenskap av jobben sin, med mindre man vet at vedkommende liker tituleringen. Det er fascinerende hvor mange som insisterer på å bruke ordet til tross for at de vet at mange ikke setter pris på det. "For JEG ser ikke noe galt i det." Mye som med negerdebatten i grunn.
SuperGlad Skrevet 8. juni 2008 #5 Skrevet 8. juni 2008 Jeg vokste opp med at de som jobbet i barnehagen var barnehagetante eller barnehageonkel...... Så dessverre så kaller jeg dem det også. Siden snuppa begynnet i barnehage i august må jeg nok lære meg å si kun navnet deres, men kommer sikkert til å drite på leggen et par ganger.....
du og jeg og vi to Skrevet 8. juni 2008 #6 Skrevet 8. juni 2008 For meg er tante et positivt ord! Jeg har flere venninner som gjerne vil være tante til mini. Om personalet i barnehagen er som tanter i barnehagen - barnehagetanter, så synes jeg det høres mye bedre ut enn vaskekjerring;) Selv om de selvfølgelig har kunnskap/utdannelse innen omsorg for barn.
du og jeg og vi to Skrevet 8. juni 2008 #7 Skrevet 8. juni 2008 Men det er jeg helt enig i -<<-, dersom de selv synes det er nedlatende er det noe helt annet! Jeg legger ikke noe negativt i ordet neger, men fordi andre gjør det bruker jeg det ikke. Og det blir det samme med barnehagetanter.
blond Skrevet 8. juni 2008 #8 Skrevet 8. juni 2008 Da eldstemann begynte i barnehagen hadde vi ikke noe annet ord for dem som jobber i barnehage, rett og slett fordi det hette barnehagetante da vi selv gikk i barnehagen. Nå kaller vi dem med navn.
Gjest Skrevet 8. juni 2008 #9 Skrevet 8. juni 2008 Jeg bruker som regel uttrykket assistent om jeg ikke bruker navnet. Dama som passer soennen min er alt for sprek til aa kalles "tante", he he.
Supermamm Skrevet 8. juni 2008 #10 Skrevet 8. juni 2008 Da jeg var liten kalte vi dem barnehagetanter og onkler, men føler det veldig unaturlig å skulle kalle noen andre tanter og onkler for dattera mi annet enn de som faktisk er det. Det er jo familie:) Men at det er nedsettende for de som jobber i barnehagen kan jeg forstå og det er også noe folk burde respektere. Best å kalle dem ved navn!
selfangerkjerringa Skrevet 8. juni 2008 #11 Skrevet 8. juni 2008 Hehe ja det er jo sikkert IKKE irriterende for en person med høgskoleutdannelse... å bli kalt assistent altså. Personlig ville jeg da heller foretrukket "tante".
Gjest -<<- Skrevet 8. juni 2008 #12 Skrevet 8. juni 2008 Man kommer langt med "de voksne (i barnehagen)." Ellers synes jeg vel egentlig de fleste foreldre bør vite hvem som er ped.ledere/førskolelærere og hvem som er assistenter i barnehagen de bruker.
melkekua™ Skrevet 8. juni 2008 #13 Skrevet 8. juni 2008 Takk -<<- Jeg er ped.leder og jeg blir irritert hver gang noen kaller meg tante. Jeg sier da at mitt navn er .....(uten å klikke i vinkel hehe) . De situasjonene jeg har vært oppe i er det som regel besteforeldre som kaller meg for tante.
selfangerkjerringa Skrevet 8. juni 2008 #14 Skrevet 8. juni 2008 Til pila og melkekua: jeg kaller ikke barnehagepersonalet tante, fordi jeg vet mange barnehageansatte reagerer på betegnelsen. Men i tilfeller som over her, der vedkommende virker som hun kaller personalet "assistent" uansett utdannelse, ville jeg personlig heller blitt kalt tante, et begrep som har noe omsorgspreget over seg i det minste. Å ha utdanning som ikke blir verdsatt (bevisst eller ubevisst) kan være meget frustrerende uansett bransje. Fagutdannet barnehagepersonale er ingen hvemsomhelst som passer ungene til folk uten mål og mening. Det er en viktig jobb, en krevende jobb, og en jobb der utdanning virkelig BØR kunne verdsettes av de som bruker barnehagetilbudet.
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 8. juni 2008 #15 Skrevet 8. juni 2008 syns det er værre av de voksne i bhg å kalle meg for hun der, eller bare for du.. de som ikke vet navnet mitt, av tanter, onkler, besteforeldre, slekninger til barna da.. eller kalles vi bare for navn da.. men hadde ikke brydd meg om noen kalte meg for tante, å vet ingen i bhg her hadde reagert.
Gjest Skrevet 8. juni 2008 #16 Skrevet 8. juni 2008 He he, ser for meg ped.leder rase over aa bli kalt assistent *ond latter*. Jeg maa nesten teste det naar poden en dag begynner i en stor barnehage. Nei, du skjoenner han gaar til det mange kaller dagmamma, men det er jo drevet som en familiebgh og ettersom damen som passer ham mesteparten av tiden har stillingen assistent saa kaller jeg henne gjerne det de faa gangene jeg ikke kaller henne ved navn.
lionkittens Skrevet 8. juni 2008 #17 Skrevet 8. juni 2008 Når jeg snakker med dattern min så benevner jeg de ansatte med navn eller sier feks : hvem av de voksene var med på tur . Dattern min selv sier tante når hun leker med venner så leker de at de er "barnetanter" . Oppdaget for noen uker siden at ped leder på avd sa til en av ungene kom til tante x så skal jeg se på det. Jeg sa da "trodde dere ikke likte å bli kalt tanter" Åhh det er bare kos - jeg vokste jo selv opp med at vi sa barnehage tante i barnehagen (ped leder er 28 år) Fikk da vite at alle ansatte 14 stk ikke har noen motforestilling mot barnehage tante de synes det er kos (vi snakker 4 ped ledere, 2 spes ped og resten assistenter ) he he tom de mannlige ansatte heter barnehagetante =) Så tror dette er inviduelt som allt annet!
alvis Skrevet 8. juni 2008 #18 Skrevet 8. juni 2008 Jeg bruker ikke begrepet tante til barnehagepersonell. Jeg vet at de som jobber i barnehage ikke liker begrepet og jeg syns ikke heller det passer seg. Jeg er sykepleier og liker dårlig da yngre folk kaller meg "søster". Det er greit hvis det er en dame på 80 ( eller ikke greit men forståeligt) men da yngre folk sier søster istedet for å bruke mitt navn eller si sykepleier så syns jeg ikke noe om det. Ikke det at det er nedsettande for så vidt men syns ikke det er så veldig profesjonelt heller.
lionkittens Skrevet 8. juni 2008 #19 Skrevet 8. juni 2008 ps men tror det er viktig at vi voksene bruker navn ikke "barnehage tante" for h*n er jo ikke vår barnehagetante /onkel. For dattern vår er det extra stas å si barnetante tror jeg for hun har ingen tante . Til barnehage ansatte : Det er med stor äre dere skal ta det når ungene kaller dere tante eller onkel. store deler av uken er DERE faktisk barnets "familie" å at de sier tante viser hvor mye de setter pris på deg =) Og personlig synes jeg det er en fantastisk jobb - og om du er asssisten eller pedagog spiller da ingen trille DU HAR ANSVAR FOR SMÅ MENNESKELIV hver uke dag i flere timer. At du blir kalt tante er en hedersbetegnelse fra barna ........ ja fra voksene å for vi ser på dere som en del av familien !
Gjest Skrevet 8. juni 2008 #20 Skrevet 8. juni 2008 vet du, det bryr meg ikke det spøtt! Selv ikke med 4 års høyskole, og to år etterutdanning! Jeg ER førskolelærer, men har ikke behov for å bli referert til det i det daglige! Foreldrene har full respekt for jobben jeg gjør, og mine tanker og innspill til og for barna deres. Ingen har vel "gått mange år på høgskole for å bli kalt tante", men det føler ikke jeg når foreldre eller andre tenker på heller når de bruker den benevnelsen! Jeg syns det er hyggelig at foreldrene ikke ser på meg som en pedagog som sitter på min høye hest, og skal bli referert til hun med all utdannninga om barn. Det kan være både skremmende og hemmende i den daglige kontakten med foreldrene. Jeg er kun den mer utdanna i gitte situasjoner, der barn trenger ekstra oppfølging eller i konflikter med foreldre som krever ting fra barnahagen som ikke kan oppfylles av ulike årsaker. Har mange venninner som har mange års utdanning innen ulike områder i butikkfag feks. Hvem ser på de annet enn "kasadama" jeg fikk hjelp av? Problemet ligger vel kanskje i eget hode ofte?:-)
lionkittens Skrevet 8. juni 2008 #21 Skrevet 8. juni 2008 Härre min ............. Jeg sier sykesöster - var tross alt det det het da jeg vokste opp (er bare 40 ikke 80) Om man blir fornermet at å bli tiltalt Sykesöster så börr man ta en realitetssjekk på hva som skjer i verden om det virekelig går inn på en !
selfangerkjerringa Skrevet 8. juni 2008 #22 Skrevet 8. juni 2008 Personlig må jeg si at problemstillingen ikke er aktuell i vår barnehage. De ansatte har forskjellig bakgrunn og utdannelse, men blir tiltalt ved navn, eller som "de voksne i barnehagen". Enkelt og greit.
melkekua™ Skrevet 8. juni 2008 #23 Skrevet 8. juni 2008 lionkittens: I mitt tilfelle er det de voksne som bruker betegnelsen....ikke barna..... og det er når de voksne gjør det at jeg reagerer (og jeg tror det var det hovedinnlegger mente). Barna kaller meg det jeg heter )
Gjest Skrevet 8. juni 2008 #24 Skrevet 8. juni 2008 Det greieste er jo egentlig aa spoerre rett ut hva de foretrekker. Jeg gjorde det og fikk beskjed om at hun foretrakk barnehageassistent de gangene jeg ikke bruker fornavnet hennes :-)
Boulengerina Skrevet 8. juni 2008 #25 Skrevet 8. juni 2008 I barnehagen til eldstemann så kaller de seg for barnehagetantene selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå