Gå til innhold

Skriker ved puppen. Litt langt... (frustrert)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på fire uker har plutselig begynt å skrike ved puppen. Han spiser endel før han begynner å tulle. Han slipper puppen, skriker i tre-fire sekunder, søker iherdig, får puppen, sutter såvidt, skriker i tre-fire sekunder osv. Det virker rett og slett som at han blir skikkelig forbanna og frustrert for et eller annet, men jeg aner ikke hva. Det kommer i hvert fall nok melk. Trodde problemet kunne skyldes at det kommer for mye melk, men da ville han jo skreket fra begynnelsen av, og ikke begynne etter at han har spist en stund? Prøvd å ta ham opp for å rape, men det hjelper ikke. Kan han være overtrøtt? Han er mindre slik etter å ha sovet lenge og er skikkelig sulten. Er frustrerende at han søker og søker, for det virker som han er veldig sulten, men så bare hyler han når han får puppen. Han er mest sånn som dette på kvelden, men litt på morgenen også. Alle sier at man ikke kan gi for mye mat når man ammer, men samtidig bruker Nylander ordet "overmett". Så det er mulig da, eller? Blir frustrert over så mye motstridende meldinger også. Kveldene blir veldig lange for tiden, mye på grunn av dette. gjør ikke meg noe at han maser masse på puppen og at han henger mye i den, men det gjør meg noe at han skriker og tydelig frustrert for et eller annet. HJELP! Har noen vært borti dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OM han har masse våte bleier og går greit opp i vekt kan det hende at han bare vil kose mer og så kommer det så mye plagsom melk ;)

Vi stappa en sutt innimellom baby og puppen når hun var ferdig å spise, da var hun lykkelig og sovna med et smell...

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen. Sønnen min er snart 6 uker, og vi har det ofte sånn som du beskriver. Jeg tror årsaken er at han holder på å presse ut luft eller avføring (det er visst veldig ubehagelig for ham), og at det er grunnen til virring og uro ved puppen. Det skjer jo gjerne saker og ting i tarmene når man får litt mat i magen. Hvis vi tar "time-out" og prøver igjen litt senere er alt gjerne fryd og gammen.

Om ikke det er slik, er problemet gjerne at han sovner så snart han har puppen i munnen. Det skal ikke være lett!

Skrevet

Samme her også. Dette er typisk på kveldene. Hos gutten min skyldes det luftsmerter. Han blir veldig sugelysten når han har luftsmerter. Kan gå bare 1 time mellom hver gang han får puppen, men blir liksom ikke fornøyd før lufta har kommet ut. Vi pleier å massere magen, og riste lett i beina mens han ligger på ryggen. Det pleier å hjelpe litt.

Skrevet

Samme her også! Og jeg har ikke for mye melk, jobber med å få opp produksjonen så trodde skrikingen var pga at han var utålmodig, at det var tomt eller at melken "kom" for sakte for han.. Her hjelper det også å ta timeout, bytte pupp (og stilling), men noen ganger må vi bare ta en pause, ta en runde eller to i leiligheten og så prøve igjen...!

Skrevet

Takk for alle svar! Jeg tror nok det kan skyldes luft her også. Må ha en ganske lang pause her for at han skal ta puppen uten å skrike, men da går det greit noen ganger (selv om det kan bli tull da også). Jeg var jo litt bekymra for at han ikke fikk nok mat, men han gulper til og med, og enda søker han og skal ha mer pupp. Han gulper vel fordi det er fullt i magen? Kan det være at han bare vil kose da? Evt suttebehov? Når det er som verst (når ingenting hjelper og han fortsatt skriker ved puppen uansett hva jeg gjør), har jeg begynt å bare legge ham (hvis det nærmer seg tiden for det) med smokken, og da sovner han etter en stund. Liker egentlig ikke å bruke den smokken, men hva gjør man når han ikke kan sovne hos meg fordi han søker etter puppen hele tiden og blir irritert fordi han ikke får (fordi han bare skriker likevel)! Nei, skal ikke være lett!

Skrevet

Det er vel helt greit å bruke smokken som trøst. Om han får nok mat ser du vel best på vekta og generell trivsel. Men husk å få ham til å rape etter hvert måltid! Kanskje også midt i.

Skrevet

Raping, raping, raping- det er der d ligger!!! Mine døtre har begge vært sånn- strekker seg etter puppen og gaper, samtidig som de trekker hodet bakover med vidåpen munn og virrer.. Har funnet ut at de ER sultne og vil ha mat, men at en rap ligger i veien. men noen ganger kan rape sitte skikkelig fast! Kan ta opp til en halvtime med bæring i oppreist stilling før alle rapene er kommet opp!! Så spiser hun bra etterpå. Gulping trenger ikke skyldes at magen er full men rett og slett at rapen som ikke kommer opp presser melka opp igjen.. Mine barn har ihvertfall vært sultne selv etter litt gulp er kommet opp

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar, alle sammen...

HEr sliter jeg fortsatt med skrikingen. Nå har han begynt å tulle på dagtid også, og ammingen har blitt virkelig frustrerende og slitsom. Har prøvd alt, føler jeg. Tar ham opp flere ganger i løpet av måltidet for å rape. Han raper og står i, men det hjelper ikke. Tror ikke det er fordi han må på do midt i spisingen, for det må han nesten alltid, og det ser ikke ut til at det plager ham (når vi av og til har en rolig ammestund uten tull og skriking, kan han fint gå på do og spise samtidig). Har prøvd alle ammestillinger i boka. Har prøvd å pumpe meg før mating, så det ikke skal komme så mye melk, men det hjalp ikke. SMokken fungerer heldigvis, men ofte fungerer den en stund, og så er ikke den grei lenger heller. Da prøver jeg med pupp igjen, men neida. Legger ham på brystet og han fortsetter å søke veldig ivrig. Nesten desperat. Hverken ammehjelpen eller helsesøster har noen tips til meg, så dette er virkelig frustrerende. Ikke minst for ungen! Han blir så forbanna og illskriker så han nesten mister pusten til tider. Tror ikke det er magesmerter, for han stopper og skrike når jeg løfter ham opp og trøsteprater. Er nær ved å gi opp hele ammingen. Dette ble veldig langt (igjen), men dette er så utrolig slitsomt. :(

Skrevet

JEg anbefaler at du går inn på ammehjelpen.no, finn "få ammehjelp", send epost, spør etter "fjummsi". Si at du har fått råd om at du tar komtakt direkte med henne på mail, og skriv hva som står på i hht denne brystvegringen!

Skrevet

Min tulle holder også på sånn, og jeg trodde det var fordi hun var veldig sulten og at melken ikke kom fort nok. Men i dag på 3 mnd kontrollen mente helsesøster at hun har en låsning i nakken, og sendte oss til kiropraktor. Vil absolutt anbefale deg å stikke en liten tur nedom til helsestasjonen for å få sjekket. Er ikke farlig, men kan være vondt for babyen!

Høres ikke ut som om vegrer seg for han vil jo ha etter at han slipper brystet. Har en favorittpupp? Holder han hodet mye til den ene siden? Liker han å ligge på magen? Min jente liker den ene puppen bedre enn dan andre, og er roligere på den. Hun holder hodet mye rett opp og itl sin venstre side og hater å ligge på magen. Dette fordi hun har vondt i følge hs. Så det er bedre å få det undersøkt enn å bli frustert og plages.

Skrevet

Tulla mi holdt også på slik i en periode. Jeg trodde også det var magen, men det viste seg at hun hadde en virusinfeksjon i det ene øret. Når hun da sugde ivrig oppstår det et trykk som da gjør vondt i øret. Jeg hadde egentlig selv utelukket det, for det gjorde ikke vondt når jeg tok på øretappen hennes, eller trakk henne i øreflippen, men da jeg var hos helsesøster og legen tok en titt på henne var det fuktighet i det ene øret. Dessverre er det ikke noe man kan gjøre med det, men det går over av seg selv etter en tid (de sier en to ukers tid), og det gjorde det hos oss.

Skrevet

Hei

Jeg har det på samme måte som deg, og føler også at jeg har prøvd alt, og at ene løsningen etter den andre har blitt forkastet. Nå tror jeg endelig at jeg har funnet ut av det:

For min del kommer melken fort, og noen ganger er det det hun blir sint for. Da har det hjulpet å legge på et ammeskjold. Det bremser litt på melkestrømmen virker det som.

Det som også funket var å pumpe meg og gi henne det på flaske. Det vil jeg IKKE anbefale, for nå har hun begynt å foretrekke flaske. Jeg har også oppdaget at hun noen ganger egentlig er mett, men fortsatt har sugebehov. Da gir jeg henne smokken, og så sovner hun. Om kvelden hender dt at jeg har for lite melk. Da drar hun i puppen i tillegg til å skrike og være frustrert, og virre med hodet. Til slutt vil hun ikke ta puppen. Da har jeg gitt henne morsmelkerstatning eller pumpemelk på flaske. Men siden jeg fant ut at flasken er noe av problemet, forsøker vi oss med koppmating. Nå har hun ikke fått flaske på to døgn, og jeg synes det går bedre. det blir en del skriking av koppmatingen også, men jeg merker at jeg har langt mer tålmodighet når jeg forstår hva som er problemet.

Om dette ikke hjelper deg, så håper jeg det i hvertfall er en oppmuntring: du er ikke alene og det er mulig å finne en løsning. Lykke til.

Skrevet

Hei!

Takk for alle svar .Godt å høre at man ikke er alene, i hvert fall. Var på seksukerskontroll i dag, og han er frisk som en fisk! Ikke noe skjev, ikke noe virusinfeksjoner etc. Veldig godt å få utelukket det fysiske! Helsesøster mente (på bakrgunn av hva jeg fortalte) at jeg må la det gå lenger mellom hver amming, og heller gi ham smokk, så han er skikkelig sulten for hver amming. Han sover veldig lite, så skrikinga kan også komme av at han er sliten, mener hun (muligens overtrøtt til tider). Så nå skal jeg prøve å la det gå tid mellom ammingene, og tilfresstille det enorme sugebehvet han tydelivis har med smokken., Han har gått opp over to kg på en måned og fem dager, så han får nok mat! hehe.. Tusen takk for gode råd, jenter! Hva skulle jeg gjort uten den siden her! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...