Gå til innhold

Se hit alle som kan noe om brennkopper!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 2,5 år har det nå for 4.gang... siste gang var for ca 2-3 mnd siden...

Er det vanlig at det kommer tilbake sånn hele tiden? Ligger det latent i kroppen da, eller?

Virker jo litt rart om det er noe hun skal slite med i flere år liksom.... utrolig kjipt.

2 av gangene har hun gått på pencilin, men sist gang gikk det tilbake av seg selv, bare m litt salve på resept...

Fortsetter under...

Skrevet

Yngste datteren til broren min hadde det også gjentatte ganger når hun var ca.5-6 år.Gikk kort tid mellom hvert utbrudd.

Men nå har hun ikke hatt det siden.Så det gir seg nok etterhvert.Men er jo fryktelig trasig når det står på:-(

Henger lapp i b.hagen til minsten nå,om at det går brennkopper:-(Håper vi slipper det

Skrevet

Be om å få en skikkelig sjekk av henne, får man brennkopper gjentatte ganger kan det bli gule staffelikokker (eller hvordan det staves) og det er ikke noe morsomt.

Jeg fikk brennkopper tre ganger, og det ble til slutt gule stafilikokker. Det ble da påvist hos hudlegen, siden legen gav meg opp.

Grunnen til at det brennkopperen ikke forsvant var at jeg er resistent mot pencilin, noe vi fant ut da. (kun brukt det en gang i livet før det) Så da fikk jeg en hestekur med antibiotika, og da forsvant det. Samtidig som jeg smørte alle sår og skorper med klorheksidyn, flere ganger i løpet av en dag. Det er noe få leger sier, men brennkopper skal bekjempes innvendig OG utvendig. Innvendig med pencilin eller antibiotika (så fremt man ikke får det vekk fort med en krem)

Tøy SKAL!!!!!! vaskes på minimum 60grader. Vaskes det på 40 og 30 er smitten der. Doer må vaskes eller ta klorheksidyn på dolokket en gang om dagen eller mer ved behov.

Brennkopper kan forsvinne litt av seg selv, men det er ikek sikkert det er borte. Bare borte for en liten stund før det dukker opp igjen.

Man kan få brennkopper mange ganger, ikke slik som rødehunder og andre barnesykdommer. Men det skal forsvinne når man har behandlet det, og det får man evt svar på ved prøver. Ikke noe bra å ha det liggende og ulme i kroppen.

Skrevet

Huff... ja da skal jeg ta en tlf til legen imorgen og høre, se om vi kan få en time til en skikkelig sjekk...

Skrevet

Litt misvisende det som står over her for; brennkopper kan være forårsaket av gule stafylokokker også ved første utbrudd, og dersom det er "gule" så må en ofte over på en annen type antibiotika enn det man vanligvis får ved brennkopper. Pennicillin og antibiotika er IKKE to forskjellige ting, men pennicillin er EN TYPE antibiotika. Dattera til dagmammaen til sønnen fikk brennkopper i ansiktet. Sønnen min fikk betennelse i hælen like etter. De fant etter hvert ut at hennes brennkopper var "gule" og at hun antakelig hadde smittet min sønn via en rift i hælen hans.

Skrevet

hei.

gutten min har hatt det en gang,når han var 1 mnd gammel. stakkars liten,hadde det i hele ansiktet. vi fikk beskjed om at det smittet veldig!! han måtte ha egne håndklær(det hadde han uansett når han var så liten)

og "skrubbe" ansiktet sånn at det kom hull på de gule/røde "byllene". så smurte vi med en krem på blå resept som var antibiotika i....

Håper det ikke kommer igjen.

han er 10mnd nå.

Annonse

Skrevet

Jeg fikk bukt med brennkoppene på ungene mine kun ved smøring.

Jenta reagerte på penicillin, så det ble bare verre av medisineringen.

Rens sårene med klorhexidin og smør med Brulidine-salve. Legg på gassbind og teip rundt kantene slik at de ikke kommer til å klø. Sårene puster gjennom bandasjen likevel. (Jeg brukte bare Mesoft-kompresser) Væsken fra sårene er veldig smittsom. Sårene må renses morgen og kveld. Meget god hygiene er helt nødvendig. Håndklær må skiftes hver dag, og alle klær må vaskes på min 60 grader. Hender og dørhåndtak! må vaskes ofte.

Siden jeg hadde baby når jenta fikk brennkopper, skiftet jeg genser mellom barna. Brukte en egen t-skjorte når jeg bar babyen, og en annen når jeg koste med storesøster.

Har sett folk som bare behandlet med penicillin, og da kom brennkoppene tilbake gang på gang.

Skrevet

mamma til 2: nå kom jeg på at på slutten så smurte vi med brulidine-krem. (mye man glemmer på 9mnd)

Det var visst den som gjorde at det forsvant på han...

Skrevet

Brulidine er ikke reseptbelagt da. Er bare å kjøpe på apoteket.

Eneste som funket på våre brennkopper ihvertfall. Smittevernlegen her jeg bor har også gått ut og sagt at brennkoppene her er resistente mot penicillin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...