Gå til innhold

Mannen sykemeldt for å ta vare på barn?Må dere lyve da?

Anbefalte innlegg

Så det var flere med menn som var sykemeldt for å ta seg av barn og kone ved bekkenløsning. Må mennene deres lyve om hvorfor de er sykemeldte da? Vi får nemlig ikke sykemeldt mannen på dette grunnlaget, selv om det kun gjelder 30% sykemelding. Dette slik at jeg skal slippe å levere barna på skolen og barnehagen.Jeg er 100% sykemeldt med store bekkenplager, Klarer å ta vare på meg selv så der, men barna blir det jo verre med. Mannen min må bruke de 10 dagene mann har til sykt barn.

Bare lurer. Takk for svar.

Fortsetter under...

Jeg håper også noen har råd her. Da jeg fødte sist kunne jeg ikke ta vare på barnet da vi kom hjem etter keisersnitt og stor blodmangel men mannen fikk kun kranglet seg til 3-4 dager sykelmeld og det var kun fordi det var påske og han da kunne være hjemme en stund i den forbindelse. Det var helt uforsvalig å la meg være alene med barnet men ingen hjelp å få hos lege. Han hadde jo brukt opp alle "sykt barn" dagene hadde d ikke vert påske, hva skulle vi da gjort resten av året da dette var på våren? Dette kan ikke være slik, kan ende med tragisk utfall. Vi hadde ikke råd til å ta permisjon uten lønn(som foreslått av legen), men hadde det vært siste løsning motte vi jo bare gjort det.

"Fars overtakelse av fødselspenger

Når mor ikke har opptjent rett til fødselspenger kan far ta ut fødselspenger i 39 uker med redusert dagsats eller opptil 29 uker med full dagsats. Faren har rett til fødselspenger dersom moren etter fødselen på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon. Farens rett til å overta fødselspengene gjelder også for de første seks ukene etter fødselen. "

Jeg tror at det her menes at mor sykemeldes og far har permisjon. Det er snakk om å gjøre det hos oss, siden jeg er plaget med bekkenet. Skal sjekke opp rettigheter om dette snart. Men jeg har forstått det sånn at det ikke er uvanlig å sykemelde mor og sende far i perm i den tiden det trengs. Og da trenger man ikke lyve om ting. Med mindre man har en helt vrang lege da.

Det eneste jeg husker i de tilfeller hvor far må ha sykemelding, og som jeg har lest om tidligere, er at det på fars sykemelding MÅ stå at han må sykemeldes for å ta vare på det minste barnet. Ikke mor og barn, ikke alle barna, men det nyfødte barnet. Dette stod det noe om i foreldre og barn for noen år siden, synes jeg å huske. Mulig reglene har endret seg siden da.

Står sikkert noe om dette på NAV sine sider også, men nå er jeg trøtt. Natta. :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...