Gå til innhold

En keiserinne kom til verden 28. mai (lang)

Anbefalte innlegg

Som dere kanskje skjønner av overskriften: Ja hun ble forløst ved keisersnitt.

Jeg skulle føde på ABC på Ullevål. Naturlig fødsel med vann og akupunktur, men allerede kl 1 natt til tirsdag 27. mai 10 dager etter termin, begynte ting å skjære seg da vannet gikk før jeg hadde hatt en eneste rie.

20 min etter begynte riene og avstanden mellom dem krympet skummelt fort fra 30 min til 5 min på bare et par timer. Da dro vi til Ullevål, men vel innafor døra, roet riene seg og jeg hadde dem bare hvert 10 min. Slik var det helt frem til kl. 9 da vi etter CTG ble sendt hjem. Ikke før hadde jeg lagt meg på senga for å hvile, ble riene verre igjen og jeg ringte ABC og lurte på om jeg kunne komme tilbake. Vi dro tilbake i 12 tiden. Jeg fikk akupunktur, men riene roet seg igjen og kl 19 hadde jeg fortsatt bare 2 cm åpning. Jeg begynte å bli sliten, for jeg hadde ikke sovet stort de siste døgnene.

Siden det da var 18 timer siden vannavgang, ble jeg flyttet til en annen fødeavdeling. Jeg fikk smertestillende for å sove sånn at jeg kunne jobbe bedre med riene, men det bare satte igang riene og jeg slet etterhvert med pustingen fordi jeg var så trøtt. Jeg prøvde å få lindring i dusjen, men dusjen virket ikke ordentlig og jeg ble fryktelig kald. Så ble jeg koblet på CTG og jeg fikk lystgass. Tror ikke jeg fikk mye, men maska hjalp meg å puste.

24 timer etter vannavgang. Fortsatt 2 cm. 29 timer etter vannavgang fikk jeg epidural og drypp og jeg kunne endelig slappe av mens livmor jobbet. 33 timer etter vannavgang. Epidural og drypp hadde fått åpning til 5-6 cm. Jeg hadde litt feber og begynte å lure på om det i det hele tatt kom til å skje noe som helst. Da kom det en overlege som sa at ungen burde forløses med keisersnitt pga. mine forhøyede blodverdier.

Den lille lå med hodet bittelitt skjevt og fikk ikke snudd på det så det passet gjennom bekkenet.

Jeg ble litt sjokkert, for CTG viste at ungen hadde det fint, og jeg følte at jeg kunne klare litt til, men det ble keisersnitt etter 34 timer med rier.

Likevel. Alt var verdt det. Maya er velskapt og frisk og jeg kommer meg stadig etter inngrepet. Det verste var at jeg ble så støl i magemuskler/livmor at jeg knapt klarte å komme meg ut og inn i senga ... :)

Men nå har jeg prøvd (nesten) alt untatt å føde naturlig.

Neste gang ...

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med keiserinnen.

Håper alt er bra med dere og at dere koser dere sammen.

Hadde selv keisersnitt, men det gikk litt fortere for min del. Hadde bare 5 timer med rier jeg da.

Men nå er alt bra etter 1 mnd og såret har grodd kjempe fint sammen og jeg har ikke vondt noe mer.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...