lionkittens Skrevet 3. juni 2008 #1 Skrevet 3. juni 2008 Var hos legen idag for jeg har fått en gylden flekk rett underöyet - flekken har värt der i noen mndr nå. Legen sa at det ligner på flekker som de med höyt kolestrol får men det har neppe du sa hun. Gave meg henvisning til hudlege hvor hun skriver at jeg har Xantelasme under öyet. Googlet det og det står jo at det kommer av forhöyet blodfett. Jeg har ikke tatt blodpröve å sjekket kolestrol så rart legen kunne si at det har neppe jeg..... Kan jeg ha det ? Jeg er 38 år, 170 höy og litt overvektig siste 2 årene - 74 kg Jeg spiser variert mat og mye frukt og grönt. Hvordan kan jeg endre det om det er at jeg har höyt kolestrol ? Og er Xantelasme farlig ? Blir det der under öyet for alltid eller kan det fjernes med laser ? Mvh
hit og dit Skrevet 3. juni 2008 #2 Skrevet 3. juni 2008 Eg er ingen ekspert på dette, men kan dele det lille eg veit. Flekken er ikkje farlig i seg sjølv, og den vil muligens forsvinne dersom du får ned kolestrolnivået i blodet. Flekken kan og vera noko anna, men det får du vite når du er hos hudlegen. Kolestrolet bør du få sjekket. Alle kan ha høgt kolestrol, nokon er meir utsatt enn andre, og det er gjerne familiært. Venninna mi sin familie har veldig høge nivåer, og ho og broren som begge er i tyveårene går allerede på diett. Det er veldig viktig å ha lave kolestrol, (VLDL, LDL) og triglycerid nivåer. Rett og slett dårlig arbeid av legen din og avfeie det med at det har neppe du. Du kan lett google fettfattig diett, kolesterolgunstig diett etc og få opp gode diettråd.
lionkittens Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. juni 2008 Hei ! mammo&mallo er du lege ? Legen min var nesten sikker på at det var xantelasme det under öyet - snakket med naboen isted (hun er lege på Radium) hun sa at det er xantelasme og at man ikke treng ha höyt kolestrol for å få det, men ofte så har man höyt kolestrol. Fikk og vite at denne flekken ikke vil gå bot av seg selv, men at den kan fjernes som såkaldt "skjönnhets oprasjon" Tror legen min avfeide det med kolestrolet iom at jeg allerede har gått på fettfattig diett i 2 mndr (skal ned litt i vekt ....... er litt overvektig - 169 höy og 74 kg så skal ned til 62-65 kg) - Men enig med det at det burde ha blitt skjekket. Skal ringe legen å be om henvisning til Furst for å ta blodpröver på det jeg (fastlege kontoret bommer hvergang de skal ta blod av meg så NEKTER å gjöre det hos de he he .....) Ellers takk for tips and googling av kolestrol gunstige dietter ol
snirkeline Skrevet 3. juni 2008 #4 Skrevet 3. juni 2008 Vekt og høyde trenger ikke nødvendigvis ha noen betydning for å ha høyt kolesterol,men overvekt øker risikoen.Men ser jo ikke ut til at du har mye overvekt:-) Selv har jeg arvelig høyt kolesterol,familiær hyperkolesterolemi. Er 50% sjanse for å arve det om en av foreldrene har det.Veldig mange i vår slekt har desverre fått det. Nødvendig å gå på medisiner resten av livet,hjelper ikke å kun legge om kosthold. Men selv om man har denne genfeilen trenger ikke kolesterolet være unormalt høyt,selv om det er mest vanlig.Mitt er ganske normalt. Mange familier har denne genfeilen uten å være klar over det.Hvis du vil ta en gentest,kan legen sende en blodprøve til Lipidklinikken på Rikshospitalet. Har selv fått en liten flekk i ytterkant av øyet,skal snart til legen og sjekke om den kan fjernes. Pappa hadde mye xantelasmer rundt øynene før,men nå har han fått bedre medisiner og kolesterolet har gått mye ned.Og flekkene er helt borte!Så de kan forsvinne av seg selv:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå