Gå til innhold

Hjelp - duo test og fostervannsprøve

A1972

Anbefalte innlegg

Hei! Håper noen kan hjelpe meg. Jeg er litt i villrede... Jeg er 35 år 6 uker på vei. Legen min virket litt ukjent i forhold til dette med duo-test. Han mente det ikke var godkjent i Norge og at blodprøver måtte sendes til Danmark - hele 5 stk... Dette synes jeg virker litt rart.

Hvordan foregår en duotest

- og når?

Og hvor i landet utfører man det?

Jeg bor i Asker, Akershus. Gjør de det på vanlige sykehus eller må man f. eks. til Oslo, Ullevål eller Rikshospitalet? Håper noen kan hjelpe meg å oppklar hva jeg må gjøre. Tusan takk :-)

Fortsetter under...

Du skal automatisk få dette dersom du er fylt 38 år. Før det er det liten risk og dermed ingen tilbud om dette. Det utføres på alle sykehus tror jeg. Det er en tidlig ultralyd hvor det måler nakkefold og neseben og samtidig tar en blodprøve der det måler noen verdier som det sammenholder med resultatet fra ultralyden. Dersom dette viser liten risiko for kromosomavvik tilbys ikke fostervannsprøve.

Tror ikke du skal bekymre deg om dette, du er jo bare ungjenta :) Kos deg med svangerskapet.

At ikke legen din visste noe om dette var jo litt merkelig da...

Mange leger som ikke er så kjent med dette. De skal uansett ikke gjøre annet enn å henvise til genetisk veiledning og prøven. Uten indikasjon får du tilbud om prøven hvis du er fylt 38 ved termin (noen praktiserer 38 det året du føder).

Kun visse sykehus har tilbudet, det er ullevål, riksen, tromsø, st.olavs trondheim, bergen og stavanger. Må du reise for å ta prøven er det vanlig egenandel:)

Hvis man tar prøven privat er det som legen din sier, da må det sendes til danmark for analyse. Pga det er politisk bestemt at man kun får det v 38 år eller indikasjon i norge. Men enig med hun over, 35 er jo en ungsau da;) Kose deg i svangerskapet du;)

Hei, jeg er 35 år som deg (blir 36 før fødsel), og vi ønsket duo-test. Vi fikk tatt dette ved privaklinikk i Oslo. Vi tok ultralyden i uke 12-13 der de målte nakkefold og sjekket neseben. Siden nakkefolden var på 1.3 mm, noe som visstnok er normalt - valgte vi å ikke gå videre med blodprøven og heller håpe på at alt er vel. Jeg tror det har blitt noen endringer av praksis, men der vi gjorde det gjennomførte man testen under henvisning til "mors engstelse" - da var det nemlig et hull i loven som gjorde at man kan gjennomføre testen. Personlig mener jeg at det bør være opp til hver enkelt kvinne om hun ønsker testen, all den tid det ikke er noen forskjell på "sortering" av barn om kvinnen er 38 eller 37.

• 1 måned senere...

Hei,

ser at dette er en gammel tråd, men jeg hiver meg på...:)

Jeg er også 35 år og har akkurat funnet ut at vi vil prøve å få en til. Vi har en sønn på 13,5, så jeg føler meg nesten som førstegangs...:-)

Fordi jeg ikke føler meg akkurat ung lenger, lurer jeg også på dette med disse testene man kan ta... Er det flere på min alder her, som har tatt disse testene?

Til deg anonym 11.05: Hvor mye kostet dette og bare ringte du og sa at du ville ta ul, eller spurte du etter noe spes?

Annonse

Jeg fikk høre av Majorstuaklinikken at de ikke lenger sender blodprøver til Danmark, fordi de hadde fått påpakning for det.

Nå er det jo både irriterende og komisk at her i Norge har politikerne bestemt at 38 er grensen for fosterdiagostikk, mens alle over 35 som ønsker det får tidlige UL og FVP i Sverige og Danmark.

Jeg kan nok ha forståelse for argumentet om helsebudsjetter, men det burde virkelig være lov å gjøre det privat og betale selv. Jeg kjenner best min egen kropp, min egen aldring og magefølelse.

Vi fløy til Danmark og tok UL og duotest i uke 13, men skulle gjerne gjort det i Norge.

Jeg tok duotesten på Ullevål/Riksen (UL på Riksen og blodprøve på Ullevål). Blodprøven sendes til Danmark for analyse.

Denne metoden med duotest er utviklet av en lege i London som nå driver privatklinikk, og for ca 5000 kr får du grundig sjekk (tror det er inkl morkakeprøve utført av eksperten selv).

Er 40 og førstegangsfødende. Fikk innkalling til genetisk veiledningstime på Ullevål, hvor de samtidig tok blodprøve som ble sendt til Danmark. Deretter utvidet ultralyd undersøkelse ved Bærum Sykehus. Den bør helst tas ved 12,5 uker.

Mener risikoen i utgangspunktet er 1:76 for Downs pga. alder, etter blodprøven var det 1:570 og etter resultatene fra UL var risiko redusert til 1:5760. Hadde i utgangspunktet bestemt oss for å ta fostervannsprøve i tillegg, men da den prøven har en abortrisiko på ca. 1:100 føltes det helt feil å "utsette" seg for det når den beregnede risikoen var såpass liten.

I utgangspunktet sies det at man skal velge om man vil ta duo test eller fostervannsprøve. Men slik jeg ble informert kan du dersom du velger duotest først, be om fostervannsprøve etterpå.

Lykke til :o)

Takk for hjelpen alle sammen! Føler jeg er litt "grønn" på det området og er litt forvirret over hva vi skal gjøre... På ene siden føler jeg meg ikke "gammel nok", men på andre siden så føler jeg meg ikkke akkurat som en "ungfole" heller! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...