Gå til innhold

Ultralyd

Nelliesprelli09

Anbefalte innlegg

Hei. jeg fikk bekreftet graviditet igår:)

Jeg fikk opplyst å ringe lege og bestille time. Da jeg ringte så ba vedkommende meg å komme om 1 mnd på kontroll. ok,tenkte jeg. MEN JEG VIL JO HA INFO NÅ!

Jeg har lest innlegg fra forskjellige plasser her inne og nesten samtlige snakker om ultralyd innvending og utvendig. og dette for noen allerede i uke 5? og jeg får tilbud til førstegangskontroll nesten 3 mnd på vei? Jeg skjønner ikke. Noen som kan gi meg et svar?

Hilsen Surrine

Fortsetter under...

Hei ;-) Mange får tidlig UL. Enten i forbindelse med at de har hatt blødning, mistet i tidligere svangerskap eller ikke vet hvor langt de er på vei.

Og før uke 12 får man innvendig UL, tror jeg.. Hvis ikke det er til uke 14.

Etter dette får man utvendig UL.

Jeg fikk tidlig innvendig UL fordi jeg har mistet 3 ganger før og hadde litt rosa utflod. Hvis man er veldig bekymret så kan man spørre om å få litt tidligere UL for å roe seg ned litt.

Er helt normalt å ikke komme inn til lege med en gang, så lenge en har bestemt deg for å beholde barnet..

Måtte selv vente i 1 mnd, før jeg fikk komme inn til lege..

Er også helt normalt å være urolig tiden før en får høre fosterlyd..

Men som regel går allt bra..

De som har fått tidlig ul, har som oftes hatt sa eller ma,,

Men skulle det opppstå blødninger, med eller uten smerter, så er det jo alltid greit å få sjekket det.

hadde selv litt rosa utflod, men gikk ikke til lege, pga det kom etter sex.. slimhinner kan være tørre, og blodårene litt skjøre pga hormonell forandring.. det kan da føre til litt blødning..

Det er helt vanlig at første kontroll først er rundt uke 12, jeg fikk time da jeg var 10+5, men måtte tilbake og ta blodprøvene da jeg var i uke 12 (sykehuset her ønsker ikke å analysere prøvene før etter uke 12). Tidlig i svangerskapet er det uansett lite legen kan gjøre. Og ved en vanlig kontroll så får man ikke ultralyd, første kontrollen var mao ikke så veldig spennende: snakket litt med legen om svangerskap, hvor langt jeg var på vei, litt om kosthold og når jeg burde bestille time hos jordmor (rundt uke 22), legen fylte ut helsekort og søknad til sykehuset (UL i uke 17-19 og fødeplass), jeg fikk en liten bok om svangerskap og fødsel, og jeg ble veiet. Det var det.

De som får ultralyd tidlig har enten blødninger eller hatt SA/MA tidligere, dersom du ønsker tidlig ultralyd "bare fordi du er nervøs", så må du nok bestille time privat (koster gjerne mellom 500-1200 kr), innvendig ultralyd gis tidlig, mens utvendig ultralyd senere i svangerskapet (jeg var på tidlig ultralyd for å dempe nervene da jeg var 11+5 og fikk utvendig ultralyd).

jeg fikk tili ul på grunn av sterke smerter og brun utflod, først var jeg i uke 5 men det var får tili å si hvordan dette kom til å gå fårdi det var ikke noe hjerterytme i magen min, så fikk jeg ny time da jeg var 7 uker på vei og hadde fortsatt sterke smerter, da jeg kom inn til ul så fikk jeg se et bankende hjerte å det beroliget meg mye,skulle egentli på ny kontroll når jeg var 10 uker på grunn av lavt liggende morkake, men smertene hadde gitt seg mye og de ville ikke ta meg inn til ny ul, dette på grunn av at hver gang di tar ul så blir fosteret stresset og opphetet. nå er jeg 10+5 og er i ganske fin form,

Annonse

hmm...

Jeg vet vel egentlig ikke hvorfor jeg fikk lyst til å skrive et innlegg, men jeg synes det er rart at du ikke får time til legen tidligere.

Ring legekontoret å si du ønsker en samtale med legen din pga at du har funnet ut at du er gravid. Det må du få!! Jeg har gjort det to ganger jeg...

Jeg fikk også tidlig UL.. Ikke av noen spesiell grunn, han fostod at jeg var bekymret for at alt var bra der inne i magen, og ville berolige meg.

Det var det han skrev i søknaden til sykehuset også...

Så spill ekstra bekymret da om du må... Man får det jo som regel som man vil...bare man vil det sterkt nok..

Ring å si at du er bekymret, og at du ønsker en samtale! Du får det nok..

Du kan også kontakte jordmor på helsestasjonen nær deg. Da får du jo ekstra kontroller i tillegg til legen din igjennom svangerskapet..:D

Håper det ordner seg for deg:)

Det er vanlig å ikke få time før du er 3 mnd på vei. Det er sikkert pga abortfaren....

Jeg fikk ikke en gang tidligere da jeg spurte om å få pga at jeg hadde spørsmål angående om astmamedisinen min var trygg å ta. Fikk bare beskjed om å ringe farmasøyt på apotek om det spørsmålet.

Du har jo fått masse svar allerede, men jeg tenkte jeg skulle legge til en ting. Jeg fikk hastetime hos legen da jeg ble gravid, men det var pga en blodprøve jeg måtte ta så raskt som mulig. Ellers er det, som mange andre har sagt, helt vanlig at man ikke drar til legen før ca i uke 12.

Den første legetimen er, for å være helt ærlig, skikkelig kjedelig! Masse utfylling av papirer og litt snakk, men ikke noe å hoppe i taket for. De tok ikke graviditetstest, de stolte på testene jeg hadde tatt. Informasjon kan du få i fred og ro andre steder, f.eks. internett eller bøker. Fosterlyd kan du ikke høre så tidlig, og det er ikke rutine å ta UL mer enn én gang i uke 17-19. Husk også at hvis du drar til legen tidlig, er det veeeeldig lenge til neste kontroll... Neste "standardkontroll" er ordinær UL! Jeg gikk til legen veldig tidlig, og dermed var det nesten tre måneder mellom første kontroll og UL! Jeg syntes det ble for lenge, så jeg fikk ekstra kontroll hos jordmor (to, faktisk!) pga veldig bra jordmordekning der jeg bor - heldig! Men sånn er det ikke overalt...

Forresten, ikke la deg stresse av snakket om tidlig UL. De fleste som tar tidlig UL, får det pga komplikasjoner eller at det var komplikasjoner i tidligere svangerskap. Resten tar privat UL og betaler av egen lomme. Det gjorde jeg, og angrer ikke på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...