frøet76 Skrevet 5. juni 2008 #1 Skrevet 5. juni 2008 Har bestilt en uke til Italia-Terraccina og Roma. Etterpå ble jeg litt nervøs: Hva kan jeg egentlig spise der nede? Jeg må selvsagt kutte ut vin, parmaskinke, blodige biffer:( Men hva med den kjente italienske isen? Noen som vet om hygiene og forståelse for gravide og mat der nede? Redd for at de skal bli irriterte hvis jeg maser for mye om at "jeg må ikke ha det, og må ikke ha det..." Tro om jeg kan ete salat og frukt om jeg vasker det godt godt selv?? Og klorbasseng: Bør jeg unngå det?
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 5. juni 2008 #2 Skrevet 5. juni 2008 Heldiggris! Kjempegod mat som du kan spise i fleng; bruschetta, pizza, pasta, brød med olivenolje etc. etc. Men kjipt med skinken og vinen! Jeg ville holdt meg unna salater i hvert fall, men grønnsaker som du skyller selv er jo ikke farlig. Kanskje skrelle enkelte frukter også. Ellers bestiller du jo det du vil ha, bare sørg for å ha med en lommeparlør så du kan oversette menyen. Og husk; skinke (husker ikke det it.ordet) må slutte med cotto, ellers får du spekeskinke, som er veldig mye brukt. Også på pizza.
Promp Skrevet 5. juni 2008 #3 Skrevet 5. juni 2008 Ikke spise det du nevnte av kjøtt osv og upasteuriserte oster. Jeg skal også til Roma, når jeg er 7 mnd på vei. Jeg kommer heller ikke til å spise isen (stooooooort tap for meg), eller så mye salat. Såvidt jeg vet kan du helt fint bade i basseng! Ikke noe prob, det kommer ikke noe klor inn til bebissen! Det fikk jeg ialle fall beskjd om fra jordmor at det var helt trygt! Lykke til og god tur!!!
supermom* og ny på vei Skrevet 5. juni 2008 #4 Skrevet 5. juni 2008 Jeg var i Italia i påsken da jeg akkurat hadde passert 12 uker. Syntes det var grusomt å se på at samboeren fråtset i parmaskinke, mozzarella ost og ferske tomater mens jeg måtte pent se på... Savnet også vinen noe fryktelig, men fant heldigvis alkoholfri øl etterhvert. Pizza og pasta går greit å spise da, så det gikk mye i det :-) Salat ville jeg holdt meg unna, så lenge du ikke får vasket den selv. Spiste godt stekt biff en kveld og det var faktisk ganske godt ( og jeg elsker røde biffer). Var i Sorrento i fjor sommer - 38 grader hver dag - da levde jeg på lemon slush, men vet ikke om jeg ville gjort det nå som jeg er gravid. Ville studert hvordan de lagde den først iallefall :-) God tur - Italia er kjempeflott!!
supermom* og ny på vei Skrevet 5. juni 2008 #5 Skrevet 5. juni 2008 Tror forresten du kan spise spekeskine på pizza siden den da har vært over 75 grader (?) som gjør at toxoplasmosen er død - iallefall ikke farlig lenger. Jeg har iallefall spist pizza med spekeskinke siden spekeskinken er godt stekt da og ikke lenger rå :-)
tosøtetuller Skrevet 5. juni 2008 #6 Skrevet 5. juni 2008 Så heldig du er! Skrell frukt og grønt, så er det bare å spise. Helt riktig med spekeskinke på pizza, den er stekt, så da går det fint. Deilig!!! Ville vært forsiktig med salat og is, desverre. Men innpakket is, skal være helt trygt... Sikkert mye godt av slike varianter også. Ellers anbefaler Statens folkehelseinstitutt at gravide tester seg for toksoplasmose før og etter turer syd for alpene... Kos deg masse!
kaang Skrevet 5. juni 2008 #7 Skrevet 5. juni 2008 Jeg bor selv i Toscana og er gravid i 6. måned. Holdt meg unna rått kjøtt og salat de første månedene før jeg fikk vite at jeg testet positivt på toxoplasmose, så nå spiser jeg det også ;-) Har aldri blitt dårlig i magen av mat på restaurant her i Italia (bodd her i 3 år og spiser ute annenhver dag), så jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye for hygienen her! Bruk bare sunn fornuft slik som du sikkert gjør i Norge.
kaang Skrevet 5. juni 2008 #8 Skrevet 5. juni 2008 Og selvfølgelig skal du spise italiensk is! Hvorfor i alle verden skulle du ikke det??? Vet ikke om noen gravide italienere som ikke går på gelateria (isbar) minst en gang om dagen ;-)
Eline på vei med nummer to Skrevet 5. juni 2008 #9 Skrevet 5. juni 2008 Det anbefales vel ikke pga salmonellafaren.
Promp Skrevet 5. juni 2008 #10 Skrevet 5. juni 2008 Det er ofte is man blir dårlig i magen av pga bakteriene der (ikke nødvendigvis de usunne) er forskjellig fra de magen vår er vant med. Det er nok noe annet når man bor der og magen er vant med de bakteriene. Men dette får være opp til hver og en å avgjøre:-)
kaang Skrevet 5. juni 2008 #11 Skrevet 5. juni 2008 Hvis man er opptatt av faren for salmonella bør man også holde seg unna kjøttprodukter (særlig svine- og storfekjøtt), egg -og melkeprodukter generelt, skalldyr og krydder. Smitteoverføring via drikkevann som ikke er desinfisert kan skje. Kontaktsmitte mellom personer eller fra husdyr og kjæledyr til mennesker forekommer.
Trulte80 - Venter nr. 2 Skrevet 5. juni 2008 #12 Skrevet 5. juni 2008 Hei! Jeg var i Italia i mai. Det var litt kjipt å ikke spise parmaskinken og osten og vinen og og .... Mendet gikk jo greit. Jeg kjøpte meg kuleis og fikk ingen problemer med det. Men jeg kjøpte på populære plasser i håp om at hygienen og temperaturene var litt bedre enn de små brakkene etc. Jeg spsite stort sett pasta og pizza. Prosciutto er skinke. Er det parma skinke, står det parma i tillegg. Parmesanen er ikke så lett å unngå, for de strør den jo over all pasta,men det brydde ikke jeg meg så mye om. Om du vil ha hele kjøtt stykker som er godt stekt, så heter det "well done"="Ben Cotto". Men det var kjempegodtmed små kjøttstykker og, slices, og det er jo garantert gjennomstekte!! Salat droppet jeg. Jeg har ikke hatt noe mageproblemer eller tegn på toxoplasmose. Har ikke sjekket med blodprøve. Positano er en fantasktisk lite sted;o) Mye rikinger der,så prisene var jo deretter, men byen lå oppover klippene!! (Samboer fridde der )!!!!) Så kanskje ikke så rart at jeg synes det er et supert sted. God tur!!
lin76 Skrevet 5. juni 2008 #13 Skrevet 5. juni 2008 Var i Italia då eg var rundt 20 veker. Åt alt utanom spekemat og upasteurisert ost, og alt gjekk kjempefint. Mange fleire av ostane enn venta var pasteuriserte, inkl mozzarellaen. Nam! Fråtsa dessutan i is - naaammm! Spurte alle iskioskane om isen var pasteurisert, og det var han. Spurte dessutan når han var laga, og det var så godt som alltid same dag eller dagen før - mao rimeleg trygg for bakteriar (i den grad ein er trygg, så klart). Som nokon over skreiv: Dei italienske gravide et absolutt is! Kos deg på ferie! Drikk masse vatn, så blir dette topp.
frøet76 Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 5. juni 2008 Takk for alle svar...ble litt klokere:) Men parmesan er da ok? Det er jo det i Norge(hard ost og pasteurisert). Det er ihvertfall utrolig godt:) Men tar ikke sjansen hvis det er risikabelt. Og et spørsmål til på tampen: Menyene - er de bare på italiensk? Hvis de er det må jeg selvsagt ta med en lommeparlør, men det gjør jeg nok uansett. Klem.
Miss Misantrop Skrevet 5. juni 2008 #15 Skrevet 5. juni 2008 Parmesan er ikke alltid pasteurisert. Orginalen er ikke det f.eks. Men personlig hadde jeg ikke stresset med maten i det hele tatt. God tur til Italia.
kaang Skrevet 6. juni 2008 #16 Skrevet 6. juni 2008 Jeg spiser både parmesan og gorgonzola. Har faktisk ikke en gang tenkt tanken på at jeg kanskje ikke "burde" det, for alle spiser jo det her, gravid eller ikke ;-) Et generelt tips når det gjelder mat på ferie i utlandet (ikke bare Italia) er at hvis du vil være på den sikreste siden og unngå å bli dårlig i magen; spis der de fastboende spiser! På turiststedene er maten både dårligere og dyrere. Her i Italia er de meget opptatt av mat og spiser ute hver dag. Stedene som ikke holder mål kvalitets -eller prismessig overlever rett og slett ikke. På turiststedene komme gjerne aldri samme person mer enn en gang og hvorfor skulle de da legge så mye sjel i maten/service/pris? Selv har jeg fulgt etter (rene stalker'n) "innfødte" på vei til middag for å finne gode spisesteder når jeg er på ferie ;-) Funker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå