Gå til innhold

Ønsker tilbakemelding fra dere som sliter med pollenallergi!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det ikke selv, men har en bekjent som stadig ringer seg inn på jobben og sier at han er sengeliggende pga pollen, og at det kom plutselig. Er det sånn at man plutselig blir sengeliggende av pollenallergi? Merker man ikke at man begynner å bli dårlig? Vedkommende setter kollegaene i knipe hver gang, og det begynner å bli noen ganger nå... Siden jeg ikke har pollenallergi selv, vet jeg ikke så mye om dette. Jeg trodde at det var sånn at man var litt dårlig hele tiden i pollensesongen, men at man har medisiner for dette. Og hjelper det å ligge i sengen mot pollenallergi??

Fortsetter under...

Skrevet

Vel, det finnes jo mange som kan bli veldig dårlige av det, man kan få infulensa lignende symptomer, Men det er jo rart at han ikke tar regelmessige medisiner og det bør jo virkelig hjelpe han!

Og jeg er sikker på at mange blir sengeliggende hvis det er ille nok, stiller heller spørsmål om hvorfor han ikke tar medisinenene sine jevnlig..siden du sier at han blir akutt syk..

Sjekk forresten www.pollenvarsel.no så er du oppdatert på hva som er i lufta.

Skrevet

Takk for svar! Det bekreftet egentlig mistanken min om at det mest sansynlig er skoft og vondt i viljen...

Skrevet

Jeg har en samboer som er kraftig rammet av pollenallergi. Han har hatt noen dager nå han ikke har kunne jobbe pga plagene, som tett, hodepine og sviende og rennende øyne, tretthet og slapphet. Han har brukt medisiner som forebyggende før sesongen også.

Men han har også en jobb som er utebasert, så det er dermed ikke rart han kanskje blir mer eksponert for pollen. Vet ikke hva slags jobb dette her er snakk om, og om vedkommende er veldig mye ute, eller i områder med stor spredning.

Skrevet

Dette er innejobb, så blir ikke mer eksponert der en hjemme i sengen. Sikkert mindre også, siden man ofte får pollen inn hjemme via vinduer osv, mens inne er det air condition osv. Det som er rart er at jeg aldri har sett vedkommende med rennende nese og rødsprengte øyne, derfor jeg synes det er rart at han blir så dårlig at sengeliggende er eneste alternativ. Trodde ikke sengeleie hjalp mot pollenallergi uansett...

Skrevet

Jeg blir sammenhengende syk i flere dager.

Føles ofte som en 14 dagers influensa.

Annonse

Skrevet

Søstra mi begynner en mnd før pollensesongen med å ta medisiner. Alikevell blir hun veldig syk når pollen er på sitt verste. Tar 4 tabeletter + paracet for å komme seg på jobb. Og hun har innejobb. Medisinene gjør at hun blir slapp og trett, hun sammenligner føleslsen som om hun har vært på fylla...

Skrevet

Jeg synes du bør ha litt mer grunnlag for å avskrive fraværet som "vondt i viljen". Snakk med han om det en gang han er på jobb, og hør om det er noe som kan gjøres for at han ikke skal bli dårlig.

Jeg er pollenallergiker, og selv om det da er f. eks, grasspollen i lufta omtrent overalt, så er det også steder hvor det er mye større konsentrasjon enn andre steder, så det å kun støtte seg på pollenvarselet er ikke godt nok. Jeg kan bli akutt dårlig hvis jeg må gå forbi en eng, om naboen klipper plenen (for da virvles det opp mye pollen) osv. Fem minutter påvirkning kan gjøre meg dårlig i mange, mange timer: Hodepine, nesa renner, øynene renner, klør og hovner opp, slapp i kroppen, tett i pusten osv. Da er det faktisk godt å ligge i senga med kald klut over øynene, for jeg duger ikke til stort annet! Og dette skjer tiltross for at jeg tar medisinene mine!

Allergimedisiner lindrer en del av symptomene, men fjerner dem ikke. Det er ikke lett å ha en kronisk lidelse, og ofte så medfører det desverre en del fravær, så hvis han er en pålitelig og pliktoppfyllende arbeidstaker resten av året så ville jeg prøvd å vise litt forståelse og medfølelse isteden for fordømmelse og mistenkliggjøring.

Skrevet

Jeg har sterk pollenallergi. Har 99.99 % på de fleste pollen sorter (og du kommer ikke høyere). Jeg blir utrolig sliten i den værste tiden. Klør overalt, og renner overalt. Men ligger ikke i sengen av den grunn. Og tror aldri jeg ville blitt hjemme fra jobb pga. allergien.

Men vi er jo forskjellige,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...