Gå til innhold

Dere med barn på rundt 3,5 år.. Tegner barna f. eks hodefotinger?

Anbefalte innlegg

Sønnen min er 3 år og 8 mndr, og han tegner bare kruseduller og streker. Har liksom fått det for meg at barn på den alderen tegner hodefotinger og andre "tydelige" tegninger, men min er ikke i nærheten en gang!

Fortsetter under...

Annonse

Tegner, mennesker hode (med øyne, nese, munn, ører, og hår) og mage (med navel), ben, føtter, armer og hender med fingre (ikke alltid rett antall).

Han tegner hus med tak ,dør, vindu og pipe med røyk, juletrær, røde mennesker med nisselue, enkle blomster og en del bokstaver (sliter litt med S og B) og noe som skal forestille en bil visstnok, dvs. en oval klump med to sirkler under til hjul og en gul klump med streker ut fra foran som skal forestille lys. + at han liker å fargelegge, men det kommer litt utenfor strekene særlig i starten før han kommer "inn i det".

Husker ikke når han startet med dette men det var før han var 3 år.

Men.. tegner dere mye da?

Og når han tegner, tegner dere også da eller sitter han og pusler med det alene?

Og sier dere "åååå så fin" samme hva det er? Eller oppmuntrer dere han til å ta et skritt videre?

Vi ruller ofte ut et stykke papir på gulvet og ligger på gulvet og tegner sammen med barna. (Har gjort det siden eldste var baby).

Mange bar kan ofte, men har ikke heøt roen til det.. Om du ligger på gulvet å tegner hodefotinger så kanskje han og vil prøve?

Kanskje han syntes det ser vanskelig ut og er redd for å prøve? Kanskje du enkelt kunne forklart skritt for skritt hvordan han gjør det så han får litt mestringsfølelse over noe som er "vanskelig"?

Åh, steike, Newton! Det høres jo helt vilt ut!! Er du flink å tegne? Vet at unger faktisk kan arve slike egenskaper.

Må innrømme at vi ikke tegner så mye hjemme... Det er fordi han aldri har vært noe intressert i det. Jeg har funnet frem masse tegnesaker og rigget oss til, og så tegner han noen streker og kruseduller og kanskje noen prikker, - og så er han ferdig. Tar ham 1,5 minutt..

Har kjøpt en sånn stor tegnekoffert med tusjer, farger og maling osv. nå, og den er han veldig intressert i. Har også kjøpt en "Biler" -perm som han får sette inn tegningene sine i, så nå skal det bli tegnet oftere her. :o)

• 3 uker senere...

Kan de det?

Jeg vet ikke helt om jeg er noe god på det. Modern påstod i sin tid at læreren min i tegning på vgs. hadde tatt henne til side etter et foreldremøte og sagt til henne at jeg var en av de beste tegnerne han hadde hatt der, men det har jeg liten tro på. Jeg er veldig treig og bruker skrekkelig lang tid for å få det bra nok.

Jeg kunne tegne ok naturalistiske tegninger før, men nå kan jeg ikke lenger pga vonde ledd. Blir helt "ødelagt" i hendene om jeg skal tegne detaljert og lenge, f.eks portretter ol.

Jeg syntes broren min er flinkere da, han er litt tøffere enn meg i stilen og tør å bevege seg mer utenfor det naturalistiske.

Han har fått med bilder på utstilling ol. det var artig :-)

Men jeg kan absolutt ligge på gulvet og tegne små røde hus med epletrær og enkle mennesketegninger som er på et nivå en treåring klarer å etterligne, så han har jo lært noe av det, men en del kommer også av seg selv.

Annonse

Tegning har så mye med interesse å gjøre. Noen elsker det, andre liker det ikke i det hele tatt. Og det er ikke sikkert at det er akkurat hodefotinger han har lyst til å avbilde eller synes er spennende. Strekene kanskje er veldig interessante for han. Mine barn er begge veldig opptatt av å tegne, men så liker både jeg og far det også og har en del kunstnere bak i generasjoner. Arv har nok mye å si så som alt annet.

Ikke tenk på det, han skaper sin kunst. Ikke alle kunstnerer ble kjente av perfekt porterettering;-)

Min datter på 3 år og 7 mnd. begynte å tegnde hodefotinger rundt 3-årsdagen. Hun har ikke avansert så veldig lenger enn det, men hun har lagt til noen detaljer: Øyne, nese, stor smilende munn, forskjellig hår på forskjellige mennesker, fargerike, store sko, og alle har store navler - men ikke noen kropp ennå... Navlene sitter mellom knærne, omtrent, i løse luften.....

Og alle menneskene holder hverandre i hendene.

Mannen min er den fødte lærer, særlig når det gjelder kunst, så han har jobbet litt med henne, ved å få henne til å legge litt tid og arbeid i det, samt å prøve nye ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...