Gå til innhold

Lytte til kroppen eller ignorere slappheten?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om man skal slappe av når man er trøtt og sliten pga graviditet, eller om det er bedre å ignorere det og prøve å leve som normalt?

Jeg har til nå prøvd å ignorere det med innstillingen at man er jo ikke syk, bare gravid. Men det virker som om det blir bare verre og verre, og i går kveld var jeg så utkjørt og hoven i beina at jeg bare lå på sofaen og orket ikke å tenke en gang. I dag morges klarte jeg ikke å komme meg opp fra sengen, og bestemte meg for å ta en sykedag for å komme meg til hektene igjen. Har tenkt å forklare situasjonen for sjefen.

Hva synes dere er riktig? jeg har pushet meg skikkelig hardt til nå, og lurer på om det bare har gjort vondt verre, eller om det egentlig er en bra ting for å holde kroppen i gang... Har ikke tid til mer enn en dag borte fra jobben uansett, da.

Fortsetter under...

jeg syns du skal lytte til kroppen. ellers så blir du helt utkjørt og det vil du vel ikke være når bebbisen kommer.

sov når du føler deg trøtt, (når du kommer hjem fra jobb)

trøst deg med at de sier det blir bedre bare vi kommer over 1timester :)

tror det er veldig dumt å sykemelde seg eller være borte fra jobben så tidlig. snakk med legen og få det skriftlig at arbeidsoppgavene må tilpasses litt. så kan du og sjefen finne ut hva som kan tilpasses bedre for deg. så legger du deg en time eller 2 tidligere på kvelden. det går så fint så. går over om ei stund:)

Enig i at det er dumt å sykemelde seg så tidlig dersom man ikke trenger det, men det er nok veldig individuelt hvor slapp og kvalm hver enkelte blir. Har snakket med sjefen nå og han sa at jeg skulle ta et par dager fri, så kan jeg heller komme sterkere tilbake. Har ikke en jobb der arbeidsoppgavene kan tilpasses noe særlig, sitter på et kontor med høye krav til konsentrasjon og sitting hele dagen.,,

Slappheten blir vel også bedre etter første trimester?

jeg synes det er helt greit å sykemelde seg noen dager dersom legen anbefaler dette. du må lytte til kroppen å la deg få hvile. er snakk om 9 mnd av et helt arbeidsliv, synes det er greit å ta litt ekstra hensyn til seg selv da og bebisen. den viktigste jobben er jo det å være mor mener nå jeg.

Lytt! Jeg anbefaler det på det sterkeste. Jeg hadde et kjempetempo første to mnd, trente aerobic, gikk fjellturer, reiste med jobben og presset meg selv fordi jeg var så redd for å bli liggende og ese ut. Jeg har alltid gså vært klar på at jeg skal være en aktiv gravid. Men det kan du være etter første trimester.

Så ble jeg fullstendig utkjørt, svært nær ved å bli sykmeldt (godt jeg kan ha hjemmekontor) og i tillegg opplevde jeg to blødninger. Da sa legen min stopp og tvang meg hjem til sofan med beordring om å ta det med ro og stresse ned. Men det er mange måter å ta det med ro på! Man trenger ikke ligge i horisontalen hele tiden. Jeg går 2 timer rooolig tur hver dag med hunden. Vi setter oss på en benk og koser oss og rusler videre når jeg orker. Da holder jeg hevelsene og sjelslivet i sjakk:-) Det tyngste husarbeidet tar kjæresten og jeg får lov å gjøre det jeg kjenner jeg orker. For man har det ikke noe godt når man føler at man er helt satt på siden heller... Men kjenner man at man trenger hvile så hvil! Det blir lite nok av det når bebisen kommer:-)

Annonse

Hei! Jeg er ca. 9 uker på vei og for 2 dager siden var jeg hos legen og ba om 20% sykemelding frem til sommerferien pga. kvalme, svimmelhet og tretthet, det var helt greit. På meldingsdelen til arbeidsgiver skrev han "tilpasse arbeidsdag", slik kan jeg ta oftere pauser og komme litt senere og dra litt tidligere (pga. åpning/stenging barnehage) ift. jobben. Har en selvstendig jobb så de på arbeidsplassen min merker ikke mye til det.

Er veldig glad for at jeg kan gjøre dette. Har et barn fra før og da jeg var gravid med henne var jeg verre enn jeg er nå, fikk ikke sykemelding. Synes jeg gjorde en dårligere jobb de timene jeg var til stede og tanken på å måtte gå gjennom noe slikt igjen ved ny graviditet fristet ikke. En annen ting var at jeg gikk ned i vekt de første månedene og det likte ikke legen. Tror heller ikke det er så bra så denne gangen er jeg ikke redd for å ese litt ut - spiser smør på knekkebrødene denne gangen :-)

Det er ikke alle leger som gir sykemelding pga. kvalme og slikt, så jeg deler legene i 2 grupper: de som mener man ikke er syk når man er gravid, og de som mener at man ikke skal behøve å pines fordi man er gravid. Begge har like rett, men det er kroppen og hodet til den som bærer barnet som bør få siste ord i saken (med forbehold om at det er det beste for den lille), det synes nå jeg.

Hilsen meg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...