nr.4 i oktober Skrevet 3. juni 2008 #1 Skrevet 3. juni 2008 Vurderer sterkt å få satt en pudentalblokkade (? vet ikke om det er riktig skrevet men) under neste fødsel nå. Dette er nummer 4, og med nummer 1 fikk jeg (helt ufrivillig) en sprøyte med petidin, noe som ødela det meste av min hukommelse fra fødselen.. Med nummer to hadde jeg epidural, mens med nummer tre rakk de ikke annet enn å prøve å sette noen akupunkturnåler i ti minutter før ungen plutselig var ute. Fødselen tok bare halvannen time fra begynnelse til slutt, og gikk igrunn veldig greit, men under den 2. pressria stoppet ting plutselig opp når hodet var helt ute, resten av kroppen igjen inne..Det var igrunn ganske kjipt. Så denne gangen ønsker jeg å få en lokalbedøvelse der nede før pressriene kommer i gang. Noen med erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2008 #2 Skrevet 11. juni 2008 Jeg fikk pudendalbedøvelse under forje fødsel. Det var en haste setefødsel. Jeg viste ikke at jeg var bedøvd men syntes det var merkelig at det ikke sprengte mer nedentil en det gjorde. I ettertid har jeg jo skjønt sammenhengen nå når jeg leste journalen min 5 år etter. Helt fantastisk, utrolig tilfredstillende å slippe den sviende sprenge følelsen jeg hadde med første man. Minusset var at jeg ikke kjente når jeg skulle presse.... dårlig komunikasjon mellom fødehjelpere og den fødende altså... for de stresset om at jeg måtte presse men jeg kjente ikke riene. Jeg viste ikke jeg var bedøvd.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Hei Jeg hadde pudendalblokade og var ganske fornøyd med det. Du får den når du har 9 cm åpning, dvs den tar ingenting av rismertene. Er uenig i at man ikke kjenner når man skal presse, det er jo bare skjeden som er bedøvet. Fantastisk å slippe å brøle som et dyr når ungen ble presset ut, hadde da kun smerter fra riene. Ulempen var at jeg turte å presse litt for hardt og fikk en større rift/ ruptur. Det kan jo jordmor hjelpe deg med å unngå ved å veilede deg på når du skal holde igjen og dessuten støtte mellomkjøttet når hodet skjærer ut.
sovsøtt Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Fikk den når jeg fikk 3. barnet fordi jeg ikke likte denne dramatiske pressingen. Nesten i samme nu kom lille Endre på en eneste pressri uten at den har rukket å virke (har presset 30 min med 1. barn og 20 min med 2. barn). Klarte ikke å gå i dusjen og hadde absolutt ingen følelse i benene i 2-3 timer etterpå. Var litt komisk da at babyen lurte seg unna den Ingen kunne jo vite det da !! Mannen min synes den var forskrekkelig å se på- en skikkelig sabla hestesprøyte og han sier at jeg ikke har lov å ta den en gang til... Synes selv ikke den var traumatisk å få satt. Men tror nok jeg satser på en like kjapp pressing neste gang. Uansett lykke, lykke til ! Sikkert lurt å høre hva jordmor mener der og da. Hilsen en som fremdeles "prøver"
nr.4 i oktober Skrevet 18. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. juni 2008 Ok, takk for svar dere! Jeg tror jeg går for den sprøyta da jeg altså.. Har nemlig bestandig revnet og måttet sy noen sting etterpå, (til tross for smøring med oljer etc i omtrent hele svangerskapet..) og det er jo så sabla ømt å måtte få satt noen bedøvelsessprøyter på flere steder der nede rett etter å ha født.. så jeg har heller sydd uten bedøvelse, jeg.. mindre vondt det. Men vil gjerne slippe den voldsomme pressinga rett før barnets hode kommer ut også, forrige gang stoppet alt opp da hodet var ute. Ingen flere rier, og der lå jeg med "halve" ungen utenfor. Det presset en del kan man si..Tok 4 min å få neste pressri, det var lenge nok i den situasjonen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå