Gå til innhold

Permisjon og deling

ory

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Nå holder vi på å fylle ut permisjonspapirene. Både samboer og jeg har fine jobber som vi trives godt i og begge har lyst til å tilbringe tid med babyen. Vi tenker å dele slik: jeg blir hjemme i 6 måneder, så kjører vi tidskonto i 2-3 måneder og så tar samboer ut resten mens jeg går ut i full jobb.

Tror det blir en bra løsning og lurer på om andre har erfaring med denne modellen eller tanker rundt dette.

Er litt redd for å gå tilbake i jobb for tidlig, men vil jo gjerne være fleksibel i forhold til samboers ønske om å være hjemme med barnet også. Dette er mitt første barn og min samboers nr 3.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har erfaring med porsjonering som tidskontoen nå heter så fint :) Som selvstendig næringsdrivende begynte jeg når barnet var litt over 4 mnd sist med nr.2. Mannen min jobber i nordsjøen, så det var ikke noe problem for han å være hjemme. Og så hadde jeg full perm igjen de ukene han jobbet innimellom. Arbeidsplassen min er bare 5 minutter fra hjemmet, så jeg var hjemom for en ammepause midt på dagen.Forresten, nå er det veldig gunstig å ta ut tidskonto, siden du kan forandre satsene hele tiden underveis. Det var ikke mulig før. Så ingenting i veien med å hoppe uti det og prøve! En får jo lenger tid hjemme med barnet, egentlig. Min permisjon varte fra slutten av november 06 til april 08 :)

Skjønner at far også har lyst å være hjemme med barnet men vet ikke om jeg hadde klart å gå fra førstemann så tidlig. Det blir alltid for tidlig, uansett, men går seg jo til for de fleste ;) Lykke til!

Skrevet

Vi deler slik: Mor første 5 mnd, far 3 mnd, mor 2 mnd, far 2 mnd.

Det går utmerket for den som vil.

Men jeg synes det var skrekkelig å overlate den lille tassen til pappan (til noensomhelst) da jeg begynte å jobbe. Hadde hjertesorg fra morgen til lunsj, ogn tellet ned tiden fra lunsj til jeg kunne løpe hjem. Dog bedret det seg noe underveis. Jeg har en spennende lederjobb og stortrives på jobben, og far er en utmerket omsorgsperson - men det føltes veldig feil å gå ifra den lille. Har tenkt i ettertid at det sikkert er denne følelsen mange mødre handler på når de nekter å dele.

Nå ser jeg (noen av) gevinstene ved deling: Pappan tar naturlig del av ansvaret hjemme, ikke bare direkte mot barnet men også i forhold til klær/vask/barnemat/pakking etc etc av alt arbeidet som er rundt babyen. Og han trenger ingen instruksjoner. I tillegg til det gode forholdet far og sønn har fått. Så jeg ville ha valgt det samme på nytt, selv om det var beintøft mamman!

Skrevet

Jeg var hjemme i 11 mnd med mine to første, men nå har jeg fått en ny og spennende jobb, så vi tenker å dele det sånn: Jeg hjemme i 8 mnd (inkl ferie), deretter tidskonto; far 2 d hjemme, jeg 2 d hjemme + farmor 1 d hjemme i 5 mnd (sånn cirka, har ikke finregnet ennå), deretter tar far ut sin del. Har vi da ikke fått barnehageplass, blir far hjemme uten lønn i 4 mnd til.

Jeg ønsker å være hjemme minimum 8 mnd, siden jeg har litt trøbbel med å pumpe meg, og de to første barna mine nektet å ta flaske før de var 6-7 mnd. Men ved 8 mnd føler jeg meg veldig sikker på at det går bra. eneste problemet er at barnet ofte har separasjonsangst ved 8 mnd alder, men så lenge pappaen er der går det vel bra.

Skrevet

Tror jeg må sette meg litt inn i dette med tidskonto. Forrige gang var pappan hjemme (er fortsatt) 16 uker + de to ukene ved fødselen.

Mathilde ble født i midten av juni, og da fikk vi mye tid sammen pga av innbakt ferie i begge ender av permisjonen. Jeg var hjemme til hun var 9 1/2 mnd, og da overtok pappan. Vi avslutter med felles ferie frem til 04.08, hvor hun begynner i barnehage. Da har jeg samtidig sikret meg nok tid på jobb til å få mest mulig permisjonspenger for neste baby, som kommer i slutten av november.

Skrevet

Kan du fortelle hvordan dere løser tidskontoen etter din permisjon i 6 mnd. Vi ønsker at jeg skal være hjemme i 8 mnd og deretter kunne vi enten gjøre slik at mannen min er hjemme i 2 mnd eller en tidskontoløsning.

Skrevet

Hei,

Vi har ikke alle detaljene på plass enda, men skissen ser slik ut:

Jeg er hjemme 3 dager i uken, jobber 2 og mannen min er motsatt. Jeg vil da da i tillegg ha rett på ammepause slik at reell arbeidstid blir 5,5 timer per arbeidsdag. Så planlegger vi å snu på dette etter 1 mnd. ( litt avhengig av hvordan det fungerer, man kan endre dette undeveis) og så vil min mann gå over i full permisjon de siste månedene vi har igjen og jeg vil da være i full jobb ( - ammepause). Vi har en god løsning med våre arbeidsgivere som betaler oss full lønn i barselspermisjonen, men vi må fylle ut skjemaet om gradert uttak og levere til NAV slik at våre arbeidsgivere får rettmessig refusjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...