Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har 2jenter som skal begynne i samme barnehage til høsten, å i dag fikk jeg vite at de har fått plass på samme avdeling.

Men er dette så lurt da, hun minste som kun er 10mnd synes nok det er kjempekjekt å ha storesøster der,men tenker litt på hun som nesten er 3år når hun begynner i barnehagen. Hun er veldig påpasselig og beskyttende ovenfor lillesøsteren sin, så kanskje det hadde vært best å fått de på hver sin avdeling??

Noen med erfaring??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137927133-ang-s%C3%B8sken-i-samme-avdeling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo individuelt såklart, men de gangene jeg har hatt søsken på avd min, har det gått veldig fint. I bhg jeg jobber er det på de andre avd mange søsken sammen, og det er ingen problemer i det hele tatt.

De store søsknene som er veldig beskyttende, er gjerne sånn i begynnelsen og så dabber det av etter en stund. Ikke det at de slutter å bry seg, men begge søsknene finner på en måte sin plass på avd, og med egne venner. Samtidig er tryggheten over å være på samme sted absolutt tilstede.

Så er det jo også opp til avd og personalet å legge opp til at søsken ikke blir diltende oppå hverandre til enhver tid.

Noen foreldre har sagt at de opplevde det motsatte av hva de forventet: De trodde de skulle få mer krangling hjemme fordi barna var sammen hele tiden. Istedet ble det mindre krangling, antagelig fordi søsknene erfarte flere sider ved hverandre gjennom å være på samme avdeling: Storesøster så og opplevde at lillebror også kunne være "stor" og at han fikk ansvar av oss voksne. Hun så også at han ikke alltid hylte og ble høylytt når han havnet i en konflikt. Dette bl a fikk virkninger hjemme fordi lillerbror ikke lenger bare ble sett på som en "plagsom liten tass".

Jeg kan vel si med hånd på hjertet at søsken på avd alltid har gått bra for alle parter. Det har nok endel å si hvordan personalet legger opp dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...