Gå til innhold

Ang hva man kan og ikke kan spise...Ta risken?

Anbefalte innlegg

Leser jo at noen mener det er hysteri,andre mener det sunn fornuft å holde seg oppdatert på hva som er bra og ikke bra...

Noen mener at all mat er helt greit,se bare på hva våre foreldre spiste og dem før der igjen etc...Vi er da sunne og friske de fleste av oss... Joda...Glimrende at vi er det selvsagt...Men er det derfor helt klarsignal for at vi skal spise alt mulig og kalle de som tar råd fra forskere hysteriske?

Man velger da sitt eget svangerskap så langt man kan? Om man vil risikere eller ikke risikere er jo helt individuelt? Jeg kaller ikke meg selv hysterisk, det er ikke som om jeg lister meg på tå hev blandt kjøttproduktene på supermarkedet, redde for at de skal bite....Men jeg velger å lytte til råd, jeg velger å la vær å spise spekemat, upasteuriserte oster,tunfisk og pils.....Det er ikke akkurat så stort offer føler jeg.

Våre matvaner er ekstremt mye mer eksotiske enn våre foreldres og besteforeldres...Vi har ikke like mye kunnskap om mat som de hadde. Der var helt sikkert råd i eldre dager om hva gravide kanskje burde holde seg unna,men den var ikke skrevet ned og spredt på den måten. Fisken for 50 år siden i Norge var jo ekstremt mye ferskere enn den gjerne er i dag, fjordene var mindre forurenset, vi hadde for det meste kun ferske pasteuriserte oster etc... Jeg syns at det er helt greit at mens vi utvider horisonten på matfronten så kan der godt følge med litt råd og vink forbrukerne kan ta til seg også...

Jeg får ikke svettetokter av at jeg spiste salami før jeg visste at jeg var gravid, spørsmålet er om jeg nyter videre salami med tanke på den mikroskopiske sjansen for at der er noe tull i den... Nei, jeg hadde ikke nydt den i det hele tatt. Men det er meg. Folk må jo få bestemme selv. Og tro meg, det går an å spise nesten alt! Men man er da ikke hysterisk om man unngår en promille av all mat i salg fordi man ikke vil ta risken?

Ville bare dele de tankene ;)

Fortsetter under...

Veldig bra innlegg. Jeg er helt enig i alt du skrev der. Jeg skal innrømme at jeg ikke følger reglene HELT, siden jeg ikke alltid vet hva slags fisk jeg får servert i kantina på jobben osv, men i utgangspunktet så styrer jeg unna alt som er anbefalt å styre unna. Ikke fordi jeg mener at fosteret får skader av en upasterisert ost, men fordi vi har valgt selv å få barn, og det er veldig lite å ofre i noen måneder. Jeg synes heller ikke dette er hysterisk, vi har nok av andre valg ang. mat! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...