LH80 Skrevet 5. juni 2008 #1 Skrevet 5. juni 2008 Hei Jeg og min kone har termin i januar og har god tid. Men vi driver å lurer veldig på hva som skjer hvis den nye ekteskapsloven trer i kraft før 1.1.09? Det vi har funnet ut i den nye lovteksten står det: "Er et barn fødd etter assistert befruktning, kan moras kvinnelege sambuar vedgå medmorskap etter reglane i paragrafen her. Den assisterte befruktninga må ha skjedd innanfor godkjent helsestell, og moras kvinnelege sambuar må ha gjeve skriftleg samtykke til befrutninga. Berre myndige personar kan gje slikt samtykke" Har dere hørt noe om at utenlandske klinikker (i vårt tilfelle Stork) kan gå innenfor utsagnet "godkjent helsestell"? Er veldig spent på dette, kan det være vi slipper å søke om stebarnsadopsjon???
Regnbuemor til 2 Skrevet 5. juni 2008 #2 Skrevet 5. juni 2008 Tips. Send en mail til foreningen for partnerbarn. Der er det mange damer som jobber mye med disse spørsmålene, og der får dere sikkert et bra svar! Ellers, masse lykke til med graviditet og fødsel.
Regnbuemor til 2 Skrevet 5. juni 2008 #3 Skrevet 5. juni 2008 adressen var forresten: [email protected]
Gjest -<<- Skrevet 11. juni 2008 #4 Skrevet 11. juni 2008 Dersom dere har brukt åpen donor er det en mulighet for at dere slipper å stebarnsadoptere. Formuleringen de har kompromisset med Høyre på er noe slikt som at donor må være kjent for at noe skal regnes som godkjent helsestell, men den er litt uklar på hvorvidt f.eks Stork og VitaNova som tilbyr begge deler vil kvalifisere dersom brukeren velger åpen donor. Dersom dere har brukt helanonym donor vil dere uansett måtte stebarnsadoptere.
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 11. juni 2008 #5 Skrevet 11. juni 2008 Ja, denne dagen ble ikke noe feiring for oss som velger anonym donor. Vi vil fortsatt måtte stebarnsadoptere, og har ikke like rettigheter som hetrofile par. Det er mange hetropar som benytter seg av ukjent donorsæd og egg i utlandet, og de må ikke stebarnsadoptere barna sine.. Utrolig trist at vi ikke ble likestilt på dette punktet...
Storkennurket Skrevet 12. juni 2008 #6 Skrevet 12. juni 2008 Ikke helt sikker på om det medfører riktighet. Medmorskap vil ikke omfatte barn som blir til utenfor et kontrollert helsevesen. Loven setter likevel fast at klinikker i Dankmark, som benytter sjult donor likevel er å regne som "godkjent helsestell", så lenge disse klinikkene er godkjent i Danmark. Det omfatter jo både Stork og Nordica.Det står i Ot.Prp pkt. 9.6.4.1.:"(...) av hensyn til å gi barn trygge juridiske rammer fra fødselen av mener departementet at også klinikker i disse land ( Sverige, Danmark, Finland og Storbritannia) bør anses som godkjent helsestell. Dette til tross for at barn i disse tilfellene ikke kan få kjennskap til sitt biologiske opphav. I tråd med det som ble foreslått i høringsnotatet fastholder departementet at assistert befruktning må være foretatt på en godkjent helseinstitusjon i Norge for å få fastsatt medmorskap etter barneloven. Godkjent helseinstitusjon i utlandet vil også være omfattet." At loven ikke har tilbakevirkende kraft, slik at alle barn som blir født før den trår i kraft 01.01.09 må adopteres er en annen sak....
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 12. juni 2008 #7 Skrevet 12. juni 2008 Hmmm, interessant, tror dette var utgangspunktet da loven skulle vedtas, men nå er det bestemt at de som velger anonym donor i utlandet må stebarnsadoptere. Tror smutthullet i loven gikk på at hadde du brukt åpen donor i utlandet på godkjent klinikk, kunne dette godkjennes. Får jeg spørre om hvor du har informasjonen din ifra, Storkenurket? For ingenting hadde gjort meg mer glad enn hvis det var et smutthulll i loven
Storkennurket Skrevet 12. juni 2008 #8 Skrevet 12. juni 2008 Heisan ! infoen kommer fra Odeltingsproposisjonen nr 33, side 74- 76. Du kan finne den på regjeringen.no, barne og likestillings departementet. Kan ikke skjønne annet enn at det er dette som er vedtatt.
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 12. juni 2008 #9 Skrevet 12. juni 2008 Hei, igjen, Storkenurket. Nå har jeg dobbelsjekka, og dessverre hadde jeg rett.. Du har utdraget fra høringsnotatet, men det var ikke det som ble vedtatt. Endringene kom som et forslag fra Høyre og Venstre (svikere, selv om ingen er mine parti til vanlig). I går ble det puttet inn en klausul i loven, som sier at du må bruke åpen donor for å bli automatisk medmor. Hvis ikke gjelder stebarnsadopsjon som tidligere.. Irriterende! Det eneste vi egentlig håper på var å slippe denne adopsjonsprosessen, men det gjør vi nå ikke!
Storkennurket Skrevet 12. juni 2008 #10 Skrevet 12. juni 2008 Hei ! Huff det var fryktelig kjedelig....... Da er det bare for oss å starte adopsjonsprossessen etter sommeren....... tror vi måtte det uansett da loven ikke har tilbakevirkende kraft og vi venter barn i oktober. Får litt tanker rundt hva vi skal gjøre med andremann som vi planlegger. åpen vs skjult donor ? Norge eller utlandet ? Bør søskenene ha like forhold osv.... Hva tenker dere rundt dette ?
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 13. juni 2008 #11 Skrevet 13. juni 2008 Hei, igjen Vi har reservert en donor i Danmark, og han kommer vi til å bruke til det ikke er mer igjen. Jeg lar meg ikke stoppe av den teite loven!, og blir egentlig mer bestemt på å gjennomføre barnelagingen som planlagt.. Er utrolig irriterende dette her, for det er ikke mye logisk. Men etter å ha vært litt smågretten noen dager, ser jeg jo at det med tiden blir vanskelig å skille mellom de som har brukt åpen eller ukjent donor i Danmark, og til slutt faller kanskje denne klausulen i loven bort.. Gratulerer så mye med babyen i vente forresten
Deneb Skrevet 19. juni 2008 #12 Skrevet 19. juni 2008 Vi kommer til å reise til Stork neste gang også fordi vi ikke ønsker å bruke åpen donor. Slik vi tenker så har et barn krav på to foreldre, og det får det. Vårt forrige barn er også Stork-barn med skjult donor. Tenker også at det er ok for barna at de kan speile seg i hverandres "tilblivelseshistorier".
LH80 Skrevet 19. juni 2008 Forfatter #13 Skrevet 19. juni 2008 Tusen takk for mange svar og gratulasjoner=) Vi har åpen donor fra stork, så ut ifra det vi har lest så slipper eg å søke stebarnsadopsjon....Er veldig lykkelig for dette
here Skrevet 23. juni 2008 #14 Skrevet 23. juni 2008 Vanskelig dette.. Vi har åpen donor fra Stork og har termin om 5 uker bare så da må min kone altså adoptere allikevel? Hmmm....
LH80 Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #15 Skrevet 23. juni 2008 siden det er så kort tid til så kan det være, men hvis eg hadde vært dere ville eg prøvd å sjekke opp i dette på forhånd. Eg hørte noen rykter før voteriengen den 11.juni, at hvis loven ble vedtatt at den ikke trådde i kraft før 1.1.2009...men det har ikke vært nevnt noe slikt i etterkant... Grattullerer og lykke til med fødsel og alt annet
Gjest -<<- Skrevet 25. juni 2008 #16 Skrevet 25. juni 2008 Ja, det må hun nok. Så lenge loven ikke har trådt i kraft gjelder den ikke dere. Den vil sannsynligvis gjelde fra 1.1.2009.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå