Gå til innhold

Farlig med sol på magen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Isåfall, hvorfor?

Så mange ravide på stranden idag som ikke hadde dekket til magene sine...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er i alle fall farlig den første tiden (spesielt første trimester tror jeg) da det er viktig at den lille i magen IKKE blir overopphetet...

Jeg vet om ei gravid (søskenbarnet til min mor) som solet seg ekstremt mye når hun var gravid, spesielt fra midten til slutten, og hund fødte et barn meg ryggmargs brokk. Levde til han var litt over 2 år tror jeg det var.

Da fikk hun beskjed om at det var pga at hun solet seg så mye.. Veldig mye UV stråler (UVA og UVB tror jeg de heter) som har innvirkning.. Jeg er i alle fall forsiktig.. Skal til syden i august når jeg er 5 mnd på vei, og skal i alle fall ikke sole magen...!

Skrevet

Nei det er ikke direkte farlig med sol på magen. Men som hun over her sa, så kan det være skadelig dersom du soler deg EKSTREMT mye..

Jeg pleier å ha en regel, Alt med Måte:) Også er det viktig å drikke mye væske, og ikke bli overopphetet:)

Skrevet

ja, alt med måte.

jeg merket at snuppa i magen ble urolig etter en liten stund i sola (pga av varmen) så jeg hadde stort sett noe over magen om jeg satt direkte i sola..

Skrevet

anonym 23:30: Dannes ikke ryggmargsbrokk i begynnelsen av sv.skapet da??? dette kan jo sees på ordinær ultralyd vel!? Så då kan umulig sol fra midten av sv.skapet forårsaket ryggmargsbrokk!! Vi tar jo Folat de 3 første mnd. av sv.skapet for å forebygge ryggmargsbrokk, får ikke beskjed om å holde oss unna solen liksom!

Jeg fikk ikke beskjed om at jeg ikke kunne sole magen i syden. Var da 4 mnd. på vei. Eneste jeg fikk beskjed om var å få i meg nok væske, og smøre meg godt slik at jeg ikke skulle bli solbrent. Tåler mindre sol når man er gravid. Husker at jeg ble varm på magen. Solte meg en god del, men orket heller ikke å sole meg i evigheten som gravid;) Gikk helt fint med gutten min:)

Så det jeg lurer på er, hvor har dere fått informasjonen deres fra?? -At soling er farlig for barnet?? Både lege, jordmor og lege på ultralyd visste om at jeg skulle reise til syden, men ingen som sa at barnet mitt kunne bli overoppphetet, og at dette kunne være farlig!

Skrevet

Da jeg reiste til syden da jeg var 7mnd på vei fikk jeg beskjed av legen om og dekke til magen. Grunnen jeg fikk da var at barnet kunne bli overopphetet, har ikke hørt noe om missdannelser og sykdomer. Men ikke vet jeg. Overoppheting er iallfall en grunn:)

Men som nevnt over så er jo alt med måte. Om du sitter litt i sola uten tildekket mage, så går nok det helt sikkert fint. Men er vel om du skal sitte over lengre tid i sola det er anbefalt og dekke til

Skrevet

Huff, synes det er så merkelig at INGEN sa noe om dette til meg!?=S Nå overdrev jeg heldigvis ikke solingen, men husker innimellom at magen ble skikkelig varm! Og da sprelte babyen litt ekstra!!=S Heldigvis gikk det bra=) Takk for tipset, jenter. Skal være forsiktig i sommer=)

Skrevet

ryggmargen blir jo dannet helt i begynnelsen av svangerskapet og er "ferdig" når man er ca 12 uker på vei. så soling fra midten av svangerskapet har nok ikke noe med det å gjøre nei!

Skrevet

Trodde ryggmarksbrokk skyldtes helt andre ting??

Skrevet

tviler på det var pga sola han fikk rygmargsbrokk, dette er noe som dannes i 1 trimester mener jeg på.

Det med å sole magen er jo at fostervannet kan bli overopphetet. Og fosteret i magen er ikke så flink til å regulere temperaturen selv, så det kan bli for varmt for den lille.

Så jeg sitter alltid med lyse klær oventil så det reflekterer vekk varmen :)

Men litt sol skader jo ikke da :) Bader man så blir jo også magen avkjølt

Skrevet

Grunnen til man skal være forsiktig med soling er fordi baby`n ikke liker så mye lys inn til seg, den blir da urolig og føler ett ubehag på den sterke sola- så dekk derfor til magen deres, og "ALT MED MÅTE" ;o) Må ikke bli helt hysteriske selv om man er gravid...;o)

Skrevet

Men hva skjer med fosteret OM det skulle bli overopphetet?? Jeg har vært ute i solen, og merker med en gang jeg soler meg at babyen blir roligere- ikke mer livlig som enkelte andre. Er det et tegn på at det blir for varmt for ham?

Skrevet

dytter litt jeg.. sikkert mange som lurer på dette.. :)

Skrevet

Foster kan ikke regulere sin egen kroppstemperatur før tidligst uke 28, derfor er det ugunstig at mor blir for varm. Når temperaturen i fostervannet stiger, påvirker dette fosteret på en ugunstig måte. Problemet er at fosteret blir stresset og bruker energi på stress og temperaturegulering (hvis det er senere enn uke 28) og har derfor ikke like mye energi til å vokse og utvikle seg. Når ungen sparker hyppigere, er ikke dette et tegn på trivsel, men på stress. Da er det på tide å kjøle ned med skygge og et glass isvann eller to. Heldigvis er det lett å kjenne når grensa er nådd - det er ikke for ingenting at mange gravide ikke trives i varmen.

Temperaturreguleringssenteret i hjernen ikke forresten ikke ferdig utviklet før barnet er omtrent ett år gammelt (babyer er jo veldig utsatt for nedkjøling og får lett feber).

Skrevet

er jo mangel på folat/folsyre som gjør at ungen får ryggmarksbrokk da..

det får en jo somregel beskjed om av legen at en må ta ekstra visst en ikke spiser masse dypgrønne grønnsaker sånn som spinat og brokkoli

Skrevet

Så utrolig greit å vite!:)

Er det farlig når jeg bare er fem-seks uker på vei?

Skal til jordmor til mandag, så kan jo egentig bare spørre henne, men hadde vært greit om dere kunne gitt et svar til meg:)

Skrevet

I prinsippet gjelder det samme uansett hvor mange uker du er på vei, men fordelen med å være så kort på vei som du er, er at livmora ligger godt gjemt og beskyttet i bekkenet og dermed ikke er så mottakelig for varme som store mager som strutter i sommersola er. Mors temperaturregulering vil sørge for en jevn temperatur i fostervannet, så også du gjør lurt i lytte til kroppens signaler om at du er for varm. (Det er jo også derfor Paracet anbefales (også) for gravide med høy feber: Feber er mer ugunstig for fosteret enn den høye temperaturen).

Skrevet

Har også sittet mye i solen de siste 3 dagene, men har passet på å gå inn med gjevne mellomrom for å kjøle meg ned, VIKTIG med masse drikke..

Jeg dekket ikke til magen, står ingen plass at men trenger det, pga UV stråler ikke trenger inn i magen, men det er viktig å smøre seg godt, pga hormoner bir vi gravide ofte frotere brun enn ellers,, eller som jeg har hørt..

Skrevet

Spurte jordmora mi om dette,og hun svarte meg med at blir de indre organene skader av sol da? ???så klart soling med måte,men barnet ligger temmelig godt beskyttet der inne.

Skrevet

Hallo... Som om et foster kan sammenliknes med et indre organ!?!Passe useriøst, spør du meg. Det er forøvrig ikke sola gravide skal frykte, men varmen.

Skrevet

Kan noen av dere som mener det er skadlig legge ved en link med relevant begrunnelse?

Altså.. Det er jo varmt inni kroppen til et menneske. 37 grader.

Hva med alle de kvinnene som går gravide i andre deler av verden, hvor solen er sterkere og hvor forholdene er langt dårligere? Er det mange gravide kvinner i stammesamfunnene i Afrika som beskytter magen under graviditet?

Helt ærlig så lurer jeg på hvilke utsagn noen har kommet med som tilsier at sol på magen er farlig for fosteret..

Skrevet

min lille inni magen, snur seg med ryggen ut når jeg blir for varm/mye sol på magen,. da tar jeg det som et tegn på å gå ut av sola. Man kjenner jo den lille godt etter en stund i magen., er i uke 30 nå. Men er jo ikke sikkert alle inni magen reagerer sånn på sola. kanskje de liker den..hehe

Skrevet

Sprøyt! Ryggmarksbrokk utvikler seg i første trimester! Det er derfor man tar folat da! får ikke ryggmarksbrokk av sol!!!!!

Skrevet

Hehehe morsomme og fantasifulle forklaringer på hvorfor sol er farlig. UV strålene er vel først og fremst farlig for huden. Jeg soler meg som før, og bruker solkrem som jeg alltid har gjort. Kjedelig for dere som er så hysteriske da. Det er kanskje best dere holder dere innendørs.

Skrevet

Men det er vel pga lyset h*n gjør det, eller?

Husker jeg satt ute med magen i det fri siste tiden av svangerskapet, så småen skulle få oppleve at det var lysforskjell.. :-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...