Gå til innhold

Hvor mange dager før termin har dere fått innvilget KS?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei:) Mitt første barn ble forløst 17 dager før termin og hun hadde gulsott og var helt blå... Denne gangen har jeg fått 9 dager før. Jeg sa jeg syns det var fryktelig nærme, men da sa legen akkurat det som hun andre har svart her, at de forsøker å legge det så tett oppi som mulig. Og av egenerfaring vet jeg at det nok er det beste for barnet ved planlagt ks. Håper du ikke uroer deg for mye. Er redd jeg kommer til å uroe meg selv også... Redd fødselen skal starte før - ikke sant?:(

Annonse

Foerstemann var satt opp 8 dager foer,men maatte tas 16 dager foer, andremann 12 dager foer og det holdt paa hengende haaret og denne som er i magen naa er satt opp 12 dager foer menstermin og 16/18 dager foer ULtermin. Men sistemann skal ikke tas i Norge da :)

Jeg har hatt 2 planlagte KS, Det første ble tatt 21 dager før termin, det andre var planlagt til 13 dager før termin, men endte med hastesnitt 25 dager før termin på grunn av at fødselen startet av seg selv:)

Hei Sitronelle!

Ser du har fått mange ulike svar her. Da jeg ventet førstemann var jeg livredd for at fødselen skulle starte før dagen for planlagt ks. Jeg var faktisk så redd at at jeg fikk reell angst. Fikk time på sykehuset og fikk skøvet datoen en uke. Noe av det som stresset meg mest var nettopp sånne svar som du har fått om at noen har fått innvilget ks tre uker før termin etc.

Hvis du er oppriktig bekymret syns jeg du skal ringe sykehuset og be om å få snakke med en jordmor eller lege. Det gjorde jeg, og selv om de tok hensyn til min bekymring tror jeg barnet hadde hatt best av å komme nermest mulig sin egen termin.

Jeg vet ikke hvor langt fra sykehuset du bor, men dersom du starter med rier vil de gi deg medisiner som gjør at fødselen stopper og så tar de ks da. Som en skrev: Du får keisersnittet ditt, men det blir mindre planlagt:) Når barnet skal forløses så langt før termin som enkelte her forteller må det være en grunn til det som de gjerne ikke skriver her.

Det beste for barnet er jo å være i mammas mage så lenge som naturen har ment det skal være der (ved ordinært svangerskap). Jeg kommer nok til å være like engstelig foran dette keisersnittet siden jeg skal forløses bare åtte dager før termin (akkurat som du!).

Mitt beste råd til deg er å stole på legene og ikke la deg stresse av de som svarer at de har fått time mye før termin! Praksisen er at i utgangspunktet bør barn forløses så nært opptil ordnær termin som mulig dersom ikke spesielle forhold tilsier noe annet.

Lykke til!

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg har fått ks-dato 14 dager før termin (min termin og ul termin er den samme).

Legen forklarte det slik at det optimale er å ta planlagt ks i uke 39, men at de tar hensyn til om/hovr mange ks en har hatt før (jeg har hatt 2 ks før, og man vil da aller helst unngå at fødselen starter av seg selv) og om tidligere fødsler har startet før termin (min nummer to startet før termin, og de velger da å legge dette ks litt tidlig for at fødsel ikke skal starte, som den gjorde sist).

På en måte kunne jeg nok ønsket at barnet fikk litt lengre tid inne i magen, for å bli helt ferdig, men samtidig er det jo herlig å få kortet ventetiden ned med to uker :-)

Lykke masse til alle sammen :-)

Jeg ser det er mye forskjellig praksis rundt om. Jeg har også to haste KS bak meg, men jeg har ikke fått tidligere dato for planlagt KS av den grunn. På ultralyden fikk jeg faktisk to terminer; hodemål, 13.oktober, lårbeinsmål 9.oktober. Planlagt KS er lagt til 6.oktober. Nummer en fikk jeg rett før UL termin, nummer to rett etter. Jeg satser på at legene vet best og prøver å ikke bekymre meg ;o) Uansett er jeg enig med så mange andre her at barnet har godt av å være i livmoren så lenge som mulig.

Jeg ønsker alle sammen riktig lykke til!

Jeg har fått time 14 dager før termindato. Ba selv om akkurat denne datoen (det er en fredag, og jeg synes det passer så greit ;)), ellers er det vel vanlig å legge snittet 7-10 dager før. Dette er mitt fjerde snitt, de to første var hastesnitt, det forrige var planlagt 9 dager før termin. De ønsket visst ikke å legge dette snittet bare en uke før termin denne gangen, derfor ble det to uker (siden jeg er så opphengt i at det bør skje på en fredag).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...