3xmamma Skrevet 5. juni 2008 #1 Skrevet 5. juni 2008 Vi har kjøpt oss et badebasseng på 6000liter, i teorien så skulle vi kunne bruke samme vann i bassenge hele sommeren om vi behandlet det rett, er pumpe på det også har vi et sånt algemiddel som skal brukes oppi der. Her hvor vi bor er det nå blitt vanningsforbud, så om vannet tømmes får vi ikke fylt det opp igjenn. I juli reiser vi 1 uke til danmark, og da lurer jeg på om bassenget må tømmes? Vi bor i et felt med masse unger, det har jo litt å si. Bassenget står på fremsiden av huset, for å kome til det på ene siden må en klatre over porten på terassen, gå over terassen og klatre over en gang til for å kome til bassenget, det klarer ungene om de absolut vil, på den andre siden må en runde garasjehjørnet, smal passasje, så vi kan ordne til noe å stenge med der når vi reiser. Og vi har kjøpt sånn presseningsdekke til å ha over som vi bruker om natta nå. Har vi noe mer ansvar med bassenget om vi reiser fra det sånn? Eller er det sikret godt nok da. Tenkte også at vi kunne ta runden i alle husa med barn å informere de om bassenget, at de kunne passet litt på at ungene ikke gikk ned til huset vårt. Men er jo ikke alltid like enkelt å ha oversikten Har ikke lyst å tømme det, da blir det jo ikke mer bading i det denne sommeren, men jeg har jo ikke lyst at ungene skal utsettes for fare her heller..
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 5. juni 2008 #2 Skrevet 5. juni 2008 Dersom det er dypere enn 20 cm med vann i bassenget skal det sikres med inngjerding, ihvertfall av tomten - helst av bassenget. Mener det er sånn det er, tok valgfag i hagedam når jeg gikk på gartnerskolen, og samme regler gjelder vel for basseng som for dam=)
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 5. juni 2008 #3 Skrevet 5. juni 2008 så lenge du har et dekke som er trykt så tror ikke jeg det er noe mer du skal gjøre.. typen min sin tante har vanlig basseng i hagen slik som er bygget ned å de har kun son plast dekke over som er festet godt.. slik som hører til..
3xmamma Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. juni 2008 Hmm ja det er jo mye dypere en 20 cm iallefall, men inngjerding? Noen regelr om hvor høyt det gjeret skal være, for om det er vanlig gjerde så reknes vel terassen som gjerde på den siden, der må de jo over to stk. Og så kan vi jo lage til gjerde borte med garasje hjørnet. Er kun de to sidene de kan kome til bassenget. Takk for svar
LizzyG Skrevet 5. juni 2008 #5 Skrevet 5. juni 2008 Mener at det er sånn at så lenge du har gjerde rundt bassenget eller tomten slik at folk på fysisk klarte over noe for å komme frem så har du sikra det du kan. Det er jo ikke din skyld at folk bryter seg inn på eiendommen. Eller så kan du drite i at det ikke er lov til å bruke vann, og tømme det ut for å fylle på igjen når dere kommer tilbake.
3xmamma Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. juni 2008 Dette plast dekket som vi har til dette bassenge går nok ikke inn under trygt. Klater de oppå de detter de nok nedi, er bare et tynt presenningsdekke som knyttes rundt bassenget. Er nok mest for å holde skitn vakke fra vannet vil jeg tro
3xmamma Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 5. juni 2008 Dersom du har rett så har vi jo ingen problem, da kan vi bare ordne til stenging borte med garasjen vår Men vet ikke om jeg tør drite i forbudet, er begynt å bli mangel på vann her vi bor, senest i går begynte vi å se alvoret i det. Var stor lyngbrann her i går, og heldigvis var det nerme sjø så de fikk pumpet vann derfra og slukke med, dersom vi bruker mye vann her nå og det brenner andre steder så er det jo ingen garanti for at ting vil gå bra :s Hadde det ikke vært for den brannen i går hadde jeg nok tenkt annerledes Liten lærepenge for meg det der
LizzyG Skrevet 5. juni 2008 #8 Skrevet 5. juni 2008 Ok, da skjønner jeg at dere ikke vil bryte forbudet. Men hvis noen VIL inn i hagen/ svømmebassenget så kommer de alltid inn uansett hvor godt man sikrer.
3xmamma Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 5. juni 2008 Ja du her nok helt rett der, er det jeg også har tenkt. Får diskutere litt med sambo om hva han mener. takker for svar
Gjest irismor Skrevet 5. juni 2008 #10 Skrevet 5. juni 2008 Ta en tlf til kommunen der kan de svare deg på spørsmålet om sikring av bassenget.
Gjest gründerjente Skrevet 5. juni 2008 #11 Skrevet 5. juni 2008 Jeg vet at reglene er kjempestrenge. Det skal overhodet ikke være noen mulighet for at barn kommer under vann... Sjekk regler for fiskedammer osv.
___ Skrevet 5. juni 2008 #12 Skrevet 5. juni 2008 Jeg har et baseng. Da jeg sjekket sikkringen skulle det være gjerde rundt på minst 1,6 m (?) med låst port.
Gjest gründerjente Skrevet 5. juni 2008 #13 Skrevet 5. juni 2008 For ordens skyld må jeg bare også minne om at du stilles ansvarlig om noe skulle skje..... Det er veldig viktig å være klar over. Jeg synes dere skal tappe ut vannet. Det er den enkleste måten å sikre på ut i fra gitt situasjon.
___ Skrevet 5. juni 2008 #14 Skrevet 5. juni 2008 Gjerde skal foresten også være av en type som man ikke kan klatre over. Sauenetting er for eksempel ikke lov.
gifteklar gravid og kvalm Skrevet 5. juni 2008 #15 Skrevet 5. juni 2008 jeg har ikke peiling på dette men sitter å lurer på noe når jeg leser gjennom tråden... er jo selvsagt helt forferdelig om noen skulle drukne i bassenget! og i så måte må det jo sikres! men om man skal ha slike høye og klatrefrie gjerder så er det ikke alle som kan ha basseng da, ganske få egentlig for det er strenge regler for gjerding også, man får ikke sette det opp overalt heller.... og hvorfor er man mer bekymret for sikring når man skal på ferie/være lenge borte? er jo like farlig for barn i nabolaget når man er på jobb, en kjepp tur på butikken eller borte på besøk o.l. om ettermiddagene... ingen kritikk altså bare lurer jeg høres litt innviklet ut å ha et så stort basseng, men det er jo garantert deilig da bra du er nøye med vanningsforbudet, skjønner godt at det var skummelt med lyngbrannen!
mamma og godguttene Skrevet 5. juni 2008 #16 Skrevet 5. juni 2008 Vet at visst man har vanlig basseng i hagen, så skal det ente være 1.5m høyt gjerde rundt, med låsbar port. Eller et sånn overbygg som kan låses igjen, eller en sikkerhetspressening. Sikkerhetspressening er altså ikke det samme som feks vinterpressening, som mange bruker om nettene også.
carmelasoprano har født:) Skrevet 5. juni 2008 #17 Skrevet 5. juni 2008 Vi har stort svømmebasseng i hagen, som er ned i bakken, med veranda rundt, man må ha gjerde rundt hagen din og med port som kan låses, og på bassenget skal det være en sikerhetsduk som skal tåle 100 kg i tilfelle noen går oppå den og i den sikkerhetsduken er det låsemekanisme.Hvis du følger disse reglene og noen skulle klare og få opp dette og drukne oppi der blir du ikke stilt ansvarlig, for da har du fulgt de reglene som er angående svømmebasseng i hagen, dette var beskjeden vi fikk når vi bygde svømmebasseng i hagen.
mamma og godguttene Skrevet 5. juni 2008 #18 Skrevet 5. juni 2008 Men du trenger ikke både 1.5 m høyt gjerde med port og sikkerhetspressening. Det holder med en av delene. Vi holder på å bygge basseng nå, og har akkurat vært å snakka med kommunen.
Gjest Skrevet 6. juni 2008 #19 Skrevet 6. juni 2008 "§ 7-48 Sikkerhet mot drukning 1. Generelle krav Bestemmelsene om sikkerhet mot drukning gjelder for både nye og eksisterende, innendørs og utendørs bassenger, brønner og åpne væskebeholdere, samt for dammer i nærheten av bebyggelse. Bestemmelsene gjelder likevel ikke for plaskedam eller liknende dam med vanndybde mindre enn 0,2 m. 2. Basseng, brønn og åpne beholdere for væske Basseng, brønn og åpen beholder for væske skal utformes, utstyres, avskjermes og brukes slik at personer, dyr eller utstyr ikke blir skadet. Det skal legges særlig vekt på å hindre barneulykker. Tilfredsstillende sikkerhet oppnås ved solid og sikker tildekning, innhegning eller innbygging i avlåst rom. Utforming av sikkerhetstiltakene skal være slik at barn ikke utsettes for fare, f.eks. ved klatring eller kryping. Bade- og svømmebasseng skal være utstyrt eller utformet slik at det er lett å komme opp av vannet." Så er det bare tolkningen av regelen som gjenstår... ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå