Gå til innhold

Ny mulighet her: Villiam, Villem, Oliver eller Martin?

Anbefalte innlegg

Så var det oss igjen da. Vi har fremdeles ikke bestemt oss. Foler ikken engang presset lenger nå som lille gutten vår har blitt 9 uker...tragisk, men sant.

Etter at vi har v0rt gjennom mange navn satt vi igjen med Oliver og Martin. Så kom min kjære Irske med 2 nye navn til bordet; Villiam eller Villem. Vi vil skrive med V og ikke W. Hva synes dere?

Sostrene heter Isabell og Seline.

Villiam

Villem

Oliver

Martin

Vi trenger virkelig hjelp!!!!!!!!!

Fortsetter under...

Jeg syns fortsatt ikke Martin passer til søstrenes navn. Isabell og Seline er lette og søte navn som klinger mye bedre enn Martin. Martin er stødig og tungt, men kjedelig. Villem passer godt, men syns det blir litt rart. Jeg elsker både Oliver og Villiam og syns det passer perfekt til Isabell og Seline. Jeg hadde nok skrevet William, men det er en bagatell og smakssak. Gå for Oliver eller Villiam dere, utrolig mye finere og lettere navn enn Martin. Jeg har et søskenbarn som heter Oliver, så kunne aldri valgt det selv, men det er et utrolig nydelig navn. Når vi fikk lillegutt stod det mellom William og Isak, selv om vi valgte Isak syns jeg William er et fantastisk fint navn.

Annonse

Det er viktig for oss at navnet også fungerer på englesk siden vi er en Irsk/norsk familie. Vi har mye fam. og venner i både Irland og USA også.

Ville og Jeppe ville nok ikke fungere. (Willy and Jeppy..he-he)

Synes forovrig ikke Martin og Oliver er kjedelige. Kan bare ikke vlege...

Takk for innspill, det hjelper!

Tvilen er liten: Velg Villiam!

Mange grunner.. Det er utrolig flott, klassisk og tidløst. Kjempefint å uttale. Er et "lett" navn - på lik linje med Isabell og Seline. Isabell; Seline og Villiam - perfekt kombinasjon.

Villem blir litt for sært. Flott egentlig, men høres ut som en som ikke klarer å uttale Vilhelm/Wilhelm.

Oliver og Martin - enige med andre over, det er kjedelige navn som mange heter nå til dags.

VILLIAM :-D Uttal det, det klinger så nydelig!

Ja, jeg tror jeg sier meg enig i at Villem kan hores ut som om man egentlig mener Vilhelm. Det er faktisk et helt annet navn. Jeg har en navnebok hvor det står at Villem er Englesk, men her på navneguiden st9r det at det er Hollandsk. Anyways...så den er ut.

Tror nok også dere har rett i at Oliver og Villiam er bedre valg alene og til sostrene's navn, enn martin. Det er et koslig navn synes jeg, men det jo veldig mange Martiner. Martin er også finere på Norsk enn Englesk synes vi, og mannen min må jo si det hver dag på engelsk, så han foretrekker nå Oliver sier han. Han vil da kalle han 'Ollie'.

Tingen med Villiam er da at det på engelsk automatisk blir 'Will el. Willy' eller 'Bill el. Billy'......dette er noe jeg IKKE liker. Men jeg synes at Villiam er nydelig, og vet jo at de sier det her i Norge. Men vi har masse fam. og venner både i Irland og USA og mange englesktalende venner her i Norge også...

hmmm...Villiam eller Oliver blir det nok da. Flere innspill?

Annonse

Dere virker fornuftige - med tanke på å utelukke Villem, fordi det høres ut som en liten gutt som ikke klarer å si Vilhelm - om det så er et navn, det også.

Villiam er fantastisk vakkert! Bare si det et par ganger høyt, det klinger så utrolig flott. Klassisk, tidløst og ikke veldig mye brukt. Fint at du får de to L'ene fra Isabell samt flere vokaler, som i Seline. Oliver er søtt, men mange uttaler det "ÅLLIVER", "OLIVER" osv, mange måter å si det på, noe som gjør at vi utelukker det. Dessuten har det kommet mange små Oliver'er rundt omkring den siste tiden..

Ville uten tvil valgt Villiam - litt fra begge søstrenes navn, samt det desidert minst brukte. Det er bare helt nydelig :-)

Stat. her på Navneguiden viser at det er reg:

35 Villiam

3528 William

21 Olliver

2240 Oliver

Så det er flere Williamer enn Olivere hvis dette er riktig?

Vi ville da skrevet Villiam eller Oliver.

Bryr oss segentlig ikke så mye om disse tallene. Det er ikke det det går på nå. Vi må bare finne ut hilken vi liker best, og det er visst mye vanskeligere enn vi hadde regnet med. Jeg vil bare ikke ha en Willy eller Billy, men en Ollie synes jeg er fint! Villiam og Oliver er begge fine...

På landsbasis er det nok flere William'er, men mente av antall nyfødte som kommer til verden nå:-)

Skjønner "dilemmaet" med kallenavn.. Enten må dere velge Oliver, siden dere liker kallenavnet best, men strengt tatt bør voksne mennesker kunne si hele navnet slik det egentlig er - om dere ønsker det.. Er bare å være konsekvente med å bruke Villiam - eller Oliver. Liam kunne kanskje også vært et kallenavn - synes det er flott og.

Men uansett, Oliver og Villiam - to forskjellige, men flotte navn. Sønnen deres får et veldig fint navn uansett:-)

Synes Villem passer bra til søstrene, ja! Lett og stilig og litt uvanlig (men jeg vet faktisk av en Villem fra Nederland).

Men jeg synes det viktigste er hvilket navn som passer til HAN! Her måtte jeg til slutt gå på akkord med meg selv, så minsten min har et navn som ikke står til søsteren, men som passer på han (de skal jo ikke henge sammen resten av livet - jeg har også et navn som "bryter" med min brors navn). Han fikk heller ikke navn før ved 9 uker, he-he... Jeg så "hvem han var" når han begynte å smile!

Gleder meg til å høre hva valget falt på!

Martin er ute.....Jeg synes det er stødig og koselig, men må si meg enig med min irske mann i at martin er finere på norsk enn på englesk. enig der...

Oliver eller Villiam er på topp nå.

Interesant at de 3 siste svarene stemmer på Villem over Villiam...hmmm

Vi var litt inne på at Villem kanskje hørtes ut som en feil stavelse/uttalelse av navnet Vilhelm, som forøvrig er et navn vi IKKE liker. Villem er som noen påpekte et Nederlandskt navn. Noen nevnte dette over og vi tenkte litt på dette og måtte si oss litt enig i dette. Derfor lener vi litt mot Villiam og da gode gamle Oliver som har vært med oss gjennom hele denne vanvittige navne prossessen.

Jeg tror nesten jeg snart gir opp og kaller ham 'lillebror' slik vi har kalt ham sålangt...huff!

Villem heter faktisk kronprinsen av Nederland.. Riktignok Villem-Alexander, men likevel.. Tror jeg ville valgt Villiam. Villem høres litt ut som en som heter Wilhelm som ikke klarer å uttale navnet sitt. Kjenner en liten gutt som heter Wilhelm, som sier han heter "Villem".

Oliver er fint, men passer ikke så godt til søstrenes. Dessuten er Oliver mye mer brukt enn Villiam i disse dager.

Ville uten tvil valgt Villiam - eller Villem. Oliver synes jeg er litt kjedelig i forhold... Dessuten synes jeg Villiam (Villem) passer bedre på en eldre gutt/mann enn Oliver..

Fint Martin er "ute" - jeg synes ikke Martin er spesielt fint på engelsk heller, nei.

Oliver er helt greit, men som nevnt over, stadig mere brukt.. Og jeg synes det er litt "slitsomt" at det finnes så mange ulike måter å si navnet på "Ålliver", "Oliiiver", "Olliver" ++ Derfor var navnet utelukket for vår del da vi fikk vår lille.

Villem blir litt for kongelig for meg.. Dessuten høres det egentlig bare ut som en som ikke klarer å uttale "Wilhelm" ordentlig. Derfor synes jeg ikke det er så fint.

Isabell, Seline og Villiam, det er jo bare perfekt...! Du får den doble L'n fra Isabell, samt vokalene fra Seline. Villiam er helt utrolig flott, og synes det var veldig stilrent med enkel V. Jeg har faktisk fått øynene opp for Villiam etter at du skrev dette innlegget :-) Dessuten er det tidløst, og jeg er fullstendig enig i at dette er et navn som passer bedre på en gutt - uansett alder - enn Oliver.. Da ser jeg for meg en liten gutt...

Ville gått for Villiam! Fantastisk flott=) Lykke til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...