Gå til innhold

Epidural eller ikke?

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke si at jeg er en av de som gruer meg mest til fødselen (har kanskje litt med at jeg har halvparten igjen ennå) Men det er allikevel ting jeg lurer på.

Helt siden jeg fortalte at jeg var gravid, har jeg blitt bombandert av historier fra kollegaer og familiemedlemmer. De fleste forteller at det gjør vondt, og jeg er jo faktisk ikke dummere enn at jeg forstår det uten å ha født før.

De rådene jeg får går gjerne på at jeg absolutt IKKE må velge epidural. Hvis jeg gjør det så kommer jeg til å presse så hardt at jeg revner. Når man bruker epidural er sjansen mye større!

Stemmer dette? Jeg er en av de som har en veldig lav smerteterskel. Jeg vil gjerne prøve uten bedøvelse, men jeg er realistisk nok til å vite at jeg takler smerte dårlig. ¨

Får inntrykk av at om jeg velger epidural, så får jeg ikke denne store fødselsgleden heller.

Er det skremselspropaganda, eller stemmer det at man har lettere for å revne med epidural?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137905422-epidural-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du!

Du får trolig god tid på sykehuset til å se om du tåler smerten eller ikke. Jeg har valgt epidural på begge mine to fødsler og det er himmelrike!!! Jeg hadde vel en "normal" fødsel sist, som varte totalt ni timer, etter fire timer hadde jeg fem cm åpning og følte at "nå orket jeg ikke lenger". Fikk satt epidural, smertene forsvant virkelig helt! Fikk hvilt i fire fem timer intill jeg hadde ti cm åpning. Da var jeg uthvilt og hadde krefter igjen. Når det var tid å presse tar de vekk epiduralen slik at du ikke er så bedøvet lenger. Men da er man så nære målet at man egentlig synes alt er ok ;-) Har sydd litt med mine to første, men det har ikke vært mye og sårene har grodd greit, uten smerter og vekk på fem-seks uker. Har aldri hørt om at epiduralen er årsak til at noen må sy og ikke andre.. Nå venter jeg på nummer tre og har allerede "bestilt" epidural!! Må si at det har økt fødselsgleden for meg, og gjort at vi nå venter på nummer tre ;-)

Si til dine velmenende medsøstre at de skal klappe igjen. Det er lov. Si at dette er ting du snakker med jordmor om og at det holder.

Når jeg var gravid første gang så pleide jeg å si ifra høflig en gang og hvis de ikke ga seg med en gang så gikk jeg.

Jeg hadde epidural ved første fødsel og kommer til å ha det denne gangen også.

Ikke la deg skremme av ting du blir fortalt. Folk skjønner ikke at de skremmer folk, selv om de på en merkelig måte mener det vel.

Med min første ville jeg prøve uten smertestillende, men var åpen for å ta imot det jeg kunne hvis det ble for vondt.

Syns du skal snakke med lege og jordmor om dette. Har aldri hørt at epidural øker sjansen for å revne. Dessuten har statistikken for alvorlige revninger blitt mye bedre de senere år, og mange velger jo epidural. Så tror ikke dette har noe sammenheng.

Syns du skal være åpen for mulig smertestillende, men se an åssen fødselen forløper seg. Enten føler du at du trenger det, eller så klarer du deg uten. Sånt vet man aldri før man er midt oppi det. :)

Dette innlegget og tråden generelt var utrolig bra å lese, for en som er førstegangsgravid som meg. Så, tusen takk:):) Har lurt veldig på det med epidural selv, og "sluker" alt av "gode" råd fra andre. Fram til nå, har jeg kanskje blitt mer skremt enn beroliget. Begynner å bli sikker på at jeg skal satse på epidural;) Har bla. hørt at epiduralen kan stoppe veene, slik at fødselen drar seg ut i tid og krefter. Eller utsagn som; "smertestillende?Det må du ikke FINNE på med!" Så, takk igjen for fin tråd:):)

Annonse

Hei!

Jeg synes du skal holde deg åpen for alle alternativer frem til du er i situasjonen. For alt du vet får du en lett fødsel som ikke er så smertefull og da trenger du sannsynligvis ikke epidural.

Men hvis du får en veldig smertefull fødsel eller at fødselen blir veldig lang slik at du blir utmattet, så er epidural en fantastisk fin ting ;)

Epidural tar ikke fra en fødselsopplevelsen, tvert i mot kan den gjøre at man får en fantastisk fødselopplevelse hvor hodet er klart og man har overskudd til siste slutt.

Men er smertene utholdelige så er det greit å holde seg unna epidural for man kan f.eks ikke ligge i badekaret og man kan ha litt problemer med å stå på beina.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...