Gå til innhold

Bør jeg overdrive, eller fortelle akkurat hvordan jeg har det?

Anbefalte innlegg

Skal til jordmor til fredag, og skal da snakke om min redsel for fødselen.

Forige fødsel endte etter mange timer med rier som ikke gjorde noe som helst, høy puls på babyen osv osv med keisersnitt. Dette ble ikke noen god opplevelse for meg. Selve ks gikk greit. Men det var ikke greit å ligge i så mange timer og være redd for at jeg ikke skulle ha nok krefter til å presse ut ungen. Det jeg er mest redd for er akkurat den delen, og det har jeg ikke vært igjennom.

Jeg er i utgangspunktet åpen for å føde vaginalt, dersom det er mulig og går greit. Men vil gjerne ha mulighet til ks dersom det drøyer og jeg får litt hetta der og da.

Spørsmålet da er; skal jeg smøre tjukt på til jordmor, og "grine" meg til ks, eller skal jeg si det akkurat som det er.

Er litt redd for at jeg da blir "presset" til å føde vaginalt, og det hele ender med total angst for en eventuell neste fødsel. Det har tross alt tatt meg en del år å komme over siste fødsel, og i det hele tatt tørre å tenke tanken på å gå igjennom det på nytt.

Mulig dette ble veldig rotete, og vanskelig og forstå, men jeg vil gjerne ha deres erfaringer på dette, så jeg ikke gjør noe "feil"

Fortsetter under...

Hei

Når man har hatt et ks fra før, vil det etter det jeg har hørt, være en betydelig lavere terskel for ks hvis man prøver vaginal fødsel neste gang. Så jeg tror ikke du vil bli presset hvis fødselen skulle stoppe opp eller drøye veldig. Når man har hatt et ks fra før, tror jeg ikke de vil la deg ligge altfor lenge, av hensyn til livmoren som kan være litt mer utsatt pga. arrvev. Det er også lettere å få innvilget ks når man har hatt ett fra før, så jeg tror uansett ikke du må "grine deg til ks". Jeg hadde selv en lang fødsel som endte med hastesnitt, men håper på vaginal fødsel neste gang. Fødsel nr to går jo gjerne fortere også, selv om man ikke har gjennomført siste delen av en fødsel før. Håper i hvertfall på det ved en evt. ny fødsel:-)

Hvis du vil oppnaa keisersnitt er det bare aa kjore paa, men som jeg leser det onsker du en blanko sjekk for det du vil de dagen du skal fode. Da tror jeg nok det er lett aa forspille muligheten til aa faa keisersnitt. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for. Gleder meg til at babyen min kommer med keisersnitt 2. september.

Jeg er så i tvil om hva jeg vil. De sa at det ikke er noe i veien for at jeg kan føde vaginalt etter forige fødsel. Men de sa under fødselen at de mente bekkenet mitt var for smalt. Derfor er jeg så i tvil. Har veldig angst for at babyen skal sitte fast, og at det skal bli dramatisk.

Dersom det går som det skal, tenker jeg at jeg skal klare det. derfor er det ikke sån at jeg MÅ ha ks. Jeg må bare ha forståelse fra jordmor og lege at jeg gruer veldig for dette, og at de tar hensyn til meg.

Det gjorde nemlig ikke legen og jordmor sist, de var så kalde og ufølsomme.

Aesj altsaa, det er ikke greit aa vaere prisgitt helsevesenet naar man ligger der og foder. Haaper virkelig du faar en bedre fodselsopplevelse neste gang. Har du mulighet til aa velge et annet sykehus? Jeg skal ha keisersnitt og har valgt meg et lite sykehus som har rykte paa seg for aa vaere snille og koselige. Ta bildet av bekkenet forst saa er i allefall det avklart og du har mere fakta til aa ta avgjorelsen din med.

Annonse

Du må prate med jm og lege på sykehuset å få d i papirene dine at d e mulig at du har for smalt bekken. Di kan måle d når fødselen nermer seg og sjekke da om du må ha ks eller kanskje må settes i gang før termin. Di kan også skrive i papirene dine om at di ikke kan la dæ gå så lenge og om medisina som kan avtales på forhånd. E mye dæm kan gjøre som vi bare ikke høre nåt om viss vi ikke spør. E ganske irriteranes. Du kan få prate med ei jm som forstår dæ og prøve å hjelpe dæ med sist fødsel og neste. E mange gode, snille jordmødre å heldigvis:)

Jeg forstår at du er bekymret for å ikke bli tatt på alvor og at du skal få en ny vond opplevelse.

Insister på at det blitt tatt mål av bekkenet ditt og en estimering av vekten til barnet.

Men jeg ville ikke ha prøvd en såkallt "prøvefødsel" hvor man går i fødsel og eventuellt tar KS senere i fødselen. Dette fordi det er forbundet langt større risiko med slike typer KS enn med et planllagt KS. Når fødselen er startet og mormunnen har begynt å åpne seg/barnet er på vei ned i fødselskanalen, er det større sjanse for at både barnet blir skadet og at du får massive blødninger og andre komplikajsoner.

Ønsker ikke å skremme deg, men vil bare gi deg opplysninger jeg mener at man trenger når man står overfor et slikt valg.

Håper at du føder på den måten du føler deg mest komfortabel med og at alt går bra :-)

• 3 uker senere...

jeg var hoss jordmor for noen dager siden,har veldig angst for fødsel,etter første jeg fødte,sa de til jordmoren,hun har vert vanskelig og snakke om keisersnitt me,de er vanskelig og få,er svaret jeg fikk,men vi går gjennom program nå,nå sist så gikk vi igjennom fødselen me første mann,jeg knakk sammen og klarte ikke holde meg,sa eg var så redd for fødsel og ville bare glede meg over graviditeten,men klarte det ikke,pga fødselsangsten ødela alt.

hun forsto heldigvis alvoret da,sa og att vi kunne skrive opp brev me mine ønbsker og sørge for jeg fikk en jordmor jeg stolte på under fødsel,

så mitt råd er å si de som det er,skrive ønskebrev osv.

og evn få en samtale me jordmor på sykehuset om dette.så skal du se de ordner seg.

masse lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...