Gå til innhold

dere som er lave i ferritin, hvilke jerntilskudd bruker dere??

Anbefalte innlegg

jeg har stått på hemofer en stund men det ser ikke ut til å hjelpe...har bytta til ferromax nå da...legen min er på ferie så har ikke orka å gå til en annen lege..men jeg mener han sa en gang for en stund siden at man skulle ta ca 100-200mg jern i tillegg...

hvilke preparat bruker dere og hvor mye??

takk for svar:)

(p.s er 29 uker)

Fortsetter under...

Hei.

I uke 28 ble jernlageret(ferritin) mitt målt til 8. Normalverdien er 15-200. Jeg fikk da beskjed om å ta Duroferon duretter 100 mg 1 tablett morgen og 1 tablett kveld, eller Ferromax 65 mg 1 tablett morgen og

1-2 tabletter kveld, eller Hemofer 10 tabletter daglig. Jeg begynte på Duroferon, og det fungerte bra for meg. I uke 38 ble ferritinet mitt målt til 24, men fikk beskjed av legen at jeg bare kunne fortsette på tablettene i allefall 2 måneder etter fødsel, slik at jeg fikk bygd opp lagert igjen.

tusen takk for mange svar...da prøver jeg med ferromax 1tbl morgen og 1tbl kveld og ser om d hjelper..10tbl hemofer ja..hehe..har tatt 1-2 for dag jeg...ikke rart d ikke hjelper...hadde ferritin på 11 sist jeg målte...så det er ganske lavt...

Hei!

Jeg bruker Ferromax 65 mg 2-3 tabletter daglig.

(helst mellom måltidene, men kan evt også tas til mat).

Andre merker som også fås på apotek, og som brukes ved lavt jernlager.

Duroferon duretter 100 mg

Ferro Retard 100 mg

Niferex 100 mg

Det er ønskelig å få i seg 120 mg -200 mg jern per dag, fordelt på 2-3 doser. Det kan være lurt å starte litt forsiktig, med halv dose de første dagene, så magen får vennet seg til jernet, dette for å unngå bivirkninger (forstoppelse/diare osv).

Annonse

MommyToBe:

Ti tabletter med Hemofer daglig??? Oj, det var mye! :P

Jeg har fått beskjed om å ta 2-3 tabletter med hemofer daglig, ferritinen min er/var forresten på 5.. vet ikke hva den er nå, er 2 uker siden jeg begynte på tablettene.

Hei igjen..

Ja, jeg fikk beskjed om at om jeg valgte Hemofer, så måtte jeg ta 10 tabletter daglig for at jernlageret skulle bygges opp igjen når det var blitt så lavt som jeg hadde. Grunnen til det er at jerninnhold pr.Hemofer tablett bare er 9mg. Så om man tar 10 tabletter daglig blir det jo 90mg, og det anbefales jo100-200mg daglig for å bygge opp igjen lageret. Fordelen med Hemofer tablettene i forhold til de høydoserte jerntablettene(som Duroferron, ferromax osv) er at den type jern som er i Hemofer tas bedre opp i kroppen, og er mer skånsom for magen med tanke på forstoppelse/diare. Men det blir jo veldig dyrt i lengden når man trenger 10 om dagen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...