Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har egentlig aldri vurdert tøybleier. Har lest litt her inne og synes det virker så mange typer å velge i?

Har ei datter på 1,5år, hva kan jeg bruke på henne?

Er det ikke masse gris og lukt med slike bleier, eller vasker dere en og en bleie etterhvert som de blir brukt? Kan jo ikke bli liggende eller?

Hmm...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vasker bleier 2-3 ganger i uka, de oppbevares i en åpen kurv på badet, men en pail liner (Vanntett pose) i. Da vrenger jeg bare posen ut i vaskemaaskinen, og vasker den sammen med bleiene på 60 grader. Jeg tar altså ikke på bleiene. Denne lukter faktisk mye mindre enn den fancy bleiedunken vi hadde til førstemann, da vi brukte papirbleier.

Inne i bleiene bruker vi rispapir som enkelt og greit bare løftes ut og kastes i toalettet (det løser seg opp), så det blir ikke avføring i selve bleia.

Kan absolutt anbefale tøybleier, det finnes mange lettvinte løsninger, lommebleier, alt-i-ett bleier som har innebygd sperrelag. tas på som en vanlig bleie.

Logg deg på tettinntil.no og meld deg inn på bleieforumet, der finner du svar på alt du lurer på!!

Skrevet

er ikke noe verre eller vanskeligere enn vanlige bleier, mange kommuner gir tilskudd, og det blir billigere enn å kjøpe engangs. samt at det er miljøvennlig og bra for huden.

hvis du har tenkt å få flere barn er det enda mere økonomisk, for du kan jo bruke dem på den neste også...

er enig i at det er mye å velge blant. det enkleste er lommebleier, synes jeg. de er søte å se på også. med mange fine farger. og tørker raskt. litt dyre i innkjøp, men det spares fort inn. særlig hvis du bruker dem på flere barn.

mindre lukt enn vanlig bleie, for du vasker dem jo. ingen drittbleier som blir liggende å stinke i søpla.

mye info på tett inntil.

Skrevet

Det lukter definitivt mindre enn papirbleier spør du meg.. Selv om jeg ikke bruker sånn wetbag heller, bare legger bleiene i en åpen bøtte med vann som dekker dem. Vasker ca. annenhver dag. Hadde jeg hatt flere bleier hadde det sikkert gått bra med sjeldnere vask også.. Papirbleiene lukter etter en liten stund i søpla. Nå er riktignok min bare to mnd, lukta blir vel værre når de er eldre, men jeg har forstått det på andre tøybleiebrukere at de synes papirbleier luktet MYE mer.

Skrevet

Når vi begynte med tøybleier var det av disse grunnene (i den rekkefølgen):

- Miljø

- De er bedre for barnet

- De er veldig fine:)

- Det lønner seg

Deretter oppdaget eg enda flere fordeler:

- Vi fikk tilskudd (1000 kr), så det ble enda billigere enn eg hadde trodd.

- De lukter mindre (både når de er på barnet og når de oppbevares etter bruk)

- Vil halverte bosset vårt, og slapp dermed å gå ut med bosset hver dag.

- Det ble lettere (eg måtte alltid på en annen butikk en den vi vanligvis handler på for å få tak i de engangsbleiene som snuppa brukte før. Det ble altså en ekstra tur på butikken. Nå slenger eg bare bleiene i maskinen:) og eg merker ikke noe ekstra vask. Vasker 3 ganger i uka totalt, ca 1 av disse er bleievask).

- Folk synes eg er flink;) (alltid gøy når fremmede kommenterer det på stellerommet, selv om eg ikke synes eg er spesielt flink akkurat. Det er jo så lett:)

- Og så sies det at tøybleiebarn slutter tidligere med bleie enn andre barn, men det kan eg ikke si med sikkerhet i vårt tilfelle enda...snuppa er bare 15 mnd og bleieslutt er et stykke unna.

Mange gode argumenter synes eg:) og eg har enda tilgode å finne et godt argument for IKKE å bruke tøybleier!

Skrevet

Forresten, til ei på 15 mnd vil eg anbefale lommebleier. De er enkle i bruk, tørker fort og du kan variere innleggene inni alt etter hvor mye hun tisser (her stapper eg gjerne i et ekstra innlegg visst vi skal på langtur eller visst snuppa har drukket en halv liter juice f eks). Alt- i - ett er også greit, men de tørker seint, og min erfaring er at de ikke holder like tett....Vi bruker babykangas lommebleier og er superfornøyd! Disse er one-size, og passer kjempegodt til litt større barn som gjerne er lange og smale (som har løpt av seg valpefettet...hehe) Dessuten er det knapper på de, så barnet får de ikke så lett av selv. Anbefaler de varmt! Favorittinnleggene er alt av hamp og bambus;) Om natten bruker vi bamboozle og thirsties formsydde med ullbukse fordi de puster bedre og lekker ALDRI! VI har hatt noe lekasjer med engangs og lommebleier på natta, men ullbuksa holder alt innenfor:)

Meld deg inn på tøybleieforumet på tettinntil.no så får du flere tips:) og Lykke til!

ps: vi har kjøpt babykangas, bambozzle og innlegg hos krusedull. nett og thirsties hos bleieboden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...