Gå til innhold

Antistoff SSA - noen erfaringer?

Inethea

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går til utredning for en sykdom som kan gjøre at jeg har antistoff i blodet. SSA. Legen sa at hvis det bli påvist, er det en liten sjans for at jeg kan få et barn med hjertefeil, "hjerteblokk". Får svar på prøven om ca en uke, og jeg er allerede livredd for at dette kan være tilfelle. Er bare 4 uker på vei, og fryktelig redd for den lille spiren. Han sa også at hvis dette er tilfelle, skulle jeg bli henvist til Mødresenteret ved St.Olavs i Trondheim for tidlig ultralyd av hjertet til Lille. Er det noen som har erfaringer å dele med en nervøs medsøster?

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har anti SSA og dermed økt sjangse for at barnet skal få hjerteblokk.

Sjangsen er vel på ca 5 % tror jeg..

Det som skjer hvis det viser seg at du har antistoffet, er at du må på ukentlig ultralyd mellom uke 16-24. Der måler de blodgjennomstrømmingen i hjertet og noe som heter AV-tid. Det er denne AV-tiden som de er så opptatt av. Hvis det viser seg at denne tiden blir "for lang" er det tegn på at en hjerteblokk kan oppstå, og du vil få ett par sprøyter som skal forebygge hjerteblokken.

Hjelper det ikke, og barnet får hjerteblokk, hvet de at barnet har det, og det vil derfor få nødvendig hjelp med en gang det kommer ut av livmoren.

Etter hvert vil det da bli satt inn en pacemaker.

Jeg har 3 barn og ingen av dem har fått hjerteblokk pga mine antistoffer.

Skrevet

Flott med tilbakemelding og TAKK for oppklarende forklaringer!!

Prøvesvar viste at jeg hadde antistoffer i blodet, og er nå innkalt til ultralyd. Beroligende å høre at sjansen for komplikasjoner er liten og at d har gått så bra med deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...