Gå til innhold

Student uten fast jobb, hva lønner seg??

Anbefalte innlegg

Hei sann!

Jeg har termin 11 januar, og har begynt å tenke på det økonomiske.

Noen som vet hvordan det er med penger til oss som ikke har fast jobb, og studerer. Jeg har en ekstra jobb som jeg har hatt i fire år, men ingen faste timer, også har jeg studielån. Noen som vet noe om dette?

Fortsetter under...

Du får engangsstønad ved fødsel ca 32 000 vist jeg ikke husker feil. Studielånet ditt blir gjørt om til stipend (beløpet for det studie året) da må du huske å sende inn skjema og fødselsattest til lånekassen. Alene mødrer får noe ekstra støttefra trygdekontoret (vet ikke detaljer der). Så får du jo barnetrygd....

Engangsstønaden er på 33 og noen tusen. Og barnetrygden på 1940 får du fra måneden etter at barnet er født, dette skal gå automatisk. Det kan være at du har rett på foreldrepenger i steden for engangsstønad. Dersom du har arbeidet i mer enn 6 av de siste 10 månedene før fødselen og hatt en minsteinntekt som overstiger 1 G (mener jeg det er, 1 G= 66 og noen tusen) vil du ha rett på foreldrepenger. Mer om alt dette og de nøyaktige beløp står på www.nav.no eller ta kontakt med ditt lokale NAV kontor.

Næh, her stod det mye rart. Engangs-stønaden er på 33 584,- Denne er skattefri. Hvis det skal lønne seg å ta ut foreldrepenger i stedet, må du ha tjent jevnt over ca 3 350 i mnd ETTER skatt i 6 av 10 mnd før permisjons-start. Du må betale skatt av foreldrepenger. Men dette regner NAV gjerne ut for deg. I tillegg får du 970kr i barnetrygd pr mnd. Har du rett på studielån får du det maksimale beløpet du kan ta ut i stipent og lån utbetalt som rent stipend i 10 mnd. Inkludert juni og juli. I tillegg får du 1360kr på mnd fra lånekassen i forsørgerstipend. (Med mindre samboer/mann tjener mye)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...