Gå til innhold

Gravid i Zurich

Zurich-78

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest yrild

Hei

Jeg er gravid i Basel :-) Er 11+3 i dag og veldig fornøyd med det sveitsiske helsesystemet i forbindelse med svangerskapet (ellers så blir det jo mye penger ut hvis det er noe...). Har en annen norsk venninne her som skal føde sitt andre barn i oktober og hun er også storfornøyd!

Har bodd her i snart 8 år nå, så er jo vant til Sveits, men jeg kjenner godt følelsen av å være langt unna det kjente og kjære :-) Er mannen din Sveitser?

Klem

Hei,

artig at det er flere av oss her i Sveits! Både jeg og samboeren min er norske og flyttet hit for et år siden, så vi er ganske ferske:-)

Er 7+4 i dag og har ikke vært hos lege enda, så har ikke hatt noen kontakt med helsesystemet her så langt. Er det noe som er veldig forskjellig her sammenliknet med i Norge?

Jeg er ikke så sterk på sveitser-tysk, og håper egentlig at jeg kan snakke engelsk med leger og helsepersonell:-)

Lykke til videre i graviditeten!:-)

Gjest yrild

Hei :-) jeg vet jo ikke om du er student eller jobber... hvis du studerer burde du snakket med min venninne som fikk første barnet sitt her gjennom det norske trygdesystemet... hvis du jobber er du vel ute av det norske systemet og har en privat helseforsikring.

Jeg går til Frauenklinikk ved Kantonsspital her i Basel, får da ikke alltid den samme legen, men det føles trygt og godt :-) den største forskjellen er vel at man får opptil 8 ultralydundersøkelser!! Jeg har vært på en i uke 8 samtidig med første undersøkelse og skal på mandag og da er jeg akkurat 12 uker. I tillegg får alle tilbud om duotest (måling av nakkefold og blodtest av mor ca uke 12) for å se hvor stor sjanse det er for at barnet har Downs, ikke bare de som er over 35. Det virker som de er litt mindre alternative på selve sykehuset (midre akupunktur ved fødsel etc..) og i forhold til Norge er de fortsatt veldig opptatt av at man skal ta jern (det har de gått bort i fra i Norge, hvis ikke blodprøver viser at man trenger det da!) Tror relativt mange leger kan gjøre seg forstått på engelsk, sa det blir nok neppe et problem.

Ellers så er jeg ikke så langt inne i graviditeten jeg heller, så overvettiges mye erfaring har jeg ikke :-) Den store samtalen om hvordan ting funker i sveits, hvilke svangerskapskurs som finnes etc får jeg vite om på mandag, så da kan jeg kanskje si mer!

Lykke til du også!

Vi har en facebook side for "nordmenn i Basel" der er det kanskje flere som kan svare deg også!?

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...