RachaelRay Skrevet 3. juni 2008 #1 Skrevet 3. juni 2008 Jeg vurderer å skaffe telt eller lavvo, slik at jeg og barna kan dra masse på tur i sommer. Men jeg vil jo gjerne at dette skal være "lettvindt", og trodde at lavvo var lettere å sette opp enn telt.. men ei venninne mente at det var masse jobb å sette opp lavvo. Noen som har erfaring med dette? Barna er ganske store (5 til 14), økonomien skral... så jeg tenker at vi må komme oss masse ut, selv om vi ikke har råd til ferie. Men har jo ikke lyst til å bruke masse penger på noe vi kanskje ikke orker å bruke.
Pysa Skrevet 3. juni 2008 #2 Skrevet 3. juni 2008 lavvo er jo svære trestokker og greier - telt er lettere. eller har jeg misforstått noe nå?
solioa Skrevet 3. juni 2008 #3 Skrevet 3. juni 2008 nå finnes det mange lette og enkle lavoer å sette opp da! Jeg har netopp gått å lurt på det samme, men valget mitt falt på telt. Lett og enkelt å slå opp, men det viktiste for meg var vel at innerteltet er helt tett. En annen ting er jo at vi bare er en voksen og ett barn. I en lavo kan dere jo stå oppreist og dere kan jo skaffe dere en ovn å ha inne i den. Så er sikkert veldig kjekt det også da!
Sånn kan det gå Skrevet 3. juni 2008 #4 Skrevet 3. juni 2008 Enstangslavvo er kjempeenkelt å sette opp. Vi bruker alltid lavvoen på tur. Men om dere sliter med økonomien så er det nok lettere å finne et billig telt enn en billig lavvo.
RachaelRay Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. juni 2008 Hmm ja... vi får se litt mer. Jeg har sett på lavvo til 1799,- 6-8 manns med sånn enstangs. Hva vil kjempeenkel si da? hihi... Skjønner nemlig ikke hva enstangs er.. Har også sett på et telt til 1000 lappen, men dog veldig usikker på kvalitet. Vil jo gjerne at det skal vare også, ikke at det må kastes etter en sesong.
Puddingmama Skrevet 3. juni 2008 #6 Skrevet 3. juni 2008 Kjempeenkel vil si at du sliter litt den første gangen og så går det veldig lett etterpå Vi har lavvo og jeg digger det. Den er relativt lett og så er det bedre plass til å sitte inne på kveldene feks. Så om man er flere på tur så er det veldig kos. Går an å ha bål inne også, men det syns jeg er litt skummelt, men det føles helt greit med gassbrenner. og så slipper man å åle på seg klærne slik man ofte må i små telt og det er helt konge! Enstangs betyr at den har ei høy stang i midten, og så er den stramma opp med plugger rundt. De som selger den kan sikkert forklare deg hvordan du setter den opp.
RachaelRay Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 3. juni 2008 Åj... det hørtes ganske enkelt ut ja. Jeg tenkte også litt på det med brenner istedet for bål ja... Nå tåler jeg sterke lukter temmelig dårlig også, så jeg sitter aldri nært bålet når vi brenner bål ute heller. Takk for svar =) Kom gjerne med flere innspill
minsta Skrevet 4. juni 2008 #8 Skrevet 4. juni 2008 Du sier ingenting om hvilket bruk du skal ha det til og hvor mange dere skal være i det. Hvis du tenker å dra på en-natts-overnattinger, så ville jeg gått for et telt. Men om det er en leir som skal rigges opp for flere netter og dere er mange, så ville jeg vurdert lavvo eller enda bedre; gammetelt. Der har du samme plassen som i en lavvo, men ståhøyde i hele teltet. I en lavvo er det lavt rundt duken. Men en gamme er flere stenger, og litt mer tidkrevende enn en enstangslavvo. En kan også ha en ovn inni gammen (samme i lavvo). I en lavvo kan du også fyre opp bål.. Vi elsker teltturer. På sommeren har vi med oss et telt med to soverom, på vinteren gamme eller lavvo. Du kan finne fine telt til ikke så gal pris. Mange reklamebrosjyrer som kommer ut i posten.. Men det er veldig lurt å tenke bruksområde først, og så deretter bestemme seg for behovet! Da slipper en som regel tabbekjøpene. Uansett: God sommer med turer i skog og mark. Selv om dere ikke har råd til en dyr ferie til eksklusive steder, så kan det godt hende det blir rene drømmesommeren for barna! :-D
Musemor med tre søte små Skrevet 4. juni 2008 #9 Skrevet 4. juni 2008 Kommer ann på hvor du skal bruke det. Begge er enkle å sette opp når man har gjort det et par gangen. Jeg syns lave er mest koselig, men den slipper inn mest mygg.
RachaelRay Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 4. juni 2008 Takk for flere tilbakemeldinger Jeg har i grunnen ikke tenkt så mye på hvor vi skal bruke det mest, men vi liker oss ved vannet, så det blir nok en del ved skog og ferskvann, og kanskje på campingplasser. Og håpet er jo at vi skal like det så godt, at vi blir å dra masse på tur. Akkurat i sommer tenker vi nok å natte over flere netter, men jeg vil gjerne at det skal være såpass lettvindt å sette opp at vi kan ta det med en dag selv om været ikke er så topp - så vi kan søke ly for å spise, og ha en plass å ha tingene våre. Jeg endte i alle fall opp med å kjøpe en lavvo Men vurderer å kjøpe ett telt i tillegg, for å bruke dersom vi skal bruke det i flere netter (pga at det er delt opp i flere rom). Nå har jeg sett telt helt nede i 1250 kr til 6 personer, som er vanntett - så kan godt hende vi tester ut for å se hvordan det er. Men først skal vi teste ut lavvo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå