Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange barn per ansatt er vanlig på småbarnsavdeling 0-3 år? Er det regler for dette?

Synes dere det fungerer ok i deres barnhage?

Hilsen 1. gangs barnehagebarnmamma....!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være 9 barn under 3 år på en pedagogisk leder, og 18 barn over 3 år.

Er det flere barn enn 9 og 18 skal det ansettes en pedagogisk leder til.

Hvor mange ansatte pr. avd varriere, men de fleste har 1 ped.leder og 2 assistenter på 9 barn under tre år og 18 barn over 3 år.

Skrevet

(Men av en eller annen grunn tillates det å regne ut fra fødselsår, altså kan barnehagen om den vil anse et barn på to år og en dag som treåring i forhold til bemanning, forutsatt at barnet er født 31. desember).

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og det er det samme om du er pedagogisk leder eller ikke. Men barn under tre år (0-3) så er det en voksen med maks tre barn. Store barn (3-6) maks 6 barn pr voksen. Altså en avd med 9 småtroll skal ha tre voksne.. (tenk på sikkerhet, brann, ulykker osv, så skal du håndtere barna du har ansvar for)

Så barn under 3 år, ---> 3 barn på 1 voksen

Også barno ver 6 år ---> 6 bar på 1 voksen

Skrevet

He he. I tilfelle brann og ulykker, er det lite hjelp i at en avdeling har tre ANSATTE. Det mange foreldre ikke vet (eller tenker over) er at det er antall voksne faktisk tilstede, som teller.

La oss si at en bhg bare stenger to uker i juli. Og at de ansatte skal ta ut 4-5 uker sommerferie hver. Førskolelærerne dessuten to uker tariff-festet "tjenestefri med lønn". Det sier seg selv at det må bli en to-måneders periode med kun to ansatte på jobb pr. avdeling.

Men "på jobb" beyr IKKE på jobb samtidig. Det betyr én pr avdeling fra kvart på åtte om morgenen til halv ti. Da begynner den andre sin arbeidsdag. Førstemann er færdig i to-tiden (pedagog) eller i tre-tiden (assistent), og så er det én pr. avdeling resten av dagen.

Skrevet

Her syns eg anonym 07.23 snakker om ting en ikke har peil på. Skal love deg at jeg ikke har to uker tjeneste fri!! For noe tull!!

Vi er heller ikke alene fra kvart på åtte til halv ti, da har reknestykket ditt bommet totalt.

Vi er fire på jobb, derav 2 pedagoger. En starter halv 7, neste halv 8, neste halv 9 og siste halv 10. Det samme blir på ettermiddag. Pedagoger har 4 timer ubunden tid.

Sjekk fakta neste gang, for her manglet det mye på å stemme!!

Skrevet

Tviler ikke på at dere er fire på jobb, derav to pedagoger. Men dét blir vel to på jobb PR 9 små eller 18 store barn i den perioden ferie skal avvikles?

Benekter du at pedagogene i Oslos kommunale barnehager har to uker tjenstefri med lønn i tillegg til ferie? Om du jobber i en annen del av landet beklager jeg at jeg har gjort den klassiske feilen å generalisere ut fra hva som gjelder i Oslo.

Anno 07.23

Skrevet

Det er desv ikke noen regler for dette utover at det skal være en pedagog pr 9 barn under 3 år og pr 18 barn over 3 år. I tillegg skal det være et "tilstrekkelig" antall assistenter. Hva som er tilstrekkelig kan desverre eier bestemme selv. Normen har vært 3 barn under tre år pr voksen og 6 barne over 3 år pr voksen, men dette er ikke en lov, desverre. For å få nok bhg plasser dyttes det inn flere og flere barn pr voksen og pr kvadratmeter. Vi bor i Oslo og her det vanlig med 14 barn under 3 år og 4 voksne. Det skal da være to pedagoger, men er det som oftest ikke fordi det mangler førskolelærere. I vår barnehage fungerer det ikke bra med så mange småbarn på fire voksne, det fungerer i grunn ikke i deg hele tatt. 9 småbarn på 3 voksne går greit.

• 3 uker senere...
Skrevet

I vår barnehage, avd. 0-3 år, er de 4 voksne på 14 barn. Privat barnehage. Synes det er alt for lite, jeg, er litt skremt. De ansatte er veldig hyggelige, men har jo bare to øyne og to armer, og det skulle vært færre barn. Jenta mi har bare gått der i få uker, og jeg har allerede vært vitne til en del mindre ulykker som ingen fikk med seg, og som ikke burde skjedd. Synd at det ikke er strengere regler for dette.

Skrevet

Og det er altså 4 ANSATTE, ikke 4 TILSTEDE. Gitt at ingen er syk eller på ferie, blir det 7+7+6+6 voksentimer pr dag. Det vil si i gjennomsnitt tre voksne til stede samtidig på avdelingen med 14 små, siden åpningstiden er ca 9 timer.

Er det av og til 4 samtidig, vil det også av og til være bare to. Og det var uten sykefravær!

Anno 7.23

Skrevet

9 barn under 3 år?? hvor har du dette fra?

Skrevet

Barna skal også ha 3 ukers sammenhengende ferie, og antall voksne på antall barn suppleres med vikarer om det skulle være nødvendig. Det er aldri full barnegruppe i juli, og de melder seg av slik at vi vet om de skal regnes med eller ikke.

Vi har ikke tjenestefri som du kaller det, regner med at det er noe de har for å kompensere for manglende ubunden tid resten av året?

Skrevet

Husk på at alle ikke blir levert tidlig og hentet sent. De siste hos meg kommer ca. halv elleve og de første blir hentet i totiden. Misforstå meg rett, skulle veldig gjerne hatt færre barn på avdelingen, det sier seg selv at det er best, men det betyr ikke at vi går to stykker med fjorten barn. Jeg kan faktisk ikke huske at det har skjedd noen gang.

Skrevet

by the way:

I dag gikk vi med tre voksne på tre barn, det har vi gjort hele denne uken. Ferieavviklingen går virkelig på helsa laus;-)

Skrevet

Så du kan ikke huske at det noen gang har vært to voksne tilstede på avdelingen med 14 barn? Greit, det er alltid minst én unge som er syk.

Men to tilstede på avdelingen med 13 barn da? Har dere alltid vikar fra første dag om noen blir syk? Da er barna heldige hos dere! Hvis ikke, blir det vel noen dager med tre voksne på jobb og 13 barn i hvert fall fra kl 10 til kl 15?

Er det da aldri en av de tre voksne som går på møte eller på pause-rommet i perioden fra alle barna har kommet til henting er i gang?

Og når dere er der alle 4, skjer det aldri at dere passer en annen avdelings barn en time mens de har avdelingsmøte, slik at det i praksis blir 4 voksne på bortimot 28 barn den timen. Hva når DERE har avdelingsmøte? Din barnehage må være veldig bra om det aldri er oppimot 7 barn pr voksen f.eks. ute.

Skrevet

Vi får alltid vikar eller hjelp med en sånn situasjon som du beskriver ja. Møter og pauser avvikles når barna sover eller spiser. Om vi er syv barn pr. voksen ute er det fordi noen måtte få ny bleie, da går vi til avtalte poster for å ha best mulig oversikt. I tilfelle evakuering, holdes avdelingsmøter så nært at vi kan evakuere våre egne. Dager med treerbemanning forekommer, men da får vi hjelp av andre avdelinger når tidligvakten går (om nødvending).

Jeg har ikke sagt at 4 på 14 er optimalt, men det er heller ikke uforsvarlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...