Gå til innhold

Noen som tidligere har jobbet selv om du fikk foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

Far flyttet nylig ut, her sitter jeg med hus, gjeld, regninger og 4 barn og 80% av min faste lønn. Kan jeg jobbe uten at trygdekontoret merker det,ta ekstravakter, i sommer når barna er hos far? Ellers har jeg jo ikke tjans å tjene inn til regninger etc etc. Kan jo likesågodt jobbe når jeg ikke har ungene likevel i 14 dager....Skal selge felles leilighet til høsten slik at jeg får et rimeligere sted å bo.Noem som har hørt at det går?Kan jo levere timeliste senere i år, permisjonen utløper i september.

Fortsetter under...

Nav får oppgitt at du jobber fordi arbeidsgiver betaler inn din skatt din trygdeskatt(husker ikke hva det heter, men er en del av skatten som går til trygderettigheter) i tillegg blir det rapportert inntekt pga opptjening av pensjonspoeng.

Jobber man et sted hvor du kan styre lønningene så kan det være vanskelig å bli tatt, men du jukser like fullt

Jammen, les da....: jeg skal jo begynne i ordinært arbeide fra september og da kan jeg jo jobbe ti-dobbelt om jeg vil....(men DET vil jeg ikke). Hvordan kan Nav tenke engang på at de kronene jeg tjener ekstra stammer fra tiden med fødselspenger????Jeg og barnefar har dessuten delt mye av permisjonen FØR samlivsbruddet....og til og med da jobbet jeg fult...

For det første er det juks og det er opp til deg og for det andre så må jo du klarere det med arbeidsgiver!

Vi skal likevel jukse litt vi og eller egentlig ikke, men min mann har begynt i ny jobb og skal ta ut fedrekvoten for nr 1 De vil gjerne at han er litt tilgjengelig i perioden, mot at han får fri igjen. Det er vanskelig å avtale en gradert avtale da han ikke vet når det hoper seg opp.

Så da er det avtalt 4 uker pappaperm og så vil han komme til å være litt til og fra

Annonse

Til HI.

Les selv det du skriver da:p "Hvordan kan Nav tenke engang på at de kronene jeg tjener ekstra stammer fra tiden med fødselspenger????" Kan bare tjene mer hvis man vil når man begynner å jobbe lovlig?

Dette er vel enhver trygdesnyters forsøk på å rettferdiggjøre jukset. Selvfølgelig kan nav finne ut dette. Skjønner at det er vanskelig økonomisk, men man kan likevel ikke begynne å ta seg til rette overalt.

HI, her...

Takk for innspill. Dere skal vite jeg faktisk er bekymret nå. Ikke ironi. Jeg jobber i det offentlige, men kan få bortimot 2,5 ganger så høy timelønn i et vikarbyrå nå i sommer. Jeg får jo heller ikke tatt hånd om min baby da barnefaren skal ha henne i tilsammen 14 dager. Åååch, hører selv hvordan jeg rettferdiggjør mine hensikter. Men jeg lurte bare på om noen visste om NAV rent teknisk skjekket oss arbeidere før/etter en fødselspermisjon...

HI her igjen,

tror dere det går an feks å ta ut ferie hos min faste arbeidsgiver de 14 dagene jeg tar hist og her, og dermed heller forlenge fødselspermisjonen? Ingen kan jo klage på at jeg jobber 2 uker i sommerferien MIN? (for meg er det jo nesten ferie å jobbe i stedet for å gå hjemme)

JA det kan du vel gjøre. Men da må du gi beskjed til arbeidgiver og nav at du tar ut ferie. Og da får du ikke utbetalt foreldrepenger for de ukene du har ferie. Men om du kan jobbe i ferien har jeg ikke peiling på....Bedre å være ærlig. I stedet for å bli oppdaga at du jukser, så må du betale tilbake pengene senere. Det blir tøffere ville jeg trodd. Ivertfall om økonomien er trang til vanlig..

Hei HI,

jeg har skrevet over til deg, litt krasst svar:) Skjønner bekymringen, men du ser klart her hva folk mener om å jukse;) Du kan ta ferie inni permisjonen, da stopper pengene fra nav og din arbeidsgiver betaler deg "feriepenger" eller lønn for den perioden. Du kan jobbe i ferien ja, så du kan jo løse det på den måten. Lykke til!:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...