Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Sønnen min fyller 1 år i november og vi er så heldige at vi har fått plass fra høsten av.

Vi har tenkt at han skal starte for fullt i november, men vi disponerer plassen fra august av.

Det virker på meg som en god barnehage og avdelingen han skal på har to førskolelærere og en assistent.

Dette er hva jeg lurer på:

-Hvordan vil det være for sønnen min å være i barnehagen f.eks 1 dag i uka når han er 10-12 måneder?

-Når han begynner for fullt skal jeg jobbe 1 time kortere hver dag, alternativt ta fri 1 dag pr. uke, hva er best for han? Selv synes jeg det virker best å jobbe kortere hver dag slik at jeg får litt mer tid sammen med han hver ettermiddag.

Fortsetter under...

Hei!

Om jeg var deg, ville jeg ha hatt gutten i barnehagen minst to ganger i uka. Med en gang i uka, blir han ikke kjent med de andre ungene og personalet, kommer på en måte bare på besøk. -to dager er nesten i minste laget det også, så når det nærmer seg permisjonslutt, ville jeg ha gått opp til tre dager i uka.

Angående korte dager eller en fridag, er det vanskelig å gi råd som passer generelt. Men om du har mulighet for å forandre på ting etterhvert, ville jeg ha prøvd korte dager i først. Om gutten din virker mye sliten av barnehagelivet, er fridag et bedre alternativ da. Jeg velger selv å ha en fridag, men det er mye fordi jobben min er vrien å få til med kortere arbeidstid. ( min begynner i barnehage i august, 18 måneder gammel).

Hilsen ped.leder på 9. året.

Hei,

1 dag i uka synes jeg er for lite, hadde heller valgt 3 hvis jeg var deg. Han skal bli kjent der, personalet skal bli kjent med ham, gjensidig tillit og trygghet skal etableres, mange andre barn sikkert som han skal bli kjent med og vant til å ha rundt seg... Han skal jo også bli vant til vanen med å gå i bhg, at dette er en del av hverdagsrutinene deres. Min erfaring er at kun 1 dag ofte skaper forvirring for de små, for det blir bare som et besøk, gjentagelsen er for sjelden.

Jeg ville sett an dette med kortere dager/fri 1 dag. Begynn der du synes det er riktig for deg, også kan du heller endre på det etterhvert. Personlig synes jeg heller for fri 1 dag i uka fremfor kortere dager, både som mor og som pedagog; men dette er individuelt synes jeg. Pass bare på at du og bhg samarbeider slik at du fx ikke leverer midt i aktiviteter/måltider. Noen bhg opererer med kjernetid for barna, der de legger inn aktiviteter o.l, og det kan være lurt å gå klar av denne tiden.

Og så er det godt for mor og far kanskje, å huske på disse småbarna sover i bhg og får "kortet" ned dagene sine på den måten ;-)

• 2 uker senere...

Hei, kan du ikke bare bruke plassen?

Så kan han få mye fri, hvis du vil ha han hjemme?

Også kan kan få korte dager når du ikke jobber, utnytt det, la han være der noen timer hver dag, og fridager også! (10-14 i steden for 8-16 nå flr du begynner og jobbe?) Ha flexitid for han. Du trenger ikke og si noe til bhg åssen du har tenkt det osv. De blir bare positive at foreldre har mulighet til og hente barna tidligere osv og litt fri. Så om det er noe du skal eller noe, så kunne gutten din ha vært i bhg og lekt med vennene sine i steden for og drasse med deg:)

8-timers dag kan bli lange dagaer for et lite barn på førsten, så kanskje kortere dager er best, da får han fine ettermiddager med deg, også fri lørdag og søndag med han.

Spør meg om du lurer på noe,

jeg jobber på småbarn fra 0-3 år og har hatt mange småtroll som har begynt i bhg:-)

glemte og skrive om at første tiden i bhg så kan barnet ditt kanskje få litt sykdom. Innmunnforsvaret bygges opp, men etter 6-10 mnd er det stabilt og trygt! så da er det greit at han begynner når du har fått plassen kanskje:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...