Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker ikke hvordan det gjøres, selv om jeg har jo fått et barn via ivf, så har jeg glemt alt.. Eller fortrengt.

Men, nå har jeg stikket noen dager, og jeg lurer på om jeg har gjort feil. Jeg kan forklare med teskjei-metoden, også håper jeg noen sier i fra om noe er feil.

Da jeg startet med gonal-f så klargjorde jeg først sprøyten, sprutet 37,5 ut.

Så stilte jeg den inn på min dose, 112,5. Dro ut enden bak sprøyta slik at man hørte en klikkelyd, og stakk deretter i magen. Da jeg stakk den inn hørte jeg da TO klikkelyder.

Siden har jeg gjort det samme (uten å klargjøre sprøyta da), og da har jeg bare hørt ETT klikk mens jeg har stukket...

I dag, på stikkedag 4, bruker fortsatt den samme sprøyta hørte jeg igjen TO klikkelyder mens jeg stakk. HVa har jeg gjort feil? Skal man høre en eller to slike lyder?

Og når merker jeg at sprøyta er tom?

Jeg føler meg ganske blond her nå, men jeg skjønner ingenting.

Skrevet

Jeg brukte også 112,5 dose, men jeg skulle høre og hørte TRE klikk(pennen går i 37,5 intervaller, 112,5 delt på 37,5 er tre). Når du drar ut enden, så ser du hvor mye den er ladet med på de rød prikkene. Hver prikk er 37,5. Sprøyten er tom når du ikke får dratt ut enden mer, eller når den stopper på en mindre dose enn du skal ha.

Lykke til

Skrevet

hjelp.. Har jeg gjort alt feil???

Skrevet

Skal på Ul i dag, så da får jeg kanskje en pekepinn på om alt er feil eller ikke :(

Håper jeg har gjort noe rett, selv om jeg ikke har hørt tre klikk..

Skrevet

Hvor mye er det i sprøyten? Hvis du har gjort det riktig, skal den jo være tom etter et visst antall dager, som du kan regne ut ved å dele totalen på den dosen du skal ta.

Skrevet

Hvordan ser jeg det? Det er en 900 sprøyte i utgangspunktet. Men jeg vet ikke hvordan jeg leser hvor mye jeg har fått ut til nå?

Skrevet

Gonal-f pennene skal liksom være idiotsikre, men erfaringen til flere er at de kan skape en del frustrasjon og usikkerhet. Jeg har oså satt 112,5 IE og hørte 3 klikk pr 37,5 IE. Lørdag skulle jeg imidlertid sette bare 100 IE for siste gang før Ovitrelle på søndag. Jeg satt bare og såg på pennen og klødde meg i hodet. Det er ingen "dosering" for 100 og jeg våget ikke å stille den midt mellom 75 og 112,5. Det ville bli for unøyaktig og muligens ikke gjennomførbart. Andre med samme erfaring og dosering??

Uansett, er sykepleier og dro ned på jobben for å hente litt utstyr så jeg kunne trekke opp riktig dose i en insulinsprøyte og sette de foreskrevne 100 IE. Skal uansett gi tilbakemeld på doseringen, regner med legen ikke har så stor kjennskap til pennenes evne/ikke evne til ukurante mengder.

Skrevet

Hei.

Hvis sprøyten er på 900 IE skal den holde i 8 dager hvis du tar 112,5 daglig. (900:112,5)

På siden av sprøyten er det noen streker som du kan bruke til å se hvor mye som er igjen. På min 900-sprøyte svarte hver strek til 150 IE.

Ellers hørte jeg ikke etter klikk, men trakk den heeelt ut og sjekket dosen med de røde tall, og trykket den heelt inn etterpå.

Hvor mange dager har du stukket?

Det går sikkert bra uansett. Kanskje du må ta litt mere fremover hvis du har tatt for lite.

Skrevet

tusen takk for svar. Jeg har stukket i fem dager nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...