RootsDawtah Skrevet 31. mai 2008 #1 Del Skrevet 31. mai 2008 hei hei, jeg er ny her:) har termin 27.juni med første barn. jeg har søkt fødeplass på abc-klinikken på ullevål sykehus og ønsker å føde uten smertestillende (om det lar seg gjøre??vet jo ikke hva jeg går til...) i vann. men jeg stoler på urkraften vi kvinner har til å føde barn. billioner av kvinner har jo født uten smertestillende har jo gjort det før meg:) men derfor lurte jeg på om noen her har noen tips om hva man kan gjøre for å lindre smertene på en naturlig måte? hva synes du hjalp og ikke hjalp?? vil høre om deres erfaringer med "naturlig" fødsel:-D Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137891968-naturlig-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina_J Skrevet 2. juni 2008 #2 Del Skrevet 2. juni 2008 Hei du! Jeg hadde en naturlig fødsel uten smertestillende eller lystgass. Det var ikke mitt valg, jeg ville bare klare meg lengst mulig uten noe jeg, og da jeg ba om det var det for sent...da var det pressetid! Så jeg stod over de verste smertene uten problemer. Det gjelder bare å kjenne sin egen kropp og urkraften kommer frem av seg selv Jeg brukte pusten min mye (inn gjennom nesen, ut gjennom munnen), og så konsentrerte jeg meg om å ikke røre på føttene mine under riene av en eller annen grunn..? Tenkte vel på det å spare energi til senere sikkert! Hadde veldig lyst å sprelle med føttene under de verste riene, men konsentrerte meg om å holde de stille. Tenkte på at snart kom den lille! Da ble smertene lettere å takle. Gikk mye med prekestolen også, hang i den under riene, og bet meg i armflaten. Hehe, hadde bitemerker en stund etter. Jeg sa knapt noe under fødselen, bare konsentrerte meg om meg og mitt. Jeg slappet av det beste jeg kunne både under riene og mellom dem. Prøvde å slappe av i alle muskler, sånn at jeg ikke forhindret barnet i å komme lengre ned og ut. Så delilig det var å få den første pressrien!! Nå kunne jeg endelig få begynne å jobbe, ikke bare prøve å slappe av. Det var godt å få brukt kroppen ordentlig igjen etter et langt svangerskap Jeg merket ikke noe nevneverdig til at jeg revnet heller, selv om det var totalruptur grad 4...husker jeg ble veldig overrasket over å måtte sy. Tror kroppen bedøver seg selv på en måte. Det gjorde selvfølgelig fryktelig vondt med de siste riene før pressriene, og den tiden da hodet kom frem og ut, men det gikk helt fint uten smertestillende for meg. Nå gikk min fødsel VELDIG fort da, bare 3 timer, så jeg kan ikke snakke for de som ligger med rier i et helt døgn eller mer. Jeg vet bare at jeg kunne ha ligget i mange flere timer med rier for å få slippe å revne som jeg gjorde, med de problemene jeg har hatt i ettertid. Ble litt langt dette her, menmen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137891968-naturlig-f%C3%B8dsel/#findComment-137900810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå