Anonym bruker Skrevet 2. juni 2008 #1 Skrevet 2. juni 2008 Hei! Er det flere som har samme erfaringer som meg? Jeg har en gutt på 8 år som har brukt Ritalin i 2 måneder.10 mg kl 8-11-14 og 5 mg kl 17.På skolen fungerer han bra, men hjemme har han humørsvingninger og vanskeligheter med å bli fornøyd. Jeg har merket at han har fått mye mer sinne og er veldig bestemt, men uro og støynivå er lavere.Helgene fungerer bedre ettersom han får sove lengre i forhold til hverdagene.Han sovner sent om kvelden. Skal jeg bare være tålmodig og vente og se hvordan det går eller er det fornuftig å prøve annen type medisin?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #2 Skrevet 5. juni 2008 Hei, jeg jobber uavbrutt med barn som har denne diagnosen, både i skole og i institusjon. Min erfaring er at to mnd tilvenningstid, er noe kort(individuelt selvfølgelig) Men er du i tvil, kan du lufte det for legen hans. Det har kommet en relativt ny depotmedisin som for veldig mange fungerer bedre, i og med at dosen"aldri går ut" av kroppen, og derfor får man en mykere overgang til neste medisinering. Den nye medisinen heter Concertta. Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #3 Skrevet 5. juni 2008 Takk for svaret jeg fikk. Jeg har vært i kontakt med legen, men vil ikke stresse så mye med det ennå.Ut i fra svaret ditt så trenger jeg ikke å være bekymret .Tablett kl 17 har vi startet med i den senere tid og syntes at det fungerer bedre. De siste dagene har vært kjempegode, så jeg håper at det vil vare. Selv om jeg vet at dagene kan variere, slik er det vel for oss alle.... Når det oppstår en konflikt der barnet blir så sint at det begynner og kaste ting, er det da lurt å bruke tenkepause, eller beholde roen og prøve å snakke om det etterpå og forklare? Han blir som regel lei seg etterpå og ber om unnskyldning.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #4 Skrevet 5. juni 2008 Barn med ADHD er sørgelig klar over negativiteten i utageringen sin. Det er forferdelig for et barn med denne lidelsen å være så bevisst sine egne handlinger. ADHDbarn er på samme intelligensnivå som andre unger, og da sier det seg selv hva slags reaksjoner som barnet får etterpå. Blir lei seg, trist og flau. Min erfaring er at å beholde roen selv, avvente til utageringen gir seg og snakke rolig om det etterpå, er best for både den voksne og barnet. Du forteller at dere har gode dager nå, og det vil vel vare. Men en viktig faktor er å fortsette medisineringen på samme måte, ikke gi barnet"ferie", selv om hverdagen endrer seg med skoleferie og andre aktiviteter. Vi ser at foreldre som endrer medisineringen i sånne perioder, får unger som blir utrygge og urolige.
sannhet Skrevet 8. juni 2008 #5 Skrevet 8. juni 2008 Hei, takk for svaret. Ok å vite at det ikke er lurt å ta et opphold med medisin. På hverdager har vi faste tidspunkter, 8-11-14 og 17. Når helga kommer blir det 10-13-16, kan det ha negativ virkning? Han sover lite på hverdager, så vi synes at han må få sove lengre i helgene.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2008 #6 Skrevet 8. juni 2008 Hei, synes dere har kommet frem til noen fornuftige løsninger både hverdag og til fest. Det er jo vanlig at barn med denne diagnosen har søvnproblemer, men det ikke mange vet, er at det henger nettopp sammen med medisineringen og hvorvidt foreldrene er nøye med tidspunkter. Jeg er ofte i kontakt med foreldre som vegrer seg for hver dose de gir barna sine i løpet av en dag, og på en måte så skjønner jeg det godt. Men vær nøye med å gi dosen rett før et måltid(anbefales) fordi da slipper barnet å "pirke" i maten. Dårlig matlyst og søvnvansker er jo ikke det man vil barnet sitt skal ha. Men har du prøvd melatoninkapsler? Det gir en god virkning på de aller fleste adhdbarn i vår institusjon. Ungene blir roligere, og får en lettere innsovning. Dessuten er det et naturpreparat, og visstnok helt ufarlig.
sannhet Skrevet 8. juni 2008 #7 Skrevet 8. juni 2008 Er det ufarlig med Melatonin? Jeg har lest at det er få undersøkelser på bivirkninger. Har du noen erfaringer med barn som ikke tørr og sovne alene?Gutten min kan ligge og kose seg alene ei stund og sovner ganske fort når vi er der. Har prøvd å gå inn til han hvert 10.minutt, men da ble han bare mer urolig.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #8 Skrevet 9. juni 2008 Det er lite forskning på langtidseffekten ved bruk av melatonin. Men norske leger regner det som ufarlig og meget effektivt ved korrekt bruk. Preparatet betegnes som et naturpreparat i USA, og derfor finnes lite forskning på mennesker og dyr. Men de har forsket på effekten, og den er upåklagelig. Det er få undersøkelser på bivirkninger, sikkerhet og langtidseffekter. Dette gjør at mange leger er restriktive til å forskrive melatonin. Selv om de fleste som tar melatonin ikke får bivirkninger, er det rapportert enkelt-tilfeller av depresjon og mulige effekter på fruktbarhet. Melatonin frarådes ved graviditet og amming. Fordi melatonin regnes som et naturprodukt i blant annet USA, har ikke preparatet vært gjennom den vanlige testingen på dyr og mennesker som andre legemidler. Jeg vil likevel hevde at de fleste som jobber med søvnproblematikk regner preparatet er trygt og effektivt, hvis det benyttes på korrekt måte. Vi har noen brukere hos oss som sliter litt med angst og er redde for mørket, men vi gjør som deg, skaper trygghet og lar barnet ha lys på.
sannhet Skrevet 9. juni 2008 #9 Skrevet 9. juni 2008 Takk for svaret.Kjempeglad for å høre synspunkter fra andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå