grå :) Skrevet 4. juni 2008 #1 Skrevet 4. juni 2008 noen som har erfaringer derfra som kan fortelle litt? både positivt og negativt
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 4. juni 2008 #2 Skrevet 4. juni 2008 Søstrene mine går på skolen, og de trives kjmpegodt=) De gjør det også myyye bedre der en hva de gjorde før! Og at de ikke har lekser er jo noe de elsker;o)
grå :) Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. juni 2008 hørt mye bra om montessori jeg også og vurderer det til barna, men blir litt usikkerda det ikkee r noen ungdomsskole i nærheten med den pedagogiske tenkningen. vet du noe om hvordan det er å gå over til vanlig skole etter å ha gått på montessori? hvordan er det å komme fra vanlig skole og over i montessori? er det et stort sprang? mye koster det egentlig å gå på en slik skole?
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 4. juni 2008 #4 Skrevet 4. juni 2008 Min søster er faktisk her, så jeg kan spørre henne! (hun er 12) Tror ikke det er mange som går FRA montesorri tilbake til vanlig, så det vet jeg ikke... Min søster sier: -Bedre, MYE bedre miljø -de følger hver elev mye bedre enn på offentlige skoler -ingen mobbing -gøy uten lekser=P hehe.... Men de har jo lengre dager. De er på skolen fra 9 til 15 HVER dag. -mindre folk-bedre miljø-kjenner hverandre bedre Mamma betaler visst 2000 for hver av søstrene mine. Men med den fremgangen de har hatt er det definitivt verdt det! Ungdomsskolen (min største søster går der) koster 1500 i mnd.... på Ungdomsskolen: - fleksitid kan komm mellom 07.30-08.80 og kan dra hjem mellom14-15 -kan jobbe seg opp 6timer, og har da en disponibel fridag, tror det er max 3 fridager man kan bruke pr uke. (hvis de har spart seg opp så mye) - ingen lekser der heller -MÅ ha egen data på ung.skolen Håper det ikke ble for rotete, og ga noen svar=)
1 fjols i huset og ett på vei Skrevet 4. juni 2008 #5 Skrevet 4. juni 2008 Kan prøve å svare deg litt. Jeg startet på vanlig kommunal skole. Gikk der 3 år, så ble skolen lagt ned og det ble startet Montessori der i stedet. Etter 4-6. klasse på Montessori ble det vanlig kommunal ungdomsskole. Så jeg har erfart omtrent akkurat det du vurderer Montessoris pedagogikk passer noen, men ikke alle. For meg passet det veldig bra. Man kunne fordype seg i emner man likte godt og får veldig bra oppfølging. Det er mye ansvar for egen læring, i hvert fall når jeg gikk der, men det er jo en stund siden. Det er noe som passer noen elever, men ikke alle. Er ikke alle som synes skolen er gøy som jeg gjorde, og da får de ofte gå og surre og lærer ikke alt det de skulle ha lært. Jeg derimot lærte mer enn jeg skulle og det ble nesten et problem når jeg startet på ungdomsskolen siden jeg lå langt foran i mange fag. Det ble ikke tatt hensyn til, derfor ble ungdomsskolen veldig kjedelig for meg til tider og det endte med at jeg ble litt frekk i kjeften rett og slett... Frekk mot lærere altså... De følger jo læreplanen så man skal komme gjennom "pensum" uansett, så du trenger ikke være redd for overgangen til vanlig skole. Dersom man gjør det man skal går det helt fint. Likte veldig godt at vi var på skolen til 15 og så slapp lekser hjemme. Lillebroren min klarte seg ikke så godt der, mer umoden enn meg og likte vel ikke skoleting generelt, så han måtte til slutt tas ut og starte på kommunal skole. Gikk litt bedre der, men er ikke før nå i en alder av 20 at han virkelig skjønner "poenget" med skole. Gjør det han må osv, før leste han jo omtrent ikke til en prøve med dertil resultat, nå leser han og får bra karakterer. Håper det svarte på noen av dine spørsmål.
grå :) Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. juni 2008 tusen takk begge to for gode svar. vurderer å få min eldste inn på montessori etterhvert. hun er fire i år så har fortsatt litt betenkningstid. problemet her er at det er kun barneskolen deres i nærheten og ikke ungdomsskolen. kan jo hende det kommer etterhvert, men må ta med i beregningen athun da evt må reise vekk for å ta ungdomsskole eller gå over til vanlig u.skole. er vel på det punktet jeg kvier meg mest. nærmeste u.skole er rundt 15 mil unna hvis hjemmesiden er korrekt.... får bare gå inn i tenkeboksen igjen jeg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå