mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 3. juni 2008 #4 Skrevet 3. juni 2008 da er mitt etternavn sikret:)) vi er bare 19 stk som heter det!!
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2008 #5 Skrevet 3. juni 2008 vårt navn ble fredet av en tippoldefar eller noe sånt. slik at ingen utenom familie kunne ta det. sikker på at man ikke må gjøre dette. går det automatisk bare det er få nok?
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2008 #6 Skrevet 3. juni 2008 Det er 200 som er grensa. Dette fant jeg på paragrafen.no: "Navn som mer enn 200 personer i Norge har som etternavn, er såkalt frie navn. Alle kan ta slike navn som etternavn. Navn som 200 eller færre personer i Norge har som etternavn, er beskyttet. Andre kan bare ta et slikt navn dersom alle som allerede har vedkommende etternavn samtykker." Hvis færre enn 200 har et etternavn man ønsker å ta, må man med andre ord ha samtykke fra alle som allerede heter det...
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2008 #7 Skrevet 3. juni 2008 Ingen navn er såkalt fredet, men man må ha tillatelse fra alle som bærer det til å evt ta navnet.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2008 #8 Skrevet 3. juni 2008 Jøss så mange? trodde det var 50 jeg. Jaja uansett har både jeg og sønnen min beskyttet etternavn.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2008 #9 Skrevet 3. juni 2008 Finnes det noe oppslagsverk hvor man kan se hvor mange som heter de forskjellige navnene?
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2008 #11 Skrevet 3. juni 2008 vårt navn er fredet. og som jeg sa tidligere så er det noe min tippoldefar gjorde for å vite at navnet ble i familien. der får man ikke ta navnet såfremt ikke mamma eller pappa har dette til sitt etternavn. barnebarn kan ikke ta navnet etter besteforeldrene fordi da blir gapet for stort. det må være etter en av foreldrene. jeg har nettopp gjort dette, og trengte overhode ikke tillatelse fra alle som heter det til etternavn. og dette var ikke mitt døpenavn. jeg har byttet til dette etter jeg ble voksen. har tatt det etter min bestemor. men det innebærte at pappa måtte bytte for at jeg skulle kunne ta det. vi er litt over 50 som heter dette nå. heldigvis gjorde jeg det før jeg ble gift. har jeg søkt om å få dette etter jeg var gift har jeg ikke fått ta det.
Sånn kan det gå Skrevet 3. juni 2008 #12 Skrevet 3. juni 2008 Om du har familietilknytning til navnet trenger du ikke tillatelse fra de andre som har det. Denne regelen gjelder bare for de som ønsker å bytte til et navn de ikke har tilknytning til.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2008 #13 Skrevet 3. juni 2008 Jeg har et såkalt fredet etternavn, og det skal være under 200 personer som heter det for at det skal være fredet. Vil en annen person som ikke er direkte etterkommer(barn av) en som heter det, ha navnet, så må de få underskrift og godkjennelse av de som har navnet. Barn av en med fredet etternavn, kan derfor slippe å søke, men bare ta navnet:)
Sånn kan det gå Skrevet 3. juni 2008 #14 Skrevet 3. juni 2008 En må jo alltid "søke" om navneendring da uansett hva en vil hete.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2008 #15 Skrevet 3. juni 2008 Men om du gifter deg med noen som har det, slipper du å søke. Jeg fikk uten å høre med de 90 andre som hadde det.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2008 #16 Skrevet 3. juni 2008 søke må man uansett hvis man skal ta navnet etter foreldrene i voksen alder. får man det utlevert med fødsel er det noe annet. siden jeg byttet før jeg giftet meg, så fikk mannen min det uten problemer da vi giftet oss. han er jo seff ikke direkte etterkommer. men han trengte ikke tillatelse fra de andre med samme navnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå