Gå til innhold

jeg har funnet kul i brystet på jenta mi....

Anbefalte innlegg

Skrevet

også var jeg hos legen på helsestasjonen og spurte hun hva det kunne være,hun mente bare at det var en fettklump men jeg har ikke slått meg helt til ro med det.er det noen jeg kan gå til som har litt mer peiling???hva ville dere gjordt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er jenta di da? Det er ikke uvanlig at spedbarn har kul i brystet. Dette er som regel hormonelt betinget (særlig hvis de fortsatt dier). Jenta mi hadde kuler i brystene frem til hun var godt over 1 år. Det vi fikk høre var at det er vanlig å henvise barn til lege /utredning hvis de har passert 1 år, og fortsatt har kul i brystet. Jenta vår ble derfor undersøkt, men det viste seg å kun være hormonelt - og ingen ting å bekymre seg over. Hvor lenge har denne kulen vært der da? Hvis du er veldig bekymret kan du jo be fastlegen henvise deg til en barnelege på sykehuset der du bor.

Skrevet

Jenta mi på 15 mnd har også en kul i ene brystet. Den er på størrelsen med en ert. Hun fikk den da hun var rundt 10 mnd. Legen min hadde aldri vært borti lignende, så vi ble sendt til ultralyd på sykehuset og fikk time hos barnelege. Kulen viste seg å være kjertelvev, og helt ufarlig. Men så små barn skal jo egentlig ikke utvikle kjertelvev i brystene, derfor tok de blodprøve for å sjekke hormonnivået hennes. Heldivis var alt som det skulle og vi kunne puste lettet ut...Det er mange småjenter/babyer som har kuler i brystet, hos noen forsvinner de, hos andre blir de værende. Alle kuler som barnet får etter ett år bør sjekkes. I veldig, veldig sjeldne tilfeller kan det være tegn på tidlig pubertet (ja, faktisk...helt utrolig), og isåfall må de små behandles med hormoner for å stoppe/jevne ut dette. Så hvis jeg var deg ville jeg tatt en tur til legen, så slipper du å tenke mer på dette. Kulen til jenta di er helt sikkert ufarlig!!

Lykke til :o)

Skrevet

jenta mi er snart 1 år nå og jeg oppdaget kulen for 3 uker siden,så jeg vet ikke hvor lenge hun har hatt den.jeg synes bare det er så skummelt når jeg tenker over det!men jeg skal ta henne med til legen min og høre hva han har og si,så får jeg ta det der ifra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...