M - A - M Skrevet 2. juni 2008 #1 Skrevet 2. juni 2008 evt jobber du kanskje på hjelpemiddelsentral? her er saken kort fortalt: min sønn har fått tilskudd til pc gjennom nav.. altså ikke pc til utlån, men tilskudd (8400,-) pga store lese og skrivevansker. han skal ha pc både i skole og dagliglivet. i vedtaket fra nav står det at den blir hans , og at vi skal kjøpe inn pc, evt legge i penger selv om vi ønsker det. hva er egentlig prosedyren her? skolen har nemlig tatt fra oss vedtaket vi fikk i posten fra nav, og gått hen å kjøpt maskin derifra. har snakket med en på nav i dag, men ble plutselig kasteball mellom flere. har også snakket med datalæreren på skolen via tlf men han var så brysk at jeg ble helt sjokkert.. ingen hadde tid til å hjelpe meg... Kan du?? ) på forhånd tusen takk altså
M - A - M Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #2 Skrevet 2. juni 2008 glemte en ting.. datalæreren har lagt inn seg selv som dataadministrator slik at vi ikke har tilgang til en rekke funksjoner på maskinen.. han har passord osv.. er det lov??
Gjest Skrevet 2. juni 2008 #3 Skrevet 2. juni 2008 Hvordan har skolen fått ut pengene? Jeg trodde det var personlig tilskudd. Det hørtes ikke riktig ut. Han burde vel fått en bærbar som han kunne frakte mellom skolen og hjemmet.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 2. juni 2008 #4 Skrevet 2. juni 2008 Det er DERE som skal kjøpe. SOm du sier, dere fikk tilskuddet på 8400. Dere kan f.eks kjøpe en mac til 12000, eller en pc til 6000. Dere burde iallefall klage til NAV og til skolen, jeg har ikke opplevd lign før, så dette er ukjent for meg dessverre. Men det er som sagt dere som skal ha pengene og kjøpe maskinen, Ikke skolen!
M - A - M Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. juni 2008 ok. takk for svar det jeg antar har skjedd er at Skolen tok vår rekvisisjon (altså vedtaket), sendte det til en fyr i kommunen, og videre til nav hjelpemiddelsentralen i fylket, som kom med et pc-tilbud innenfor tilskuddsrammen. datalæreren på skolen sa at disse utlånsmaskinene fra nav var på tur ut og at alle ville få tilskudd etterhvert men det var egnetlig bare et navnebytte.. er det tilfelle da? og vi måtte ikke tro at vi kunne kjøpe hva vi ville for gutten skulle ikke ha noen spillmaskin fikk jeg til svar!! Har du hørt?? Her har vi strevd i nesten 4 år før vi fikk igjennom dette vedtaket. plagdes dag ut og dag inn med en frustrert gutt som nektet å skrive eller lese pga problemene sine.. nå er gutten snart 13!! aaah..jeg blir så frustrert.. er innstilt på å klage, ja, men vil bare ha mitt på det tørre ihvertfall så jeg har noe å komme med.. huff...
M - A - M Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. juni 2008 og hvor er det vedtaket nå, mon tro? det er jo våre (guttens) personlige papirer!! har de lov å ta det? finner ikke noen regler på dette på nett.
Silja FullFres McQueen Skrevet 2. juni 2008 #7 Skrevet 2. juni 2008 Dette er jo grovt overtramp! Ring Nav i morra, ikke gi deg før du får snakket med noen, så ringer du rektoren etterpå og klager på den læreren! Han har jo ikke lov til å overstyre dere slik!! *ble faktisk sjokkert*
linda 23 Skrevet 2. juni 2008 #8 Skrevet 2. juni 2008 Det er hans personlig pc. For at verdi papiret skal være gyldig må du som verge skrive under. Skole og hjem skal helst bli eig om en pc slik at det dekker elevens behov.Pc skal vare i 4 år. Alle passord ol. skal dere ha.
M - A - M Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 2. juni 2008 ja har ikke skrevet under på at skolen kan gjøre det ihvertfall. selvfølgelig hadde vi jo samarbeidet med skolen slik at vi hadde funnet en pc som var best mulig for gutten. den de har anskaffet er ikke all verden heller.. men det er nå en annen sak. i vedtaket står det jo også at vi er ansvarlig for reparasjoner, support o.l dersom det blir nødvendig. datalæreren på skolen sier han har passordene/er administrator fordi han skal reparere den om noe går galt. altså stikk i strid med vedtaket.. : "Personlig datautstyr (kjøpt av bruker etter tilskuddsordning - eies av bruker) Ved tekniske feil på kjøpt utstyr, må eier/foresatte selv ta kontakt med sin leverandør. Utstyr som er kjøpt under tilskuddsordningen, er elevens personlige eiendom. Elev/foresatte er ansvarlig for å bringe slik utstyr til reparasjon. Kommunens forsikring dekker ikke utstyr som eies av andre enn skolen. Utstyr som er innkjøpt etter tilskuddsordningen, må evt. dekkes av foresattes hjemforsikring." skolen påstår at de har forsikret pc`n for 2500 kr!! skjønner ingenting jeg. men skal i allefall ringe tilbake imorgen Takk for hjelpen ) dere er gode å ha
Gjest gründerjente Skrevet 2. juni 2008 #10 Skrevet 2. juni 2008 Fikk du tank i noen på NAV her? Var er skikkelig megge har inne for en liten stund siden, som bare snakket dritt om klientene sine. Makan, noe så uprofft. Men, håper du fikk svar..
linda 23 Skrevet 2. juni 2008 #11 Skrevet 2. juni 2008 Forsikring skal vel ikke dekkes av beløpet dere fikk til pc? det skulle det i hvertfall ikke her.Det stod i vedtaket vårt at det måtte dekkes utenom så vi har den på vår forsikring. Og papirene dem skal jo du ha.Det er jo deres ansvar alt med pcen.Du får ta en prat med dem.Sønnen deres skulle jo kanskje fått være med å velge han å, synes det er veldig dårlig gjort av skolen altså... Kjenner at jeg ble litt irritert nå
Sjokoladekaka Skrevet 2. juni 2008 #12 Skrevet 2. juni 2008 Det der har ikkje læraren lov til!!! Det er guten som har fått tilskotet for å kjøpe datamaskina, ikkje skulen. Og det er dokke som foreldre som skal stå for kjøpet! Vi har fått samme type tilskot, så dette veit eg! Gudhjelpemeg... Det kokar i meg no!!!! Sånt har IKKJE skulen lov til. Guten har rett til å vere administrator, saman med foreldrene. Han har faktisk lov å bruke maskina som han vil heime, til slikt som MSN osv. Be dei levere inn igjen maskina og få igjen pengane, eller om dokke ellers er fornøgde med maskina, så SKAL det vere innan dokkas familie administratoren på maskina er, ikkje skulen.. SKULLE ØNSKE SKRIFTA HER VAR STØRRE, SÅ DET VISTE KOR FORBANNA EG BLEI NO!!!!!! Det einaste Hjelpemiddelsentralen setter som krav, er diverse tekniske ting med maskina(som minne, program osv), og at den skal vare i 4 år. IKKJE at skulen skal STYRE over den. Det er gutens private maskin, og det er dokkas forsikringar som gjelder. IKKJE skulen si forsikring. Dette veit eg også, av erfaring!!
Sjokoladekaka Skrevet 2. juni 2008 #13 Skrevet 2. juni 2008 .. Og så gløymte eg noko; Du går rett til rektor på skulen, og klagar inn læraren. Så ringer du NAV eller hjelpemiddelsentralen og fortel om "tjuveriet" av pengane. Det kan jo vere at dokke ville legge i ekstra for å få best mogeleg maskin og program.
M - A - M Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 2. juni 2008 ååå.. nå ble jeg glad altså selv om jeg egentlig er meget forbanna:) tusen takk for svaret ditt. da er det ikke jeg som er bak mål likevel da Nei er overhodet ikke fornøyd med maskina, den er tung, dårlig programvare, tungvint tastatur til han som har finmotoriske vansker osv pluss at den ikke har allverden til funksjoner eller lagringsplass i forhold til andre maskiner vi kunne fått tak i. Gutten visste før jul at han mest sannsynlig fikk pc etter påske i år.. og sparte derfor penger han fikk i julegave + nesten alle lommepengene sine slik at han kunne legge i det han ville. han er jo så skuffet.. det blir litt mer enn en tlf i morgen for å si det sånn!! Takk skal du ha )
M - A - M Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #15 Skrevet 2. juni 2008 får håpe rektoren ikke er med på dette å da ...
Herlige barn har jeg fått Skrevet 2. juni 2008 #16 Skrevet 2. juni 2008 Heisann, ser du har fått noen svar allerede! Hos oss fyllte rektor ut alle opplysninger i søknaden som skulle sendes til nav hjelpemiddelsentral, om skolen fyller ut at de ønsker assistanse til og kjøpe hjelpemiddelet noe dere kunne nektet dem og gjøre når dere skrev under på papirene som ble sendt ut. Dessuten fikk vi samme beløp som dere og rekvisjonen ble sendt ut sammens med svarbrevet til oss så vi kunne handle den pc en som var mest aktuell og hensiktsmessig. Men, det bør jo være en pc som kan brukes via skolens nettverk og uten at man må drive "dobbeltarbeid" bare pga en pc. Vi har kjøpt egen pc til eldstemann som nav har dekt deler av, er begrenset hva man får av utstyr til 8400 med de kravene som stod uttfylt i svarbrevet. Det er jo dere som foreldre som bør lese gjennom søknaden før den blir sendt ut og tro meg har skolen ikke skrevet under på at de vil ha assistanse til og kjøpe hjelpemiddel så hadde rekvisisjonen blitt sendt til dere i privat brev slik vi fikk det. Håper dere finner en løsning sammens og selvsagt skal gutten kunne bruke pc en hjemme uten at den er passord beskyttet! Forsikring har vi dekt selv, dette gjelder for pc og programvare, kostet ikke stort, men da er den dekt mot uhell som at noen ved uhell slipper den i gulvet, tyveri etc... Da får vi ny vare inntil forsikringsummen mot egenandel på 500 kroner! Send meg gjerne pm om du lurer på noe mer!
happybirthday Skrevet 2. juni 2008 #17 Skrevet 2. juni 2008 Dette var en interessant tråd. Og jeg håper virkelig at dere får ordnet opp i dette. Er selv midt oppi en søknadsprosess om pc til gutten min pga dysleksi. Da var det spes.ped. (på oppdrag fra NAV etter at jeg har presset på for å få tatt en ny lese- og skrivetest av gutten) som sendte meg rapport/dokumentasjon på at gutten min har dysleksi, sammen med søknad om pc gjennom hjelpemiddelsentralen. Det hun ga beskjed om var at vi ville få tildelt et visst beløp til kjøp av pc sammen med et skikkelig retteprogram, til gutten. Vi skulle selv kjøpe pc for tilskuddspengene, da det var helt slutt på utlånsordning av pc, slik det var tidligere. Om vi valgte å spytte i mer penger for å kjøpe en dyrere pc enn det tilskuddet var på, var opp til oss, fikk vi beskjed om. Men nå blir jeg jo litt bekymret, når jeg hører historien din. Har nettopp sendt søknaden ifra meg til bake til spes.ped'en, etter å underskrevet den. Fra før av hadde rektor underskrevet så jeg, samt spes.ped'en. Får håpe det blir slik hun spes.ped'en skisserte, og at det ikke blir slik som du har skildret. Foresten, tar det lang tid fra søknad er sendt til man faktisk får tilskuddet til å kjøpe pc? Har en ivrig gutt nå, som svært gjerne vil ha pc'en før sommerferien, men det er vel for mye forlangt.........(stakkars, her har han slitt i alle år, og uansett hvor mye jeg har mast på skole og hjelpetjeneste om at gutten er nødt til å ha dysleksi har jeg ikke blitt trodd, før nå - nå som han snart er ferdig med 10.klasse! Ikke rart han har strevd fælt med både norsk og nynorsk, for hvordan skal man forvente at en skal kunne klare å lære seg nynorsk når man knapt klarer å forstå rettskrivning på bokmål).
M - A - M Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #18 Skrevet 2. juni 2008 tror nok han må vente en stund til desverre.. om det ikke blir kjørt som hastesak da pga at han har såpass alvorlige problemer.. stakkars gutt som har ventet så lenge.. føler med dere der, vi har strevd i 4 1/2 år, og synes det er en evighet. vi fikk vedtaket i begynnelsen av mars.. pc`n kom i forrige uke. men gikk igjennom noen papirer som fulgte med, og der viser det seg at kommunen har fått tilbud på pc (via der de handler) allerede i november ifjor.. altså 4 (!) mnd før vi fikk vedtak.. lå en kopi av kjøpesummen m.m akkurat nå er jeg ganske tom for alt.. og litt trøtt..men skal finne ut mer i morgen...håper jeg da.. kommer tilbake med oppdatering
Herlige barn har jeg fått Skrevet 2. juni 2008 #19 Skrevet 2. juni 2008 Søknaden vår ble sendt i april og vi fikk nylig svar, det er max 3 ukers behandlingstid om man har rett diagnose og alle opplysninger er korrekt utfyllt, flere års ventetid da må noe være alvorlig galt og da kan dere anke til nav`s nemd om det er begått saksbehandlingsfeil. Lingdys heter et program, det har vi hjemme hos oss privat og vi har selv lagt det inn på maskinen her hjemme, da vi selv er ansvarlig for programvaren. Bare Lingdys programmet koster nesten 3000 kroner.
happybirthday Skrevet 2. juni 2008 #20 Skrevet 2. juni 2008 Ja, kom med oppdatering! Håper det ordner seg for dere! Når det gjelder gutten min, hadde jeg møte med NAV i mars og presset på for lese-og skrivetest. Testen tok han nå i mai, iallfall var rapporten og "diagnosen" klar nå i mai. Spes.ped'en påsto at hun hadde prioritert gutten min som hastesak, siden han nå snart var ferdig med 10.klasse og at hun anså at han burde bli undersøkt med tanke på dysleksi før han skulle begynne i videregående. Slik det sto i rapporten, så formulerte hun seg slik at hun mente gutten ville ha god nytte av pc resten av skoleåret og også til bruk for videregående når høsten kom. Derfor trodde jeg kanskje at behandling av søknaden ville gå raskt. For skoleåret er jo snart slutt.
happybirthday Skrevet 2. juni 2008 #21 Skrevet 2. juni 2008 Utslittehengepupper - hva slags program er Lingdys? Retteprogram? Så på søknaden at spes-ped- hadde fylt ut for pc og office, så antar hun mener retteprogrammet i office er bra nok. (noe jeg er litt skeptisk til etter å ha sett hvor ofte røde streker under ordene dukker opp, selv når ordet er korrekt skrevet). Men Office er i hvertfall en dyr programvare, synes jeg. Så er spent på utfallet og tiden. Lurer på om jeg ikke skal ta en telefon til hun spes.ped'en, siden hun har skrevet at hun mener han skal ha pc'en ut resten av skoleåret, ikke bare når han begynner i vgs. Min erfaring er iallfall at ingenting kommer gratis - man er nødt til å stå på som f.... okke som. Bare det å få en diagnose som dysleksi har jeg jo kjempet for gjennom alle skoleårene, og som sagt: først nå når han snart er ferdig med grunnskolen kan "de" gi meg rett! Stakkars gutt, sier jeg! Som jeg har lidd med han i alle disse årene.
Herlige barn har jeg fått Skrevet 2. juni 2008 #22 Skrevet 2. juni 2008 lingdys er et skriveprogram for dyslektikere og andre skrivesvake, du kan lese mer om programmet her:http://lingit.no/produkter/lingdys Bør jo etter min mening ha dette om deres barn har dysleksi, dette kommer i tillegg til de 8400 kronene altså, og det kommer gjerne rett i postkassen sendt fra nav hjelpemiddelsentral! Husk, dere kan også kreve stasjonær pc i tillegg til bærbar om den bærbare skal benyttes på skolen, men går man på vgs får man normalt støtte til kun bærbar og ikke stasjonær i tillegg.
happybirthday Skrevet 2. juni 2008 #23 Skrevet 2. juni 2008 Takk for raskt svar. Kanskje jeg kan sende deg en pm - er det det det heter? Har aldri gjort det før, da. Så hvis du ikke har fått noen pm fra meg, så må jeg tilbake her å spørre. He-he.
Herlige barn har jeg fått Skrevet 2. juni 2008 #24 Skrevet 2. juni 2008 Ja send meg en pm = personlig melding eller en mail til:[email protected] Svarer på det jeg kan, og nå kan jeg i alle fall litt om rettighetene man har om man har barn med spesielle behov!
Sjokoladekaka Skrevet 2. juni 2008 #25 Skrevet 2. juni 2008 Lingdys er norsk retteprogram og lingright er engelsk retteprogram. Dette SKAL IKKJE betalast av den summen dokke fekk innvilga til å kjøpe PC for. Skulen skal ordne lisens for desse programma. Dette er retteprogram som kan betre tilpassast ein med dysleksi og dei vanlige skrivefeila til denne personen. Du skal også be skulen sette opp eit kurs i bruken av desse retteprogramma, fordi ein med dysleksi, klarer ikkje dette på eigahand. Skulen pliktar å gje opplæring i bruken. Det fekk eg masa gjennom etter 1,5 år med programmet. Og skulen skal hjelpe til med å tilpasse programmet til brukar. Du treng ikkje kjøpe office-pakken, den er dyr. Den student-pakken held i massevis. Det er skriveprogrammet Word ein er interessert i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå