Gå til innhold

rekefest? hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Er blitt bedt på rekegilde hos gode venner, og de vet at undertegnede elsker reker. Pleier å spise som en gal... Nå har jeg akkurat lest på mattilsynet at reker fra det område jeg vet at vertene har kjøpt fra ikke er å anbefale. Gode unnskyldninger?? Hjelp meg!!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137889435-rekefest-hva-gj%C3%B8r-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er hjemme og er "syk" i dag, skulle egentlig vært på en kjempefest...Jeg hadde gledet meg veldig til festen, men fant ut at dette var det enkleste for meg! Kjæresten min er der og kommer ikke hjem før i morgen. Selvfølgelig kjedelig å måtte sitte hjemme, men det er ikke alltid like lett å lyve og vi syns det er litt tidlig å fortelle noe enda.

Du kan jo enten være syk du også, eller så kan du ta med egne reker evtentuelt kreps og si at du trodde du skulle ta med (så må du trikse og fikse for å spise de du har hatt med), eller så kan du ha fått omgangsyke og orker ikke spise på festen, eller så kan du spise de rekene de har kjøpt, sjansen for at det ikke går bra er minimal...

Det er vanskelig det skjønner jeg!

Lykke til!

Takk, Synnis!

Hva ofrer vi vel ikke for disse småtrollene:-) Takk for mange gode råd. Jeg endte opp med å si at jeg hadde hatt skikkelig dårlig mage hele dagen og at jeg derfor ikke orket å spise noe særlig. Ingen som bemerket noe, så da klarte vi det denne gangen også:-) Synes jeg må lyve fryktelig mye for tiden. Mange hvite løgner, men det er vel lov nå... Håper du har kost deg hjemme du da!!

Lykke til videre du også!

Hei, jeg klarer ikke finne noe om reker på matportalen, jeg. Prøver å holde meg oppdatert på alt man kan og ikke kan spise. Sist jeg var gravid sto det nemlig ingenting om reker, så jeg lurer på hvor du har funnet det sånn at jeg og kan lese.

huffa meg! nå fortiden er folk HYSTERISKE... man kan ikke spise ditt å datt, å heller ikke drikke ditt å datt, vi kan likså godt la være å spise å drikke virker det som, NÆIH jeg gjør alt for at barnet skal ha det bra osv. men jeg eter vel hva jeg vil, men eter ikke store doser ut av hva man ikke bør spise.....

veninnenen mine gir seg blanke, å spiser akkurat det de vil ha.. ungene deres kom ut friske, raske å kjempe flotte! samme med den gangen min mor fikk oss, da spiste hun det hun ville, da var det ikke sånn HYSTERI om mat... det virker som de anbefaler oss å ikke spise å drikke ting bare for å være på den sikkre siden!

Ja, bedre å være på den sikre siden synes nå jeg... det er bare snakk om noen mnd...

Tilbake til rekene: hvem hva hvor skal jeg ikke spise reker fra? ELSKER reker, og det ingenting som heter måtehold for meg ved en rekebolle...

Annonse

Ja, jeg mener virkelig at man skal passe på hva man spiser. Og argumenter av typen "det har gått bra med ungene til andre" er temmelig teite. Det viser jo bare at man ikke skjønner hvorfor man skal være forsiktig med forskjellige typer mat. Det har jo med risiko å gjøre. Så da velger man selv hvordan risiko man ønsker.

Så var det rekene: noen som vet noe mer om det?

Reker er i de fleste områder helt greit å spise! Men det finnes noen få områder hvor man bør holde seg unna. De kan du finne her http://matportalen.no/Emner/Fisk_og_skalldyr_%20fra_%20visse_%20havner_%20og_%20fjorder

Håper det var godt nok svar :)

Dette står om disse områdene

En del havner og fjorder langs norskekysten er spesielt forurenset. I disse områdene gir Mattilsynet egne kostholdsråd og legger ned omsetningsforbud for fisk og skalldyr. Disse særskilte rådene - som alltid er oppdaterte - er spesielt viktig å følge for gravide. Se Kostholdsråd - fjorder og havneområder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...