Gå til innhold

tenåring og urintesting.... (kopiert fra rusmidler-siden) Håper noen vet noe om dette...

Anbefalte innlegg

Jeg har en tenåring, som har fått litt kontakt med rusmiljø. H*n har ADHD og er derfor medisinert for dette. Nå må vi begynne å teste for ulovlige stoff.....

Det jeg lurer på er;

Hvor lenge sitter ulike stoff i kroppen, og hva viser på urinprøve? Må en ta utvidet prøve for å se etter flere typer? Og viser f eks amfetamin? Eller blir det "skjult" av Methylfenidat(Ritalin)?

Og det at tenåringen nekter, bør det styrke mistanken? Eller er det bare at h*n synes det er teit, kanskje?

Er det noen med erfaring om dette her inne?

Uff... det er mye foreldre skal bekymre seg for.....

Fortsetter under...

Huff, dette er et vanskelig tema, sannelig ikke greit å være tenåringsforeldre i dag.

Jeg har videreutdanning i rus- og avhengighetsproblematikk, er barnevernpedagog i grunn.

Hvor lenge de enkelte stoffene sitter i kroppen er forskjellige fra stoff til stoff. Pga dette bør det tas minst 2 urinprøver hver uke, feks amfetamin sitter i kroppen i 5 dager, hasj lengre. Det går ikke an å skjule bruk av stoffene i urinprøven, MEN prøven kan lett manipuleres. Derfor er det alltid viktig at urinprøven avgis under tilsyn.

Urintesting gjøres via Fastlegen, og resultatene gis tilbake til legen. Er barnet over 15 har ikke du rett på svarene ihht taushetsplikten. Er barnevernet inn i bildet?

Det at ungdom nekter behøver ikke å bety misbruk av stoffer. Er det du som krever det, kan det være at ungdommen føler mistillit og nekter pga det, at du er mistenksom kan føles som et nederlag. Og at du krever slike prøver føles ganske sikkert som et svik. Håper barnevernet hjelper deg med dette!!

Les på nettsiden www.forebygging.no, det er en god side. Ellers vil jeg anbefale deg å lese bøker om temaet, gjerne få noen gode råd som forelder i en slik vanskelig og fortvilet situasjon.

Lykke til!!!!

Tusen takk for svar. Jo, barnevernet er inne. Det er de som krever dette.

Men jeg har nettopp snakket med læreren, som sier at noen ganger virker h*n litt "rar"; håret frem i ansiktet, vil ikke ha blikkontakt osv.... Dette er ofte etter å ha skulket en time eller 2.... H*n selv sier h*n sitter og tenker en plass, kan aldri si nøyaktig hvor....

Å, jeg er så bekymret. Barnevernet mener vi skal ta prøvene mandager, hvertfall i starten på ukene.

Takk for linker, skal sjekke de ut.

Huff, jeg føler med deg. Dette er vondt å forholde seg til som forelder.

Jeg syns kanskje at barnevernet oppfører seg rimelig naivt med å kun sette opp en prøve i uka, og da bare i begynnelsen av uka. Det er for lite, så be de om å sette opp en prøve på fredager også. Uka er lang, og rusingen er ikke betinget helg. Ruser ungdommen seg på noe i sterten av uka, kan restene være forsvunnet innen neste test. Dessuten tilsier ungdommens form midt i uka at det kan være rusing da også.

Barnevernet kan ikke kreve prøver fra ungdommen. Men med de riktige metodene, så vil h*n nok samarbeide, alternativet vil nok heller ikke friste...

Jeg skjønner dette er vanskelig for ungdommen din, husk h*n føler det nedlatende å tisse under tilsyn, gå på det lokale legekontoret for å ta prøvene, dertil rykter osv. Det er vanskelig for alle dette her!

Vil legge til at du kan få kjøpt hjemmetester på apoteket.

Hasj vises ganske lenge, men jortere tid på de andre stoffene, så jeg anbefaler deg å ta flere tester uten å si noe om det på forhånd.

Jeg vil tru at ritalin kan slå ut på slike tester, men vet jo ikke sikkert.

Hvis du vil ken du sende meg en Pm da jeg har en del erfaring med ungdommer og rus.

Annonse

Ritalin inneholder benzodiazepiner, så de vises på urintestene hos legen.

Hjemmetesting har jeg ikke tro på, av den grunn at urinen kan manipuleres, samt konflikt ift å få ungdommen til å ta testen. Men mest av det første, en ungdom som går med villig på å ta en hjemmetest ville gitt meg mistanker om en lettvint løsning på å snike seg unna. Det er veldig lett å manipulere dette!!!

Hilsen anonym svargiver over (orker ikke at nicket mitt blir linket opp til jobb innen barnevern og rus)

Men når man tester med hjemmetest må man jo være med når ungdommen tisser slik at man unngår manipulering av testen. Jeg har tru på en kombinasjon av hjemmetesting og tstng på legekontor ev lavterskeltilbud.

Men så synes jeg også det er viktig at man setter tidspunktet for testingen på kontor utenfor den tiden man generelt tester pålagte tyngre narkomane for å unngå større kontakt i rusmiljøet.

HI her.

Hvordan kan urinprøven manipuleres? H*n må ta den før h*n går ut av huset om morgenen, og jeg er i nærheten. Kan h*n gjøre noe med den, slik at svaret blir feil da?

Han eller hun kan ha "ren" urin fra en kompis som ikke bruker istedetfor at han eller hun tisser selv. På nettet kan man faktisk kjøpe de mest sinnsyke innretninger, som falske peniser men en montert urintank bak. Det finnes UTALLIGE måten man kan jukse på om man vil, så man burde faktisk SE med egne øyne at de tisser.

huff, så vondt dette må være noe av det vanskeligste. også at han får til å gjøre det på skolen da, men det er ikke mulig å finne ut hvem han gjør det med? hvor han drar på disse skulke timene. Kanskje mulig å få kontakt med foreldrene til kompisene som gjør det samme. Samarbeide uten å si ifra til barna.

Og ikke minst, utvannet prøve. Hvis ungdommen din drikker mye vann rett før prøvetakingen, ja da er prøven ødelagt. Da kommer IKKE svarene frem. Dette blir bemerket på prøvene fra legen, og derav prøven ansett som positiv.

Annonse

Takk for tips om "juksemetoder". Jeg kan så altfor lite om slike ting, da jeg aldri har verken prøvd stoff eller vært i miljøer hvor bruk har foregått(som jeg vet om). Har liksom bare sett de tungt narkomane på gata, som de fleste andre....

Og de gangene skolen har hatt mistanke, så har h*n vært alene, det jeg og skolen vet....Jeg har aldri hatt skikkelig mistanke selv, men har av og til reagert på oppførselen(uten å knytte det til rus). H*n er litt "ensom" for tiden, mye alene. Det kan ha sammenheng med at h*n alltid har slitt litt med det sosiale, pga ADHD'en.

Kan legge til at h*n er under 15 år.

Vi skal til legen denne uka, for å sette dette igang. Da bør jeg vel be om at det blir testet 2 ganger i uka? Og for flere stoffer? Er det ikke best å ta den urinprøven hjemme om morgenen? Jeg tenker at sjansen for å jukse er mindre da.

HI

Får du ungdommen din til å avgi prøve under ditt tilsyn da? Du bør for sikkerhets skyld se på at h*n tisser. Jeg tenker motsatt av deg, for sjansen for å jukse hjemme er vel mye større enn hvis prøven avgis på et "trenet" laboratorium ved legesentret. Bor dere på i by eller på landet?

vi bor i by. Jeg tenkte at om jeg står utenfor dodøren, så hører jeg jo om h*n tisser, og jeg vil høre om det renner vann fra springen(om det går å vanne det ut på den måten).

Herlige land; drikke Zalo. Hvordan kan det "hjelpe" på urinprøven da?

HI

må bare si, at det med hjemmetesting er bare tull..var for noen år siden litt ute på kjøre selv og ble pålagt å ta urinprøver, klarte å overtale min mor til å bare ta hjemmetesting, så jeg slapp å gjøre det med lege.. slike tester som en kjøper på apoteket..den gav aldrig utslag..jeg gjorde det på rett måte, brukte ikke ren urin fra andre..grudde meg hver gang til resultatet skulle komme frem, men den var alltid negativ.. gikk bare på hasj med meg, og det skal vere lenge i kroppen.. kunne røyke 2-3 dager før jeg testet og den var negativ.. så jeg ville ikke stolt på de testene..

Jeg testet både med hjemmetester og janble tstet på lab, og begge testene slo ut, så ikke vet jeg hva slags tester du vært borti. De som er på apoteket er jo de samme som de politiene bruker, etter hva jeg har hørt. Vel uansett, her fungerte de som de skulle.

jeg synes ikke du burde stå utafor døra og høre etter om det blir gjort ordentlig for seg. med mange tester tror jeg ikke han/hun gidder prøve å fikse de hver gang. husk også at de ikke alltid trenger å stemme. uansett positivt eller negativt svar.

og ungdommer i alderen der kan og veit alt, det gjorde iallefall jeg. men en sånn advarsel kan være nok til aldri å røre et rusmiddel igjen. og husk at dere står sammen, du og datteren/sønnen din da. regner med at det skal nk løse seg dette, er jo synd med trangt nettverk, og ikke alle "dårlige" mennesker trenger å ha dårlig innvirkning på det nivået der. lykke til iallefall da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...