Gå til innhold

Mange med ruptur fra tidligere fødsel, som har fått innvilget keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ruptur 3C, og etter samtaler med jordmor og overlege,der jeg nesten ble nedbrutt psykisk fikk jeg innvilget keisersnitt..så gutten i magen blir en keiser...så sant at ikkje fødselen setter i gang før da (panikk ved tanken)

Hvilken grad ruptur hadde dere...?

Fortsetter under...

Jeg hadde totalruptur. Jeg har ikke vært til samtale enda men jeg gruer meg ikke. Vet akkurat hva jeg skal si og jeg bryr meg ingenting om de prøver å bryte meg ned psykisk eller prøver å få meg til å føde vaginalt. Jeg vet at de ikke kan nekte meg KS og det blir KS uansett hva de sier til meg! Hvilket sykehus var du på? Jeg søkte Ullevål og tror at de kommer til å være ganske samarbeidsvillige egentlig når det gjelder mitt ønske.

Jeg visste at de ikkje kunne nekte meg keisersnitt, men det er litt tøft når overlegen nesten kjefter på deg...alt kom liksom tilbake!! Mener selv at jeg er en tøff person, men jommen følte jeg meg liten og puslete der ¨jeg satt....Mulig det er lettere å få keisersnitt andre plasser...

Lykke til på samtalen, lurt å være forberedt!

Jeg fikk totalruptur grad 4. Barnet brakk kragebeinet også...

Jeg har ikke vært til samtale ennå, men legen min sier at det skal mye til med en slik ruptur at jeg ikke får ks.

Jeg gruer meg heller ikke til samtalen ennå, for jeg vet hva jeg skal si som anonym her. :)

Det blir vel en annen sak da jeg sitter der kanskje?

Jeg tar ganske lett til tårene, så det blir nok litt gråting med meg på samtalen, men det kan vel ikke skade ;)

Hvordan er det med dere da? Har dere noen problemer nå i ettertid, og hvor lenge er det siden rupturen?

Jeg har ingen store problemer, men det kan komme litt luft om jeg sitter på huk eller hopper, og jeg må knipe ordentlig hardt for å holde igjen avføringen...det er fire år siden min ruptur, men jeg skal tilbake på sjekk for å se om de kan operere meg for å bli kvitt plagene

Hvilket sykehus var dette HI? Vet at Haukeland er vanskelige f.eks. Hos meg er det ett år siden fødselen. Må også knipe hardt igjen når jeg må på do, og klarer stort sett ikke holde igjen luft. Heldigvis lager det ingen lyd, men hvis jeg er i en tett forsamlig da er det flaut. Er mest plaget med at jeg må løpe på do. Det hjelper med knipeøvelser men det har ikke blitt 100%. Vet ikke om jeg ørker eller tør å reopereres.

Nei, jeg vet at man kan faktisk bli verre av en ny operasjon, så det er noe jeg skal tenke sterkt over!

Knipeøvelser hjelper meg også, men er heller ikke 100% ennå, 4 år etter...Jeg var nok litt sløv med knipeøvelsene de første to årene...

Jeg skal ihvertfall sjekke arrvevet og mellomkjøttet i tillegg til indre og ytre lukkemuskel for å se om det er noe som kan gjøres, eller om det vil gjøre vondt verre. :)

Annonse

Jeg skal ha min første kontroll om ikke så lenge. Er veldig spent om det er mye arrvev og hvordan muskelen ser ut. Lykke til, håper de kan hjelpe deg. Nei, det er ikke alltid det hjelper med en ny operasjon, men noen ganger hjelper det.

Jeg revnet grad 3a og fikk i tillegg ganske store nerveskader. Dette har ført til at jeg har problemer med å holde på luft og at jeg plutselig må på do, klarer ikke å holde meg mer enn toppen 10 min fra førte trang til å gå på do - og da med all kraft og konsentrasjon.

Jeg har gjort knipeøvelser hele tiden både før, under og etter svangerskapet. Det er 2 år siden jeg fødte.

Jeg har fått beskjed om at jeg ikke kan opereres på grunn av nerveskadene, en operasjon vil kunne gjøre skaden langt verre.

En venninne av meg revnet grad 3c, men der gjorde kirugen ved fødselen en god jobb og hun har ingen plager. Så hvor stor grad man revner i lukkemuskelen, trenger ikke å ha noe å si for plagene man får i etterkant.

Jeg har fått innvilget KS.

jeg revnet grad 3, a,b eller c aner jeg ikke. Ble sydd på fødestua, og ikke under narkose, noe som nok var en feilvurdering fordi det viser seg på undersøkelser i ettertid at jeg mangler lukkemuskulatur i en del av området. Problemer med å holde på luft, det må maks konsentrasjon til, og likevel kan det av og til sive litt. Og store vansker med å holde på løs avføring. Knipetrening, med apparat, har hjulpet, men er ikke helt bra ennå, nei, og blir vel neppe det heller. Det er 3 år siden fødselen.

Så svar på spørsmålet til HI: Jeg har fått innvilget KS på UNN. Det var aldri noe spørsmål om noe annet egentlig, alle jeg har møtt innen helsevesenet etter forrige fødsel har anbefalt meg KS. Så på min samtale om forløsningsmetode var det heller sånn at legen sa at hvis jeg veldig sterkt ønsket å føde vaginalt, kunne vi gå for det....

Det ønsker jeg ikke, så her blir det KS om maks 23 dager.

Jeg hadde ruptur 3b og fikk i utgangspunktet beskjed om at jeg kunne føde vaginalt, noe jeg var innstilt på å gjøre. Men siden babyen ligger i seteleie ble det bråbestemt at det blir KS likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...