Gå til innhold

Bør leses....

Anbefalte innlegg

Skrevet

De med lese og skrivevansker får ofte den samme behandling som barn med ADHD, derofr annbefaler jeg dere å lese boken

["Alt du ikke får vite om ADHD og Ritalin" revidert 2008, av Elsa Wendel Adalbèron.

Du kan kjøpe den ved å gå inn på denne siden.. 200kr fritt tilsendt og absolutt værdt og lese!!! http://www.wendel.no/ADHD%20og%20Ritalin.html

Det er den eneste boken på norsk som belyser de mindre bra sidene med Ritalinbruk, og de kraftige og livstruende bivirkningene som kommer frem på nyere forskninger!

Bl.a. kan nemnes at det er stor sannsynlighet at det gir hjernesvinn... For noen år tilbake tok de bilder av hjernen til personer med ADHD og det viste seg at de var mindre.. De tolket det til at det var pga ADHD.. Det de ikke tok hensyn til var at de stod på ritalinbehandling...

Undersøkelse gjort på dyr før og etter ritalinbruk, viser hjernesvinn.. Så mest sansynlig var da denne hjernesvinnen pga Ritalinen og ikke ADHD.

En undersøkelse gjort i 1999 så ble flere barn satt på ritalin, medan en annen gruppe barn fikk annen type behandlin (pedagogiske tiltak) etter ett år viste den Ritalinbehandlede gruppen klare fordeler fremfor den kontroll gruppen. Og psykolog William Pelham var en av de som i 1999 stilte seg helhjertet bak anbefalingen av å bruke medisin. Etter dette ble det eksplosivt og behandle barn med ADHD over hele verden.

Tre år etter kom overaskelsen da forskerne kontrollerte gruppene igjen... Det viste seg da at gruppen med medisinerte ikke hadde noe forsprang på den ikke-medisinerte gruppen, men motsatt...

Da William Pelham igjen i Noveber 2007 ble stilt spørsmålet om ADHD-medisinering hadde noen positiv effekt i det hele tatt, svarte han med ett ord: NEI!

kriterienne for å få diagnosen er også svevende, de er her:

1. Rastløs, overaktiv

2. Lett og tirre

3.Forstyrrer andre barn

4. Fullfører det en ikke har begynt

5. konstant vimsete

6 Uoppmerksom

7. Krav må innfris øyeblikkelig, frustreres lett

8.Gråter lett og ofte

9. Humøret skifter raskt og dramatisk

10. Eksplosive temperamangsutbrudd, uforutsigbar oppførsel.

Ja med desse kriteriene så kan jeg herved belyse at jeg i alle år har hatt ADHD. Jeg kunne lett fått diagnosen og en resept på ritalin. Men jeg velger å være "frisk"... Hvem her kan si at de ikke har hatt desse kriteriene???? Det er alt for lett å diagnostisere barn... Det har begynt og bikke over.. De stille, flinke og "perfekte" barna er "friske", mens de utagerende, kreative, rastlause barna er syke og må medisineres...

Ritalin er ett narkotikum på lik linje med anfetamin. (står i felleskattalogen) Den gjør riktignok barn mer lydige og i stand til å gjøre ensformige oppgaver som f,eks. utanatlekser. Men det fører til forminset kreativitet, minsket spontanitet, minsket husmorog sosial isolering. Og etterhvert hjernesvinn!!

De fire mest allvorlige bivirkningene er: Epileptiske anfall, leverskader, økt selvmordsrisiko, og skader på hjertet og kretsløp. Barn som har dødd og blitt obdusert så har det vist seg at hjertet og kretsløpet ligner på det kretsløpet til en narkoman har.

En familie ble "tvunget" til å sette sitt barn på Ritalin. De fikk beskjed om at det var eneste behanlingen for deres barn, og hvis de nektet kunne barnevernet bli innblandet og de kunne risikere og miste sitt barn. De valgte og medisinere sin sønn, som senere døde. Hjertet hans var større enn på en voksen person, og de konkluderte med at det var Ritalin som var årsaken.

I boken skriver hun om en rapport som det britiske legemiddelverket ville hemmeligholde... Det var bivirkningene de ville holde skjult...

Den farmasøytiske industrien (de som ager og selger medisiner) er den nest rikeste industrien i verda, kun våpenindustrien er mektigere. Da sier det seg selv at de har innflytelse.. De betaler leger, de støtter etterutdanningen til leger, de støtter ADHD-foreninger, de sender DVD-er til skolene med info om hvordan oppdage ADHD og at medisinering er det eneste alternativet som virker. De betaler forksningen og undersøkelser som ska finne virkning og bivirkninger.. (så blir ofte bivirkningene hemmelighold, dette finnes det flere biviser på, som står om i boken) Så bruker de små barn og samvittighetsfulle foreldre til å medisinere sine barn fordi det er "den eneste løsning"... Men så viser det seg faktisk på studier og undersøkelser at på sikt får de en forverret viskning. Å da tror vel foreldrene at "tenk hvor ille det hadde vært hadde de ikke stått på ritalin"... Det er jaggu meg så korrupt at en kan spy!!!

En tankevekker når en medisinerer sine små barn med "narkotikum" helt ned i barnehagealder... Det som er ille er at det finnes ikke noe støtte til alternativ behandling (som virker enda berde) Men skolene får støtte når de "oppdager" ADHD og barna blir behandlet med Ritalin, da får skolen "lønn for strevet"...

Det finnes heller ikke noe oppfølging av barn etter ett år... Det er jo etter ett år at ting snur, i følge den undersøkelsen av barn med og uten medisinering som jeg skrev lenger oppe.

Når barn kommer til helsevesenet så blir de sett på ritalin i fire uker, hvis de da viser bedring, noe som de fleste gjør, så blir de satt på det fast og konkluderer med at det er ADHD... Til alle her inne som har prøvd Anfetamin i sinne utagerende ungdomsår, vet at en kan bli masse "klokere" og bli masse mer konsentrert de fire første ukene en prøver anfetamin. Jeg prøvde selv som 16åring, og mer selvsikker, smart og konsentrert har jeg ikke følt meg før!

Jeg har selv ett tantebarn og en søster som står på Ritalin, og min søster skal få lese boken og jeg skal hjelpe henne med å forhåpentligvis slutte med denne medisinen. Men som med andre narkotiske stoff, så blir en avhengig...

Så kjenner dere noen som har ett barn med ADHD, eller noen som vurderer så anbefaler jeg og lese denne boken før de bestemmer seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...