Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har kjempet i åresvis for å finne ut hva som feiler barnet mitt.

kan ikke ta barnet med før det fikler på alt, river ting ned, kommer i trøbbel, får raseri anfall, ikke behersker sosiale spille regler osv

jeg har blitt stigmatisert, mistenkt og truet av pedagoger, assiistenter og lærere, jeg blir alltid lagt merke til pga barnets adferd og jeg er DRITTLEI

har jobbet som ped leder selv i en periode nå men å ha 100 pr stilling pluss den krevende hverdagen orker jeg ikke mer, sosialt isolert blir vi også, barnet blir ikke invitert i noen b besøk feks...

vil ha livet mitt tilbake... hvor kan jeg hente øk støtte, er enslig forsørger og god mor,men er lei og sliten

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be legen eller helsesøster henvise til PPT:) Kan kanskje være ADHD eller autisme, eller andre ting?

Søk om hjelpestønad og grunnstønad. Får du minst sats 3, så har du rett på Overgangsstønad med grunnlag i barnets "problemer"/evt diagnose. Og du har da rett på overgangsstønad så lenge barnet har denne satsen og frem til ungen er 18 år om nødvendig:)

Når du skriver søknadene, så overdriv heller, enn å pynte på sannheten. Ikke skriv hvor bra tiltakene du har fungerer, men bare at du har de. Og få med at du er alene, og at dette isolerer deg og sliter deg ut(jobb + barnets problemer). Det blir ofte tatt hensyn til i utmålingen av satsen, nemlig. Og få med fagkyndigs uttale om problemene. Dette kan legen gjøre, men PPT-rapport kan også være lurt å ha.

Det er jo helt feil at alle de som har med barnet å gjøre, skal hakke på deg. De burde heller gjøre noe for barnet. Jeg vet hvor slitsomt det er med et barn med ekstra behov; jeg har 2 med ulike ekstrabehov... og er alenemor. Jeg har faktisk hatt mulighet til å være hjemme med ungene, pga denne regelen om hjelpestønad sats 3:)

Skrevet

Bruk helsesøster eller fastlege! Er selv lærer og vet hvor tungt det kan være for foreldre med barn med spesielle behov. Og vet at mange av mine kollegaer (dessverre) ikke vet hva det vil si å ha en diagnose som ADHD eller autisme, og dermed oppfører seg helt på trynet for å være ærlig.

Det er legen din som skal henvise dere til videre undersøkelse. Dersom det er mistanke om ADHD eller autisme, skal dere undersøkes av psykiatrien. De kan gjøre det uten at du innvolverer skolen i begynnelsen, slik at du får tid til å undersøke hva som evt. kan plage barnet dirr. Helsesøster er også ofte veldig god å ha å snakke med! Derom det blir gitt en diagnose hvor barnet trenger hjelp til undervisningen, skal skolen kontakte PPT. Kan være litt forskjellig fra kommune til kommune, men tror det er ganske likt de fleste steder.

Det finnes dessuten kjempefine støttegrupper for foreldre og barn med ulike diagnoser, hvor du kna få hjelp og støtte. Tror de fleste har nettsteder...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...