Muffemor og lille Ida <3 Skrevet 4. juni 2008 #1 Del Skrevet 4. juni 2008 hei, har snakket med NAV sikkert 100 ganger nå, og får forskjellig svar hver gang. Så nå forhører jeg meg med dere damer her: Jeg har søkt om engangsstønad, men vet ikke om det kanksje er helt dødt løp. Jeg har jobbet de siste 6 av 10 mnd, og hatt en ca bruttoinntekt i mnd på ca 7000,-. Er egentlig 100 % student med støtte fra lånekassen. Greia er at jeg ikke skal ta ut permisjon, da min bedre halvdel skal ta ut alt han kan, jeg skal kun ha 3 uker før og 6 uker etter. Hvordan funker dette? Når jeg ikke skal ta ut permisjon kan jeg ha krav på engangsstønaden da, siden jeg likevel ikke skal få foreldrepenger? Eller skal jeg få foreldrepenger i de 9 ukene jeg MÅ være ute i permisjon. Har temin i midten av juli, og skal begynne på skolen igjen i midten av August. Håper noen av dere forstår dette bedre enn meg - er så vanskelig når ikke NAV kan gi meg et ordentlig svar engang, da kompliserer ting seg syntes jeg! TUSEN TAKK :-) Glemte å si at jeg i utgangspunktet har tenkt å avslutte arbeidsforholdet mitt nå om tre uker da jeg skal gå ut i permisjon, men hvis jeg egentlig skal ha permisjonspenger for de 9 ukene så er det kanksje dumt å avslutte arbeidsforholdet fullstendig.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137916493-engangsst%C3%B8nad-vs-foreldrepenger-i-9-uker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guttemamma75 Skrevet 4. juni 2008 #2 Del Skrevet 4. juni 2008 Slik jeg ser det har du to valg.. - enten få engangsstønad og da selvsagt ingen foreldrepenger.. engangsstønaden er ment til innkjøp av utstyr til babyen og livsopphold til mor i de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel. Pappaen har da selvstendig opptjeningsrett og kan ta ut inntil 29 uker med permisjon - ta ut foreldrepenger og dele på permisjonen. Du får da foreldrepenger i 3 uker før og 6 uker etter fødselen men ikke engangsstøtte.. Pappaen kan da overta resten av permisjonen på 35 eller 45 uker avhengig av hvilken dekningsgrad dere velger.. Forskjellen blir jo da: - ved alternativ en får du utbetalt 34000 kr men pappaen mister fedrekvoten (=6 uker) - ved alternativ to får du utbetalt foreldrepenger i inntil 9 uker, men pappaen beholder fedrekvoten og får derfor lengre perm..... Håper dette var forståelig og svar på det du spurte om!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137916493-engangsst%C3%B8nad-vs-foreldrepenger-i-9-uker/#findComment-137918645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muffemor og lille Ida <3 Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 5. juni 2008 Aha, tusen takk... Nå begynner det å gå opp noen lys for meg. Vi går nok for alternativ en, og siden jeg er student (og har tenkt til å fortsette med studiene til høsten) skal min samboer ta ut 50 % gradert permisjon i 29 uker (og vil da få 50 % permisjon i 29 +29 uker:-) Og jeg kan motta fødselsstipend fra lånekassen pluss engangsstønaden fra Nav.... Nå er det bare å få alle papirene i orden - begynner vel å få litt dårlig tid - er i uke 35 nå.... Thanks a'lot Pearl 33 :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137916493-engangsst%C3%B8nad-vs-foreldrepenger-i-9-uker/#findComment-137924392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå