Jeinta78 Skrevet 1. juni 2008 #1 Skrevet 1. juni 2008 Vet jeg skal på det i løpet av svangerskapet. Noen som kan fortelle litt? Hvilken uke er det vanlig å ta det? Hvor lang tid tar det? Hva gjør man?
Bimsevimsen-på overtid :-( Skrevet 1. juni 2008 #2 Skrevet 1. juni 2008 mener det er vanlig at man tar den etter uke 22. I mitt første svangerskap tok jeg den på Haukeland, men denne gangen tok jeg den på legekontoret. De måler blodsukkeret ditt, og så får du et glass med glukoseblanding, det skal du drikke opp...og det er skikkelig søtt og klissete. Så må du vente i to timer, før de måler blodsukkeret på nytt.
Jeinta78 Skrevet 1. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. juni 2008 Hørtes ikke ut som en god drikke;-) Blir en utfordring å ikke brekke seg da, er så var på alt mulig for tiden.... Stort glass eller?
Mersa og gutta <3 Skrevet 1. juni 2008 #5 Skrevet 1. juni 2008 Man kan få saft istedenfor den guffa da! Saften og meeeeeeeget søt og ikke god i det heletatt! Men tror den er bedre enn alternativet! Et godt tips er å ta med seg matpakke så du har til etter du er ferdig med sjekk nr. 2, jeg ble ganske kvalm sist gang, og da var den svette brunostskiva jeg hadde med helt perfekt :-) Lykke til!
Gjest Skrevet 2. juni 2008 #6 Skrevet 2. juni 2008 Jeg var på det rundt uke 24, tror jeg... Det tok i overkant av 2 timer. Først tar du fastende blodprøve. Så må du drikke 2-3 dl med sukkerlake - ikke godt, men jeg hadde absolutt ingen problemer med å holde på det heller... Deretter var det 2 timer med venting før blodprøve nr 2. Anbefaler å ta med noe å gjøre disse 2 timene, for jeg fikk ikke forlate legekontoret (bok, kryssord, håndarbeid, mp3...). Til slutt var jeg inne hos lege på vanlig svangerskapskontroll, men det er ikke sikkert alle har dette samtidig.
MammaMia=) Skrevet 2. juni 2008 #7 Skrevet 2. juni 2008 Jeg skal på det i morgen. er 24 uker nå. Eneste jeg til nå gruer meg til er faste da jeg som regel er kjemåesulten om morgenen da jeg våkner og venter jeg litt lenge medå spiste så blir jeg kvalm og uvel så får håpe tiden går fort..
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2008 #8 Skrevet 2. juni 2008 Da kjem eg nok til å slite eg om når eg ein gang skal ta den testen i svangerskapet. Fastlegen meiner eg må ta den fordi ein er overvektig. + ein ekstra UL på slutten av svangerskapet for å sjekke størrelsen på fosteret.
♥Koseklumpen-3 barnsmor♥ Skrevet 2. juni 2008 #9 Skrevet 2. juni 2008 Var på det i dag jeg da. Er i uke 28 og det er visst vanlig mellom uke 28-32 har jeg lest på BIM. Gikk fint og jeg har ikke sv.sk.dia. Kjempelettet! Men det var ikke helt lett å svelge den søte guffa. Søtere enn noe annet jeg pleier å spise og drikke i alle fall. Holdt på å brekke meg flere ganger. Blir kvalm når jeg ikke spiser i tillegg på morgenen, så det var en utfordring kan man si. Jeg fikk et brev og rekvisisjon av jordmoren min. Måtte faste etter klokka åtte kvelden før. Fikk bare drikke ett glass vann på morgenen. Jeg hadde med en urinprøve og møtte opp på sykehuset kl.08.30. De informerte om at vi måtte beregne tre timer totalt. Først tok laboranten blodprøve for å måle blodsukkeret. Også drakk vi sukkerguffa. Jeg måtte ta en urinprøve etter én time og etter to timer. Etter to timer tok laboranten også en ny blodprøve. Til slutt får man prøvesvarene og disse sendes over til legen/jordmoren. Lang ventetid og ekkel drikke, men ellers helt ufarlig.
C@milla *EMIL* Skrevet 2. juni 2008 #10 Skrevet 2. juni 2008 Fikk ikke drikke jeg... hadde for høyt blodsukker til det, så der fikk jeg nå vite det uten å drikke..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå