Gå til innhold

Lillegutt vil ikke die...håper på svar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på snart 3 måneder har vært vrang i siden han var 1 1/2 måned gammel. I begynnelsen kunne han ligge å kose med puppen døgne rundt, men plutselig begynte han å spise litt for så å hylskrike og nekte å ta puppen igjen. Jeg trodde det var fordi melka kom for fort, særlig når jeg hadde økedøgn, fordi det ga seg etter ei uke eller to. Men nå er han helt umulig, får ikke i han mat. Han virker helt uinteressert i puppen, vil sjelden ligge i ammestilling og når jeg tilbyr han mat etter MANGE timer så spiser han bare den tynne formelka for så å begynne med hylskrikinga. Er redd han ikke skal legge på seg siden han ikke drikker den fete melka. Bruker ammeskjold (gjort det fra dag 1) og han svelger MYE luft, så lurer på om han får vondt når han drikker fordi han har svelgt en stor luftboble?

Om natta spiser han godt!! Da han kan ligge å kose seg masse.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre...Slutte å amme har jeg IKKE lyst til, men ser bare mørkere og mørkere ut for hver dag som går.... Idag har jeg ikke fått i han mat nesten.

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på hvordan baby har det ellers. Han har ikke "tolmodighet" til å ligge å die lenge tolker jeg. Enten er det slik at han er en "fort ferdig" baby, to min på begge sider, ferdig. Det er mange slike! Og så praktisk da... Dette ser du hvis han på bare pupp får minst 5 våte bleier hver dag og ihvertfall iblant har gulaktige bæsjebleier, ikke bare spinatgrønne. Vekta går også greit opp, over 120g i uka. Det er jo ikke noe lett å kunne se om han får i seg formelka når han tar brystet.

Vegrer baby kun pga utdrivingsrefleksen så er det en del ting du kan tenke på. Legg baby til når han sover, du ser det funker som fy på natten. Det er de babyene som tar all maten sin på natt i denne perioden. Del gjerne opp søvnen på dag slik at han får spist. Tre halvtimer isteden for to timer på en gang? Legg dere i senga, la ham sovne og så legg ham til. Ikke tving ham. Du kan også prøve å legge ham til når du går, dette er mindre komplisert med en bæreslynge, den kan du forøvrig gjerne amme i på dag allikevel, dupper han så legger du ham til.

Du finner ennå mer om brystvegring på ammehjelpen.no

Om det er spinatbleier, dårlig vektoppgang, lite våte bleier, så kan det for eksempel hende at han har problem med nakken (snakk med legen deres om manuellterapi eller kiropraktor), at han sluker luft som du sier (jobb med å bli kvitt skjoldet, jobb hardt med raping etc), refluks, laktoseintoleranse. Iallefall er det lurt å ha seg en god prat med legen om hva som kan feile.

Skrevet

For å være ærlig så er han ikke særlig gla om dagene. Han smiler, men plutselig kan han begynne å hylskrike uten videre (tror det er luftsmerter? Har prøvd å kutte ut enkelte mattyper, men det hjelper ikke, for luftsmertene får han av at han sluker mye luft når han spiser. Han har hatt 1 1/2 uke med rene grønne spinatbleier, så vi dro til kiropraktor og han sa at det ikke var noe galt, men masserte og knadde på forskjellige punkter. Da vi kom hjem kom det 2 fulle gule bæsjbleier, og har det fortsatt.

Skal jeg vekke han etter 1/2 time da? For han spiser greit hvis jeg gir han pupp når han sover på dagtid.

Skal kontakte ammehjelpa på mandag for å få hjelp til å bli kvitt ammeskjoldet, men gruer meg enormt til dette siden vi allerede har store ammeproblemer.

Tusen takk for svar!

Skrevet

Dette med vekke etter en halv time, du legger ham til uten å vekke, se om han tar puppen uten å bli våken. funka kjempebra her. Når han har spist så jobb med å få ham våken. Kle av, skift bleie, vær litt ukul med ham.

Det er betryggende at han går fint opp i vekt da.

Reaksjonen etter kiro forteller meg at det kanskje hadde litt effekt og kanskje en manuellterapeut kan hjelpe ytterligere?

Ellers, det kan gå forbausende bra å bli kvitt skjoldet. Om han tar to bryst kan det for eksempel være lurt å begynne ham på skjoldet på det ene brystet og så forsøke uten på det andre. Da er han ikke like sulten. Spør ammehjelper om å beskrive ballerinagrepet (en variasjon av c-grepet), det står om det i håndboka (jeg er en og serru). Det hjelper deg å "spisse" brystet for å få det opp i ganen til baby. Hvor bor du forresten?

Skrevet

Da skal jeg gjøre det i morgen å se hvordan det går. Har lenge trodd han har hatt vondt i nakken pga liggestillingen hans, men regnet med at en kiropraktor kunne finne det ut. Ringte først manuellterapaut men de hadde ventetid på over 1 måned!!

han sover sånn her:

http://www.kiss-kidd.no/index.php/site/bilder/kiss_bilder/kiss_ii_barn_med_overstrukket_nakke

Vet hvertfall at ammehjelpa kommer til å få noe å bryne seg på, for har prøvd alle mulige måter å få han til å ta puppen uten skjold, men han blir illsint. Han leiter etter ammeskjoldet, det er jo ganske stort, og brystvorta mi er ikke så stor så han finner ingenting. Men skal sies at jeg ikke har peiling på hvordan man ammer uten ammeskjold. Jeg bor i Tromsø ;-) Men hvordan skal jeg få han til å gape høyt? For det gjør han ikke uansett, hverken med og uten ammeskjold.

Takk for svar.

Skrevet

Ring legen din og be om å få pressa deg inn hos manuellterapeuten.

Med en kiss-unge er det ingen tid å miste.

Det er ei ammehjelper på Kvaløysletta, det er jo ikke for langt borte. Kanskje du skal spørre om mulighet for hjemmebesøk?

Husk at ammehjelpere er frivillige mammaer da, så det må tas litt etter som hun har anledning...

Det er en fin refleks for å åpne munnen, du kiler baby på kinnet ved siden av munnen, da skal de gape, sånn i teorien. Du kan også stimulere ganen med en finger og starte brystet med håndmelking før du legger til. Har du dråper med melk på brystet og kiler med brystvorten på leppene hans og på kinnet med en ledig finger, og når han ubevisst åpner, så trekker du hodet hans inntil. Dette er lettest med en ammepute under deg, ellers så blir det litt mye armer og bein.

Skrevet

Får gjøre det;-) Ja, ser det er ei ammehjelper på kvaløysletta, visste ikke om jeg skulle ringe hun eller ringe ammehjelpa på barselen på sykehuset (de som faktisk har gitt meg ammeskjoldet. De burde vel vite hvordan jeg kan slutte;o))

Da skal jeg prøve ut tipsene i morgen for å se. Problemet er bare at hvis det ikke går på 1. forsøk så blir han uttålmodig og sint. Men takk for hjelpa og fine svar uansett ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...