Gå til innhold

Termin 30.nov, vil hjem til jul, hva med pass??

siddismamma

Anbefalte innlegg

Dersom vi begge er friske å raske, vil vi gjerne feire jul i Norge, men klarer jeg å skaffe pass til barnet på så kort varsel? Regner jo med at det tar litt tid å få personnummer. Er det evt andre papirer som kan brukes i steden for? Er det noe jeg bør gjøre før fødselen for at dette skal gå raskere?

Fortsetter under...

Hei

Det første du må få gjort er å registere barnet i den bydelen der hun/han er født. Du vil da få en fødselsattest, her er det viktig at du kjøpet "riktig kopi" hvor ditt og farens navn står. Det offiselle engelske attesten er ikke godkjent av norske myndigheter. Dette kan gjøres så fort du har født, dette kan far gjøre, sjekk bydelen for hvilken dokumentasjon du trenger. Vi fikk med oss info om dette da vi forlot sykehuset.

Så er det å komme seg til ambassaden (man-fre 10-12) barnet trenger ikke å være med men du må ha bilde! Se ammbassadens hjemmeside for skjema som må fylles ut og hvilken dokumentasjon du trenger. Er ikke far norsk kan han likevel også ordne dette. Du kan søke om personnummer og pass samtidig. Er du heldig tre dette maks tre uker.

Passet må hentes på ambassaden.

Vi fikk nødpass da vi dro hjem til Norge før vi fikk personnummer. Dette var litt på nåde for man skal vist ikke få nødpass uten personnummer lenger. Du kan oppleve å bli fratatt passet når du lander i Norge, men siden du bor her kan det likevel gå greit. Vi fikk lov til å ta sjangsen og det gikk greit med oss.

Du trenger akuratt samme dokumentasjon som normalt pass. og det koster like mye.

Ring anbassaden og sjekk med dem. De er veldig hyggelige og hjelpsomme.

Lykke til med svangerskapet!

Tror ikke du trenger pass. For aa fly fra england til norge maa man ikke igjennom passkontroll. Det eneste de krever er ID ved innsjekk. Jeg bor selv i Belgia og skal fly hjem til norge en mnd etter födsel. Barnefar er Belgisk saa vi faar ID kort til babyen paa raadhuset (tar 15 min) og det er godkjent av flyselskapet.

Hvordan er det med dere - er barnefar engelsk eller norsk?

Jeg tror ogsaa at en vanlig födselsattest duger som dokumentasjon ved innsjekk, men dette kan du jo spörre flyselskapet om.

Tror du trenger farsskapserklaering for aa faa pass paa ambassaden. Dette kan du normalt skaffe etter at du har faatt 6mnd svangerskapsattest paa sykehuset. Men dette er kanskje forskjellig her og der saa ring ambassaden og spör du:)

Lykke til og God Jul =)

Her kommer van dyck dessverre med HELT feil informasjon. England er ikke med i schengen, så du kan ikke bruke opplysninger for belgisk borger her. Det er full passkontroll ved ankomst norge fra england, og du må vise pass ved innsjekk i england. Norsk borger må reise inn med norsk pass, så hvis du som norsk mor kommer med baby må du nok ha norsk pass for babyen også. Viste feil pass ved heathrow engang og det aksepterte de ikke, min sønn er amerikansk borger og vi skulle til usa, måtte da lete frem det amerikanske passet:)

Her er det bare å ringe ambassaden og be om hjelp og riktig informasjon:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...